1 867 lukukertaa ·
9 vastausta
2k lukukertaa
9 vastausta
Kosteusmittaus 60-luvun talo
Asumme yhdessä tasossa olevassa talossa, ilman kellaria, -68 vuodelta, rakennettu betonilaatalle. Meillä oli äskettäin tarkastaja paikalla, joka huomasi poikkeavan hajun lattialistojen kohdalla ja kysyi myöhemmin, olisimmeko kiinnostuneita tekemään kosteusmittauksen perustuksesta.
Onko jollakin kokemusta taloista, jotka on rakennettu samanlaisesta materiaalista? Mitä voimme odottaa?
Olemme aiemmin tehneet "kevyen version" kosteusmittauksesta seinissä, ullakolla jne. ilman kohonneita arvoja.
Perustuksen kosteusmittaus on laajempi ja haluamme siksi vähän valmistautua siihen, mitä mittaus voisi näyttää sinne alla olevan materiaalin perusteella.
Onko jollakin kokemusta taloista, jotka on rakennettu samanlaisesta materiaalista? Mitä voimme odottaa?
Olemme aiemmin tehneet "kevyen version" kosteusmittauksesta seinissä, ullakolla jne. ilman kohonneita arvoja.
Perustuksen kosteusmittaus on laajempi ja haluamme siksi vähän valmistautua siihen, mitä mittaus voisi näyttää sinne alla olevan materiaalin perusteella.
Kyllä, olen ymmärtänyt sen. Emme itse huomaa mitään, mutta tarkastajan mukaan se haisee poikkeavalta, jos irrottaa ja haistelee lattialistan takana, perustuksen lähellä.Ulltand sanoi:
Meillä on muutamia mekaanisia kylpyhuoneessa jne., muuten tavallinen poistoilma. Aiomme muuttaa parin vuoden sisällä, joten talo on varmaan se, mistä olemme eniten huolissamme.Ulltand sanoi:
Jos talo on hyvin tuuletettu, sisäilman kosteus ei nouse liian korkeaksi ja siten vähentää riskiä kosteuden tiivistymisestä rakennuksen rakenteisiin. Joten se on luultavasti hyvä niin pitkälle.johlin8 sanoi:
Se kuulostaa lupaavalta. Tiedätkö mitään itse mineraalivillaeristyksestä ja miten se yleensä toimii kosteuden kanssa tällä tavoin rakennetuissa taloissa?Ulltand sanoi:
Kosteus voi tulla sekä ulkoa että sisältä. Jos se on rakennettu piirustuksen mukaisesti, ei pitäisi olla tarvetta ulkopuoliselle kosteusrasitukselle.
Sisäpuolelta tuleva kosteus ei myöskään tarvitse olla ongelma, mutta sitä ei voi sulkea täysin pois ilman tutkimusta.
Kosteusmittaus antaa hetkellisen kuvan, mutta se ei välttämättä ole edustava pitkällä aikavälillä. Jos se olisi minun taloni, olisin varmaankin ottanut reikäporan ja tehnyt reiän lähelle ulkoseinää. Silloin voi haistaa turvallisemmin, ottaa vähän eristystä ja tuntea, onko hedelmiä ja niin edelleen.
Sisäpuolelta tuleva kosteus ei myöskään tarvitse olla ongelma, mutta sitä ei voi sulkea täysin pois ilman tutkimusta.
Kosteusmittaus antaa hetkellisen kuvan, mutta se ei välttämättä ole edustava pitkällä aikavälillä. Jos se olisi minun taloni, olisin varmaankin ottanut reikäporan ja tehnyt reiän lähelle ulkoseinää. Silloin voi haistaa turvallisemmin, ottaa vähän eristystä ja tuntea, onko hedelmiä ja niin edelleen.
Vi har också uppreglat golv på oisolerad betongplatta med mineralull, fast 10 år äldre.johlin8 sanoi:
Vi bor i ett enplanshus, utan källare, från -68, byggt på betongplatta. Vi hade nyligen en besiktningsman på plats som tyckte att det luktade avvikande vid golvlisterna och undrade sedermera om vi var intresserade av att göra en fuktmätning av grunden.
Är det någon som har erfarenhet av hus byggt på liknande material? Vad kan vi förvänta oss?
Vi har tidigare gjort en ”lightversion” av fuktmätning i väggar, vind osv utan några förhöjda värden.
Fuktmätningen i grunden blir mer omfattande och vi vill i så fall vara lite förberedda på vad mätningen kan tänkas visa baserat på materialet där under.
Det mest kritiska bör ju vara om trä kommer i kontakt med betong. Dålig lukt kan komma från impregnerade reglar/syll.
Jag skulle rekommendera att ta upp ett par inspektionshål istället för att betala dyra pengar på en mätning. Då ser du ju dessutom hur välgjort det är.
Jag har inspekterat flera ställen som samband med renovering. Allt är torrt och ingen dålig lukt trots grön syll, så då kan man sova gott.
Klikkaa tästä vastataksesi