Omistan 30 vuotta vanhan Älvsbytalo, joka rakennettiin tuolloin tuulikaapilla varustetulla eteisellä. En ole koskaan pitänyt tästä tuulikaapista, joka tekee talon sisäänkäynnistä pimeän ja vähemmän kutsuvan. Olen siksi muuttanut koko tuulikaapin eteiseksi ja siirtänyt ulko-oven ulospäin, mutta entisen ulko-oven paikalle olen asentanut lasitetun sisäoven. Tämän ansiosta minulla on nyt valoisa ja hyvä eteinen sekä noin 6 m2 enemmän asuintilaa. Ongelma on kuitenkin se, että olen käyttänyt kolmea seinää, jotka aiemmin olivat ulkoseiniä, nyt sisäseiniksi varustettuina mdf-levyillä peittopanelin päällä. Neljäs seinä, se ulko-oven kanssa, on uudisrakennettu ja täysin eristetty kosteusesteellä sisäpuolella ja tuulensuojalla ulkopuolella. Päätin olla asentamatta kosteusestettä noihin kolmeen aiempaan ulkoseinään, koska sellainen on luonnollisesti näiden seinien toisella puolella ja muuten olisin sulkenut seinän muovilla molemmin puolin. Kysymys kuuluu, täytyykö minun aina pitää alhaisempi lämpötila tässä uudessa tilassa verrattuna muiden seinien toisella puolella oleviin tiloihin välttääkseni kosteuden siirtymisen näissä seinissä. Yksi näistä seinistä on autotallia vasten, jossa on normaalisti noin 12-15 astetta talvella, ja muut seinät ovat tiloja vastaan, joissa on normaali huonelämpötila.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.