Minulla on talo vuodelta 1964 sinisestä betonista rappausfassadilla. Taloaulan sisäänkäynti koostuu osasta betonilasia ja ulko-ovesta. Aion nyt vaihtaa tukevampaan ulko-oveen, joka painaa huomattavasti enemmän kuin nykyinen ovi, eikä betonilasiin voi kiinnittää karmia, enkä myöskään pidä betonilasin ulkonäöstä.
Ajattelin hieman huijata ja olla muuraamatta seinää, joka sitten rapataan, sinne missä betonilasi nyt on, vaan sen sijaan rakentaa puuseinän ja sitten asettaa puupaneelin.
1) Onko jotain erityistä huomioitavaa, kun yhdistän kiveä ja puuta? Tietysti materiaalit liikkuvat eri tavoin.
2) Olen ymmärtänyt, että usein/aina käytetään sekä tuulensuoja- että höyrysulkua, kun rakennetaan ulkoseinä puusta. Nykyään seinissä ei ole erityistä höyrysulkua, vaan ne koostuvat rappauksesta, sinisestä betonista ja ruiskurappauksesta. Pitäisikö minun silti olla sisäinen höyrysulku puuseinään, jota täydennän?
3) Jos minulla on noin 25 cm paksut seinät, miten minun tulisi sijoittaa tämä leveys, kun rakennan seinän? Mietin paneelia, levymateriaalia, koolauksia jne.
4) Koska sininen betoni on hieman "hankala" ja huokoinen kiinnitettäväksi, ajattelin, että kun rakennan seinän, aloitan laittamalla koolauksen pohjaan ja ylös. Sitten "lyön" pystyssä olevat koolaukset, jotka jännittyvät alas ja ylös menevien vaakaprofiilien välillä. Alhaalla ja ylhäällä olevat vaakaprofiilit ruuvataan useista kohdista siniseen betoniin ja pystyakselit kulmaraudoilla vaakasuuntaisiin. Saatan harkita, että sillä puolella, jossa ulko-oven karmit saranapuolella kiinnitetään rakennettuun seinään, on kaksoiskoolaus, jossa sisin näistä lattiasta kattoon menee sinistä betonia vasten ja ruuvataan sivulta sekä pohjan/yläkoolaukseen että sivummaisimpaan. Kuvittelen, että se on vakaampi tällä tavalla.
5) Onko olemassa fiksumpi tapa ratkaista pohdintani?
Tein sekavan luonnoksen, joka ehkä tekee asiasta hieman helpomman ymmärtää. Viivat/"kiinnityspisteet", jotka olen piirtänyt, eivät ole oikeaa lukumäärää tai todellista sijoittelua, vaan vain esimerkkinä.