Mietin LLVP:n sijoittamista portaiden ensimmäisen/toisen askelman yläpuolelle. Mikä on vapaa mitta siellä?
Loput portaat ylös on vapaa korkeus.

Sääntöjä ei ole olemassa. Saat käyttää maalaisjärkeäsi. Portaiden leveysmitta ja LLVP:n korkeus ovat kriittisiä. Olen itse sijoittanut LLVP:n samalla tavalla piharakennukseen saadakseni lämpöä molempiin kerroksiin. Vähän hankalaa, mutta se toimii. Se on kuitenkin leveä (noin 1150 mm vangstycken mukaan lukien) eikä erityisen jyrkkä L-muotoinen portaat.

Kiitos vastauksesta. Tajuan, että ensimmäinen porrastasanne on kriittinen. Pitää kai palkata kotiin kaksimetrinen mies testiin.

Hieman epäselvää Yonna, se riippuu pohjaratkaisusta, mikä on järkevä LLVP:n sijoittaminen.

Esim: meillä on melko avoin pohjaratkaisu, jossa on portaikko melko keskellä talon pitkää seinää, eteisen oven vieressä hallissa, portaat ovat avoimia askelmia ja L-muotoiset. Tässä oli täydellistä laittaa LLVP palkkikorkeudelle, mihin portaat kääntyvät puolivälissä ylös, ulkoseinää vasten niin, että se puhaltaa käytännössä vapaasti vinottain alas portaiden avointen askelmien läpi lämpötilassa - lämmin ilma leviää tällä tavoin erittäin hyvin suurimmalle osalle kerrostasoa, ja osa nousee portaikon kautta ylätasolle.

Suurin etu tulee kesäisin jäähdytyskäytössä: tässä sattuu olemaan nappi tässä vanhassa IVT Nordic Inverterissä (Sharp), joka ohjaa vaakasuorat siivekkeet jonkin verran ylöspäin, jotta kylmä ilma heitetään ylätasolle, jossa useimmat makuuhuoneet ovat, voi sanoa portaiden ylimmän askelman yli. Joten meillä on ollut kohtuullisen viileää ja miellyttävää ylätasolla ilta/yö, päiväsaikaan voi ajaa jäähdytystä avointen portaiden kautta, joten pääasiassa kerrostaso viilenee. Kaikilla LLVP:illä ei ole tätä ominaisuutta, mutta se sopi täydellisesti juuri täällä. Superhiljainen kattotuuletin matalilla kierroksilla auttaa painamaan viileän ilman makuuhuoneisiin ylätasolla, jolloin saadaan vähän kiertoa.

Olisin voinut piirtää luonnoksen, mutta ehkä voi ymmärtää suunnilleen, miten hyvä sijoitus voi tuoda suuren hyödyn ja että sisäosa voidaan sijoittaa niin, ettei se ole tiellä portaikossa.

Portaat ovat suorat ja sijaitsevat keskellä taloa. Portaikko on avoin huippuun asti lukuun ottamatta kahta ensimmäistä askelmaa. Toiveena on - jos se on mahdollista - saada viilennys vain yläkertaan/makuuhuoneisiin kesällä ja vain lämpö alakertaan talvella. Tämä koskee erityisesti, kun olen poissa talvella ja ensisijainen lämmönlähde on pieni pellettitakka olohuoneessa, jota käytetään manuaalisesti. Olen viivyttänyt ratkaisun valitsemista kaikki nämä vuodet juuri siksi, että mielestäni LLVP on niin ruma, etten halua esteettisesti pilata huoneita.

Kesäpäivinä, kuten nyt, on sietämätöntä yläkerrassa, jossa on 49 asteen kattokaltevuus etelään päin ja lisäksi tumma huopakatto (jos sillä nyt on merkitystä). Alakerta on erittäin miellyttävä kesähelteellä, sillä talo on rakennettu isoblockilla.
Pellettitakka lämmittää myös yläkertaa portaiden kautta.

Siis portaan korkeus ja myöhemmin LLVP:n valinta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.