Hei!

Aion vaihtaa ulko-oven talossani, jossa on pystysuuntainen rankarakenne. Uusi ovi on 10 cm leveämpi, joten ajattelin poistaa yhden laudan rungosta oven oikealta puolelta.

Oletan, että minun täytyy vaihtaa ovenkarmin yläpuolella oleva palkki 10 cm leveämmäksi palkiksi?

Kuten näet, kattotuoli on juuri ovenkarmin yläpuolella. Täytyykö minun tukea tätä jollakin tavalla ENNEN kuin poistan nykyisen palkin?

• Talo, jossa on puinen pystyrunko ja valkoinen ulko-ovi timanttikuvioisella ikkunalla; oven yläpuolella näkyy vanha palkki ja osa kattotuolista.
BirgitS
The Tor The Tor sanoi:
Oletan, että minun täytyy vaihtaa oven yläpuolella oleva palkki sellaiseen, joka on 10 cm leveämpi?
Leveämpi, koska erityisesti palkin oikea puoli näyttää olevan karmilla eikä seinärakenteessa. Se näyttää paremmalta ikkunan vasemmalla puolella.
The Tor The Tor sanoi:
Täytyykö minun varmistaa tämä jotenkin ENNEN kuin poistan nykyisen palkin?
Kyllä, yleensä on suositeltavaa tukea kantavia seiniä ennen kuin tehdään muutoksia niihin.

• Tykkään
The Tor
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Leveämpi kuin niin, koska erityisesti palkin oikea puoli näyttää tukeutuvan karmiin eikä seinärakenteeseen. Se näyttää paremmalta ikkunan vasemmalla puolella.
Se on luultavasti kuva, joka on hieman epätarkka, koska kaikissa ovissa ja ikkunoissa palkit näyttävät samanlaisilta. Vaikka mielestäni se on hieman heikko, se näyttää toimivan.
Valkoinen ulko-ovi, jossa on timantinmuotoinen ikkuna, ympäröity puupaneeleilla, joiden kunto on vaihteleva.

Sen jälkeen kysymys on, miten saan palkin pois, koska toivon pääseväni tekemästä talon sisäpuolta uudelleen. Mietin sahata/jyrsiä/taltata palkin pois, mutta säästää muutaman sentin sisäpuolelta ja sitten upottaa sopivan kokoisen liimapuupalan.

Viimeksi muokattu:
Laitoin leimat sekä sisä- että ulkopuolelle, mutta se ei ollut todennäköisesti tarpeellista. Kun olin vetänyt irti kaikki naulat, jotka pitivät palkin paikallaan, se putosi itsestään. Siinä ei ollut lainkaan kuormitusta.

Sahasin uuden, leveämmän, laminoidun palkin ja asensin uuden oven.

• Uusittu seinärakenne ja valkoinen ovi; näkyvissä puupaneeleja ja tukipalkkeja, jotka on asennettu oviaukon ympärille.
  • Uusi leveä liimapuupalkki ja valkoinen ovi, jossa on timantinmuotoinen ikkuna, on asennettu puurakenteiseen seinään.
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.