Minä ja yksi snickare aloitimme laittamalla "tympät" palkkien alle, sitten poistimme osan seinästä, johon liimapuupalkki tulisi lepäämään, ja varmistimme, että se kantoi kuorman yläkerrasta. Kun olin purkanut noin puolet seinästä ja "tympät" olivat poissa, yläkerrassa kuului pamaus, noin kolme kertaa tunnissa. Huomasin, että listat, jotka olin laittanut uuden lattian ympärille yläkerrassa, olivat noin 6-7mm lattian yläpuolella, vaikka ne olivat aikaisemmin aivan lattian tasalla.

Mietin, johtuuko tämä siitä, kun laitoimme "tympät" ja vahingossa nostimme listat ylös, vai onko liimapuupalkki voinut asettua hieman, sillä en näe mitään halkeamia tai vastaavaa seinässä, jota olen purkamassa.

Palkilla on noin 300mm tilaa molemmin puolin seinässä ja aukko seinässä on 2m. Talo on rakennettu 1930 ja seinän materiaali muistuttaa kevytbetonia sekoitettuna tavalliseen laastiin.

Tarvitseeko minun olla huolissani??

Terveisin,
Alex

Milkshaken
Ei, en ole samaa mieltä. palkit voivat olla olleet Rygg"... Joo, olleet jännitettyjä siis....
Ei ole helppoa sinulle tietää, kun laitoit toisen lattian viereiseen huoneeseen....

Se ei ollut viereinen lattia, vaan lattia yläpuolella.
Onko tavallista, että vanhojen talojen palkit ovat kierrettyjä?

/Alex

Hei,

Minulla ei ole mitään lisättävää, mutta haluaisin esittää muutamia kysymyksiä... Onko "hjärteväggen" jotain muuta sanaa kantava seinä tai?

Ajattelin myös avata tilaa niin että saisimme isomman olohuoneen. Aukko tulee talon osaan, joka rakennettiin laajennuksena vuonna -65. Seinä ei ole kovin paksu, mutta tuo ajatus paaluilla ja liimapuupalkilla voi olla minun ratkaisuni...

Onko se monimutkaista? Aion tietenkin kysyä rakennusalan ammattilaiselta...

/ Ulrik

Jos palkki sattuisi olemaan hieman vinossa, ei täysin pystysuorassa, luuletteko että tämä vaikuttaisi negatiivisesti seinän siihen puoleen, jonne se enemmän kallistuu, tarkoitan, että se puoli ottaa enemmän voimaa kuin toinen, joten seinään saattaa tulla halkeamia ja palkki asettuu entistä enemmän? Koska aion rakentaa kylpyhuoneen yläpuolelle, ei haluaisi, että talo liikkuisi enempää kuin mitä se jo vaikuttaa tehneen.

/ Alex

NettanUlrik sanoi:
Hej,

Har inget att bidra med utan vill gärna ställa några frågor... Är hjärteväggen ngt annat ord för bärande väg eller?

/ Ulrik

En voi oikeastaan sanoa, onko sydänseinä määritelmän mukaan kantava, mutta luulisin niin. Sydänseinä on seinä, joka sijaitsee enemmän tai vähemmän keskellä taloa, eli sinne, missä olisi sopivaa olla kantava seinä ;-)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.