1 896 lukukertaa ·
9 vastausta
2k lukukertaa
9 vastausta
Kosteaneston tiivis kalanruotoparketti
Seuraava rakenne. Betonilaatta, joka koostuu 600mm U-muotoisista betonielementeistä, joissa on eristys jokaisessa elementissä, päällä koolaus puukoolauksella, 22mm uritettu lattialastulevy vedellä lämmitettävällä lattialämmityksellä, 12 mm vaneri, parkettiliima ja 16mm massiivitammiparketti kalanruotokuviolla. Tämä on asuinkerros talossa ja sen alla on sisustettu kellari, joka on äskettäin salaojitettu.
Luen GBR:n säännöistä, että massiivisen puulattian yläpuolella lattialämmityksen kanssa tarvitaan kosteuseste. Onko se todella tarpeen ja pitäisikö minun laittaa este koolausten ja lastulevyn väliin? Se nimittäin tarkoittaisi, etten voi liimata lastulevyä koolauksiin...
Kiitos näkemyksistänne.
Luen GBR:n säännöistä, että massiivisen puulattian yläpuolella lattialämmityksen kanssa tarvitaan kosteuseste. Onko se todella tarpeen ja pitäisikö minun laittaa este koolausten ja lastulevyn väliin? Se nimittäin tarkoittaisi, etten voi liimata lastulevyä koolauksiin...
Kiitos näkemyksistänne.
Sulun pitää olla lattialämmityksen päällä ennen sinun 12 mm vaneria sinun tapauksessa. Ei koskaan alapuolella..G goosen sanoi:Seuraava rakenne. Betonilaatta, joka koostuu 600 mm U-muotoisista betonielementeistä, joissa on eristys jokaisessa elementissä, päällä puukoolaus, 22 mm uritettu lattia-SPÅN med vattenburen golvvärme, 12 mm vaneri, parkettiliima ja 16 mm massiivinen kalanruotoparketti. Tämä on asuinkerros talossa ja alapuolella on sisustettu kellari, joka on äskettäin salaojitettu.
Luen GBR-säännöistä, että täytyy olla kosteussulku massiivipuulattian yllä lattialämmityksen kanssa? Tarvitaanko sitä todella ja pitäisikö minun laittaa sulku koolausten ja lattia-SPÅNET väliin? Sehän tarkoittaa, että en voi kiinnittää lattia-SPÅNET koolaukseen...
Kiitos kommenteistanne.
Hei. Olemme täsmälleen samassa tilanteessa. Kuulemamme mukaan kokeneilta parkettilattian asentajilta, jos on lattialämmitys, täytyy olla kosteussulku vanerin alla, jotta takuu kattaa. Kuitenkin sen voi asentaa itse omalla vastuulla. Ilmeisesti ongelmana on se, että parketilla on suurempi tiheys ja siten liima irtoaa parketista. Ongelma ei siis ole vanerissa, vaan liiman ja parkettilautojen välisessä yhteydessä. Tämä koskee myös pontattua parkettia ja muita lattiatyyppejä.
Meillä oli naulattu parketti, joka oli ilman kosteussulkua yli 50 vuotta (1950-luvun talo) ilman ongelmia. Mutta nyt lattialämmityksen kanssa emme ole ratkaisseet, miten meidän tulisi asentaa lattia. Kosteussulun rakentaminen on todella väärin, koska muu talo on rakennettu ilman kosteussulkuja ja -jarruja, ja talo on erittäin kuiva. Jos ajatellaan, että lattialämmitys tuottaa kosteutta, mitä en ihan ymmärrä, miten se tapahtuu, niin tämä kosteus kulkeutuu ylöspäin ja jää kiinni vanerin alle muoviin. Eikä siellä varmaan haluta mitään kosteutta, vai mitä?
Mainittakoon, että talomme on vuodelta 1950 ja raakapontin alla on erittäin kuivaa ja siistiä, ei muovia tai jarruja missään.. Vintillä on noin 20cm puupurua raakapontin päällä.
Ryömintätila
Valettu betonilaatta n. 300mm
Rimat puupurulla n. 200mm
Raakapontti n. 25mm
17mm lankut, joissa on viivoja lattialämmitysputkia varten
Putket ja levyt
Tiukasti ruuvattu ohut vaneri.
Meillä oli naulattu parketti, joka oli ilman kosteussulkua yli 50 vuotta (1950-luvun talo) ilman ongelmia. Mutta nyt lattialämmityksen kanssa emme ole ratkaisseet, miten meidän tulisi asentaa lattia. Kosteussulun rakentaminen on todella väärin, koska muu talo on rakennettu ilman kosteussulkuja ja -jarruja, ja talo on erittäin kuiva. Jos ajatellaan, että lattialämmitys tuottaa kosteutta, mitä en ihan ymmärrä, miten se tapahtuu, niin tämä kosteus kulkeutuu ylöspäin ja jää kiinni vanerin alle muoviin. Eikä siellä varmaan haluta mitään kosteutta, vai mitä?
Mainittakoon, että talomme on vuodelta 1950 ja raakapontin alla on erittäin kuivaa ja siistiä, ei muovia tai jarruja missään.. Vintillä on noin 20cm puupurua raakapontin päällä.
Ryömintätila
Valettu betonilaatta n. 300mm
Rimat puupurulla n. 200mm
Raakapontti n. 25mm
17mm lankut, joissa on viivoja lattialämmitysputkia varten
Putket ja levyt
Tiukasti ruuvattu ohut vaneri.
En myöskään ymmärrä, mistä kosteus tulee, oletan että kun lattialämmitys suljetaan ja käynnistetään, se voi tuottaa kosteutta. Mitä aiotte ruuvata vanerin raakaponttiin? Jotkut väittävät, että täytyy olla koivuvaneria ja että tavallinen rakennusvaneri ei ole riittävän vetoluja ulommassa kerroksessa. Koivuvaneri on kalliimpaa kuin kalanruotoparketti...Biggle sanoi:
Hei. Olemme täsmälleen samassa tilanteessa. Kokeneilta parkettilattian asentajilta olemme kuulleet, että jos on lattialämmitys, täytyy olla kosteussulku vanerin alla, jotta takuu kattaa sen. Kuitenkin sen voi asentaa itse omalla vastuulla. Ilmeisesti ongelma on siinä, että parketilla on korkeampi tiheys ja siten liima irtoaa parketista. Ongelma ei siis pitäisi olla vanerissa, vaan kohtaamisessa liiman ja parketin välillä. Tämä koskee myös pontteja ja kaikkia muita lattiatyyppejä.
Meillä oli naulattu parketti, joka oli ilman kosteussulkua yli 50 (1950-luvun talo) vuotta ilman ongelmia. Mutta nyt kun meillä on lattialämmitys, emme ole ratkaisseet, kuinka asentaa lattia. Kosteussulun rakentaminen on täysin väärin, koska muu talo on rakennettu ilman kosteussulkuja ja esteitä, ja se onhan todella kuiva. Jos ajattelee, että lattialämmitys tuottaa kosteutta, mitä en oikein ymmärrä, miten se tapahtuisi, niin se kosteus nousee ylöspäin ja jumittuu muovin alle vanerin alla. Ja tuskin sinne haluaa mitään kosteutta?
Voidaan lisätä, että talomme on 1950-luvulta ja raakapontin alla on erittäin kuivaa ja hienoa, ei muovia tai estettä missään. Vintti on noin 20cm kutterilastua raakapontin päällä.
Ryömintätila
Valubetonilaatta noin 300mm
Koolaukset kutterinlastulla noin 200mm
Raakapontti noin 25mm
17mm lankku, jossa väli lattialämmitysputkille
Putket ja levyt
Vedetiivistetty ohut vaneri.
H
HEM2121
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 623 viestiä
HEM2121
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 623 viestiä
Muovivaahdoite putkien ja uritetun lastulevyn päälle. Kondenssia kertyy putkista, siksi pintamateriaalin täytyy olla suojattu. En olisi valinnut parkettia, joka pitää liimata. Tavallinen parketti asetetaan suoraan muovivaahdon päälle. 12 mm vaneri vie osan lämmöstä. 12+16 mm on lähes 3 cm, mistä lämpö pitäisi nousta.G goosen sanoi:Seuraava rakenne. Betonilattia, joka koostuu 600 mm U-muotoisista betonielementeistä, joissa jokaisessa elementissä on eristys, yllä puukiskoilla, 22 mm uritettu lattialastulevy vesikiertoisella lattialämmityksellä, 12 mm vaneri, parkettiliima ja 16 mm massiivinen kalanruotoparketti. Tämä on talon asuinkerros ja alla on sisustettu kellari, joka on äskettäin salaojitettu.
Luen GBR:n määräyksistä, että massiivipuun lattian yläpuolella on oltava kosteussulku lattialämmityksen kanssa? Onko se todella tarpeen ja pitäisikö minun laittaa sulku kiskojen ja lastulevyn väliin? Se tarkoittaa, että en voi liimata lastulevyä kiskoihin...
Kiitos teidän palautteesta.
Viimeksi muokattu:
Miten voi syntyä kondenssia? Jos lämpötila pysyy jatkuvasti noin 25-27 asteessa, niin ympäröivä pelti sekä yllä oleva vaneri ovat myös noin 27 asteisia. Kondensaatiohan vaatii lämpötilaeroja, eikö niin?
Me tiivistimme tavallisen 4 mm vanerin ruuveilla. Olen myös kuullut, että pitäisi käyttää koivua. Mutta tavallinen vaneri oli jo tarpeeksi kallista
Me tiivistimme tavallisen 4 mm vanerin ruuveilla. Olen myös kuullut, että pitäisi käyttää koivua. Mutta tavallinen vaneri oli jo tarpeeksi kallista
me ohitimme lattialastulevyn, se tuntui liian kosteusherkältä kun emme käyttäneet kosteussuojia. Ja tavallinen 17mm ponttilauta oli paljon halvempaa...H HEM2121 sanoi:Muovipeitettyä vaahtomuovia putkien ja uritettujen lattialastulevyjen päälle. Putket aiheuttavat kondensaatiota, joten pintakerros täytyy suojata. En olisi myöskään valinnut parkettia, joka on tarkoitus liimata. Tavallinen parketti asetetaan suoraan muovitetun vaahtomuovin päälle. 12 mm vaneri vie osan lämmöstä pois. 12+16mm, melkein 3 cm, josta lämmön on noustava.
Totta kai voi asentaa kelluvan klikattavan parketin, mutta jos haluaa mahdollisuuden työskennellä enemmän kuvioiden ym. kanssa, niin massiivipuu on ylivoimainen.
Klikkaa tästä vastataksesi
