Olen kiinnostunut 70-luvun lopun rivitalosta. Klassinen betonilaatta maassa. Myyjät ovat tehneet tarkastuksen, jossa porattiin reikiä ja mitattiin kosteuspitoisuuksia seinän alajuoksussa, sekä ulko- että väliseinissä. Tulokset olivat 23,6% ja 19,7%, selvästi mikrobiologisen kasvun raja-arvon 17% yläpuolella.

Kuinka vakava ongelma tämä on? Tarkastaja suosittelee laajennettua tutkimusta koko pohjakerrokseen. Välittäjä sanoo, ettei ole poikkeavaa hajua ja että tämä on enemmänkin luonteeltaan ”hyvä tietää”. Myyjät eivät aio perehtyä asiaan enempää. Spontaani tunne on, että välittäjä ja myyjät suhtautuvat tähän hieman vähättelevästi. Näillä arvoilla tämä tulee varmaan melko pian muodostumaan ongelmaksi, joka vaatii laajamittaisen remontin ja alajuoksun vaihdon?
 
Yksinkertaista, älä osta tätä taloa! Jatka vain eteenpäin. Valitettavasti.
Seuraava neuvo on, vältä taloja vuodelta 1950-1985, niin vältät paljon rakennusteknisiä ja materiaalivalintojen ongelmia. Osta joko suhteellisen moderni talo tai jykevä talo vuodelta 1920, joka on selvästi hyvin rakennettu ja säilynyt hyvin 100 vuotta. Vältä kuitenkin taloja, joita on remontoitu ja laajennettu useaan kertaan, sillä silloin on usein sekoitettu rakennustekniikoita holtittomasti ja talo voi homehtua siitä syystä.

Helpoin on ostaa puoliksi uutta (noin --00-luku), jolloin saat käytetyn hinnan, mutta ei kalliimpaa kuin vanhaa rapistunutta 70-luvun taloa, jossa on valettu pahanhajuista painekyllästettyä puuta, eristämätön perusta, kosteuden sotkemat homeiset alajuoksut, asbestia, korkeat radonarvot, huono ilmanvaihto - ja kaikki muu siihen kuuluva. Täysin järjetöntä ostaa sellaisia surkeita taloja, kun voi saada järkevästi rakennettuja taloja samalla rahalla.
 
V varpan1 sanoi:
Yksinkertaista, älä osta tätä taloa! Siirry eteenpäin. Valitettavasti.
Seuraava neuvo on välttää taloja, jotka on rakennettu välillä 1950-1985, niin vältät paljon rakennusteknisiä ja materiaalivalintojen ongelmia. Osta joko suhteellisen moderni talo tai vankka 1920-luvun talo, joka on selvästi hyvin rakennettu ja säilynyt hyväkuntoisena 100 vuotta. Vältä kuitenkin taloja, joissa on tehty useita peruskorjauksia ja laajennuksia, koska silloin rakennustekniikoita on usein sekoitettu holtittomasti ja talo voi homehtua sen seurauksena.

Helpoin ratkaisu on oikeastaan ostaa puoliuusi (noin 2000-luvun alusta), silloin saat käytetyn hinnan, mutta ei kalliimpaa kuin vanha 70-luvun rappeutunut talo, jossa haisee pahanhajuinen painekyllästetty puu, eristämätön perustus, mädän hajuinen alajuoksu, asbesti, korkeat radonpitoisuudet, huono ilmanvaihto - ja kaikki muut ongelmat, jotka kuuluvat siihen. Täysin järjetöntä ostaa sellaisia paskataloja, kun järkevästi rakennettuja taloja saa samalla hinnalla.
Kiitos vastauksesta! En, olin oikeastaan jo ennen tätä viestiä jättänyt ajatuksen siitä talosta. Yritän muodostaa käsitystä kosteuden ongelmien vakavuudesta näissä taloissa. Onhan kuitenkin olemassa paljon rivitaloja, jotka on rakennettu 70-80-luvuilla ympäri maata riskirakenteilla, ja joissa monet asuvat. Minulla ei kuitenkaan ole käsitystä siitä, mitä odottaa, ovatko kohonneet kosteusarvot "normaaleja" näissä taloissa ja ryhtyvätkö kaikki ennemmin tai myöhemmin alajuoksujen vaihtoprojekteihin.
 
L Lillesson sanoi:
Kiitos vastauksesta! Ei, olin oikeastaan jo ennen tätä viestiä luopunut ajatuksesta hankkia talo. Yritän muodostaa käsityksen näiden talojen kosteusongelmien vakavuudesta. Loppujen lopuksi onhan ympäri maata rakennettu 70-80-luvuilla lukuisia rivitaloja riskirakenteilla, joissa monet asuvat. Minulla ei kuitenkaan ole käsitystä siitä, mitä odottaa, ovatko kohonneet kosteustasot "normaaleja" näissä taloissa ja jos kaikki ennemmin tai myöhemmin toteuttavat projektin, jossa vaihdetaan alajuoksut.
Ne ovat huonoja taloja, suoraan sanottuna. Poikkeuksia on vähän, yksittäiset arkkitehtisuunnitellut talot. Vältä näitä taloja niin pääset eroon monista ongelmista. Useimmista puuttuu lisäksi kohtuullinen ilmanvaihto. Monta kertaa olen yöpynyt vieraana vanhoissa taloissa ja sulkenut makuuhuoneen oven saadakseni hieman yksityisyyttä, ja herään parin tunnin kuluttua erittäin huonoon tunkkaiseen ja lämpimään ilmaan huoneessa. En ymmärrä, miten ihmiset voivat nukkua sellaisessa ympäristössä joka yö, mutta kai siihen tottuu, jos ei ole koskaan kokenut korkeaa raikasta ilmaa, joka saadaan normaalista ilmanvaihdosta.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.