Hei!

Olen poistanut lattiahaudan valuraudasta ja huomannut, että levyni koostuu seuraavista:
15 cm betonia
5 cm kivivilla
Muovi
Hiekka

Kysymykseni koskee muovia, jonka oletan olevan siellä kosteussulkuna. Oletan, että 70-luvulla ajattelivat sen olevan hyvä siellä estämään kosteutta nousemasta ylös levyyn. Ja se todennäköisesti tekeekin niin, hiekka alapuolella tuntui huomattavasti kosteammalta kuin eristys yläpuolella, mutta eikö se samalla aiheuta kondensaatiota muovin sisäpuolelle?
Minulla ei ole suunnitelmia poistaa muovia tai muuttaa mitään rakenteessa, vaan olen enemmän kiinnostunut siitä, mikä muovin tarkoitus on ja onko siitä hyötyä vai onko se täysin turha?

Se voi johtua siitä, että yritetään estää radonin tunkeutumista lattialaatan läpi. Kosteus ei ainakaan ole syy.

Kiitos paljon!
Se kuulostaa mahdolliselta, mutta oliko sitä tietoa seitsemänkymmentäluvun alussa?

Luulen, että se sijaitsee siellä kapillaarikatkaisukerrokseksi. 70-luvulla rakennettiin alieristettyjä laattoja. Joko kevytsoralla, jonka luultiin silloin olevan kapillaarikatkaisu, mutta joka ei sitä ollutkaan. Tietenkin tiedettiin, että kapillaarivoima piti katkaista. Mikä on muuten hyvä siihen, no, muovi tietysti. Joten se on täysin looginen rakenne rakentaa laatta maalle alieristetyn laatan kanssa, jossa lattianpäällyste on suoraan betonilaatalla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.