Kyllä, minulla on kantava seinä. Se aiotaan korvata puupalkilla suoraan yläpuolella. Yläpuolella on tavallinen tiilikatto. Olen yksinkertaistanut piirustusta hieman, koska todellisuudessa se näyttää erilaiselta. (Todellisuudessa siellä on toinen kattotuoli, joka tosiasiassa kiinnittyy metrin ulkopuolelle)

Kun katsot kuvaa, on siis kyseessä se oranssi seinä, joka saa itselleen palkin. (vihreä)

Kysymys on, kuinka tukeva tämän pitäisi olla 5 metrin etäisyydellä, jos katon ulkopuolella on noin 3,2

220*90`? 350*75? niin, ymmärrätte.

(ihmettelen, koska haluan verrata siihen, mitä olen saanut piirustuksissa.

Käsin piirretty kuva kantavasta seinästä, joka korvataan puupalkilla. Näyttää rakennuksen poikkileikkauksen, jossa oranssi seinä ja vihreä palkki.

Jos ymmärrän sinua oikein, palkin jänneväli pitäisi olla 5 metriä?

En voi tehdä tarkkaa mitoitusta, mutta sinun pitäisi varautua siihen, että kyseessä ovat aivan eri mitat. Esimerkiksi teräspalkki tyyppiä HEA 240. Liimapuupalkista tulee huomattavasti korkeampi/paksumpi.

Onko palkki keskellä taloa? Voitko asettaa palkin kattotuolien päälle, ullakolle, välttääksesi palkin sisätiloissa?

Tällaisessa suuressa muutoksessa rakennesuunnittelija on hyvä pallottelukumppani.

• Tykkään
Carro_D
  • Laddar…
Jotta helpottaa, he ovat rakentaneet kattotuolin sen päälle. Joten osittain seinä on kantava ja osittain ei. Ei ole tilaa sijoittaa palkkia yläpuolelle. Toistaiseksi on sanottu, että nykyiset alalaudat (sisäkaton palkit) tulee katkaista ja palkki upottaa niihin.

Jos otetaan melko yksinkertainen esimerkki. Kuinka suuri liimapuupalkki tarvitaan, jos aiotaan vain 5 metrin jänneväliä? Sivut ovat tietenkin kantavia, joten suurin paino on keskellä tietenkin.

HEA240 on melko voimakas palkki se. Se kestää useita tonneja, jos lasketaan taipumaa enintään 10 mm keskellä 5 metrin jänneväliä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.