Vanhan lasiverannan lattian avattu osa, jossa näkyy rappeutunut puinen alahirsi, joka kaipaa vaihtoa.
Olen kunnostamassa vanhaa lasiverantaa ja siellä on läpimätä pohjahirsi, joka täytyy vaihtaa. Otan kiitollisena vastaan vinkkejä ja neuvoja siitä, miten minun pitäisi edetä ja mitä puutavaraa minun pitäisi käyttää.

M
Tiedän, että kirja "Så renoveras gårdar och torp" käsittelee aihetta, voin katsoa, jos muistan, niin tarkistan illalla.

Mutta suoraan sanottuna, talo pitää nostaa tunkilla, korvata syllen ja laskea se takaisin. Suosittelen, että yrität hankkia kuusipuun samassa koossa.

Oletko tarkistanut, että koko hirsi on todella huono sekä pituussuunnassa että läpikotaisin? Hirsillä on yleensä se etu, että ne ovat niin käytännöllisiä, että voit poistaa melko paljon lahoa ennen kuin se on todella tarpeen vaihtaa.
Voit myös vaihtaa osia hirrestä leikkaamalla pois lahon osan ja korvata se uudella palalla.
Tämä pala kiinnitetään olemassa olevaan hirteen tekemällä liitos sekä vanhoihin että uusiin palasiin. Katso alla olevaa kuvaa, sillä sitä on vaikea selittää.

Katso myös alla olevaa blogia, vaikuttaa siltä, että he tekevät juuri samaa työtä, mutta en jaksanut lukea sitä juuri nyt.

Kirvesmiehen käsissä oleva kirves, kaivertamassa puupalkkiin liitosta korjaustöitä varten.
https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/1451914/images/2010/imgp2847_103554226.jpg

http://litettorp.blogg.se/category/byggnadsvard-byggnadshistoria-2.html

• Tykkään
JS80
  • Laddar…
Kynnys näyttää olevan rankarakenteessa, joten silloin on vain hankittava oikean mittainen batting uusiin kynnykseen ja asetettava tukia seinäpalkkiin ja nostettava. Pois vanha kynnys ja tilalle uusi.

• Tykkään
JS80 ja 1 muu
  • Laddar…
heimlaga sanoi:
Sylli näyttää olevan kehyspuurakenteessa, joten sitten täytyy vain hankkia oikean kokoista puutavaraa uuteen sylliin ja asettaa tukia seinäkaistalle ja nostaa. Poista vanha sylli ja asenna uusi.
Juuri niin ajattelin, täytyy vain hankkia syllipuu, tuskinpa tällainen löytyy paikallisesta xl-rakentajakaupasta? Ehkä kannattaa kääntyä sahan puoleen?

Voiko olla niin varovainen, että seinän muu osa kestää, vai pitääkö varautua siihen, että paneli/rapattu pinta ja kipsi sisäpuolella menevät täysin tai osittain pilalle?

M
Rappaus ja kipsi voivat hieman halkeilla, mutta kaikki riippuu siitä, miten nostetaan.

Tee perusteellinen selvitys siitä, miten muut ovat tehneet, niin saat varmasti tunteen, miten ja mistä pitäisi nostaa.

Koska nosto tapahtuu pitkiltä sivuilta, jos on tarkoitus vaihtaa lyhyt sivu (ja päinvastoin), eikä myöskään kovin monta cm, pitäisi suurimman osan selvitä melko hyvin.

Mutta kuten sanottu - tee ensin tutkimus, lue ja keskustele hieman taitavien rakennusten restauroijien kanssa. Tämä ei ole "vain nostaa ja vaihtaa hirsi" -juttu, ei se ole rakettitiedettä myöskään, mutta on helppo vahingoittaa sekä rakennusta että ihmisiä, sillä hirsiseinä painaa itse asiassa enemmän kuin moderni :)

M
heimlaga sanoi:
Sylli näyttää olevan rankarakenteisessa rakenteessa, joten silloin on vain hankittava oikean kokoinen puu uuteen sylliä varten ja asettaa tukipuut seinäpalkkia vasten ja nostaa. Pois vanha sylli ja tilalle uusi.
No niin - hirren on oltava oikean korkuinen, oikea muoto, alapaperi ja eristys, joten vähän hankalampaa se on. Katso vähän alempaa blogista, josta aiemmin vinkkasin, siellä he tekevät juuri tätä.

Piirustus, jossa on suorakaiteen muotoisia vaakasuoria ja pystysuoria palkkeja. Palkit ovat samassa mitassa, 45x170.

Ei voi rakentaa kuten yritän kuvata kuvassa edestäpäin 45x170 lankuilla? Ylä- ja alapuolella on vaakatasossa lankut samassa mitassa kuin ne, jotka ovat pystysuorassa.

Viimeksi muokattu:
Marcussjogren sanoi:
Rappaus ja kipsi saattavat vähän halkeilla, mutta kaikki riippuu siitä, miten nostaa.

Tee perusteellinen selvitys siitä, miten muut ovat tehneet, niin saat käsityksen siitä, kuinka ja mistä nostaa.

Koska nostetaan pitkiltä sivuilta, jos lyhyt sivu on se, jota aiotaan vaihtaa (ja päinvastoin), eikä nosteta monta senttiä, pitäisi kaiken sujua melko hyvin.

Mutta kuten sanottu - tee ensin selvitys, lue ja keskustele hieman taitavien rakennusrestauroijien kanssa. Tämä ei ole "vain nostaa ja vaihtaa tukki" -juttu, eikä se ole rakettitiedettä, mutta on helppo saada vahinkoja sekä rakennukselle että ihmisille, koska hirsiseinä painaa hitosti verrattuna moderniin :)
Jo, tarkoitan "man" kuin "joku, joka osaa", ehdottomasti en minä itse :-). Luulen ja toivon, että se ei ole ajankohtaista minulle, mutta hieman turhan kosteita ne ovat...

M
Luulen, että sinun ei tarvitse olla huolissasi merkittävästi, vaikka ne tuntuisivat tai näyttäisivät kosteilta. Puu sietää erittäin paljon kosteutta ennen kuin se alkaa mädäntyä, yleensä.

Varmista vain, että julkisivu peittää hirren kunnolla, niin ne kestävät uskomattoman hyvin.

Puinen lattiarakenne oven edessä, keskeneräinen remontti. Näkyvissä työkalut ja ruuveja.

Näin minä ratkaisin sen, varmasti aivan väärin mutta näin sen piti olla ;)

Verstaustyötila, jossa lattiarakenteet on vaihdettu. Työkaluja ja työvälineitä levitettynä työpöydälle.

Uudet valkoiset puusyllat talon perustuksessa, edellinen maa-aines ja roskat poistettu.

Kaikki syllar nyt vaihdettu!

• Tykkään
Jänkarn på slätten ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.