Olen tekemässä yläkerran remonttia ja joissakin huoneissa tulee olemaan korkea lattialista. Olen ajatellut ensin laittaa 4 mm MDF-nauhan lattiasta ja noin 350 mm ylös. Tämän päälle laitetaan sitten lattialista ja lopuksi ylös kiinnitetään jyrsitty rintalista. Kaikki maalataan pellavaöljymaalilla. Mietin, miten MDF kannattaa saumata, kun täyttä pituutta ei voi saada? Viistele reunat kevyesti ja pakkeloi? Vanha puutalo, joten tuntuu, että halkeilee melko pian. Tai jonkinlainen vahvikenauha, joka pakkeloidaan? Vai onko parasta vain yhdistää reunat toisiinsa ja maalata? Kiitollinen kaikista ideoista ja kokemuksista!

//Bernieberg

Sain vinkin, että kun aion jatkaa lattialistoja, sahaan päät 45 asteen kulmassa, koska se kuulemma näkyisi vähemmän silloin. En ole vielä kokeillut sitä, mutta ehkä joku voi vahvistaa sen?

//Brinken

kapi sanoi:
Sain vinkin, että kun pidennän lattialistat, minun pitäisi sahata päät 45 asteen kulmassa, koska se ilmeisesti näkyy vähemmän silloin. En ole vielä testannut sitä, mutta ehkä joku voi vahvistaa sen?

//Brinken
Totta, vähän puuliimaa siihen ja asia on hoidettu.

Onko se tarpeeksi vahva saumojen tasoittamiseen ja kestääkö se mielestänne?

S
4 mm mdf on aika löysää.
Murtasin hieman reunoja kevyesti, missä osat kohtaavat, ja maalaisin. Näin reunasta tulee siistimpi kuin pakkelin haljetessa.

T
Voisin hieman pyöristää reunoja ja käyttää pehmeää saumausmassaa ennen maalausta, jotta se ei halkeile, jos talo liikkuu. Luulisin, että pellavaöljymaali "tarttuu" lateksisaumaan, jos se on hyväksyttävää; muuten katso, löydätkö pellavaöljykittiä, joka ei kovetu liikaa, tai viimeisenä vaihtoehtona harkitse käyttää pellavaöljykittiä ja ehkä sekoittaa siihen hieman enemmän liitua, jotta se kovettuu hieman enemmän.

Kun katsoo hieman vanhempia huonekaluja, jotka on maalattu pellavaöljymaalilla, on joskus saumoja kitattu pellavaöljypohjaisella kitillä, joka on kovaa, mutta silti hieman joustavaa, jotta maali ei halkeile. Vanhoissa taloissa voi listoissa olla kittauksia saumoissa/kulmissa kipsillä, joka ei ole kovin anteeksiantavaa – ja se toimi. Toisaalta puu oli kuivaa ja muotostabiilia eri tavalla kuin mitä nykyään voi ostaa rakennuskaupasta, mutta sen pitäisi vastata MDF:ää, jota aiot käyttää. Sen pitäisi olla muotostabiili (ja kuiva).

Pellavaöljymaali on myös yleensä hieman joustavampaa kuin "modernit" lakka-maalit hartseineen, joten sen pitäisi toimia.

Kokeilen varmaan hieman pehmeää saumamassa. Olen käyttänyt sitä yhdessä pellavaöljyn kanssa aiemmin projektissa ja se on toiminut hyvin. Uskoisin, että täysin näkymättömän saumakohdan saaminen, joka kestää ajan myötä, on haastavaa onnistua.

Lopulta viistotin reunat kevyesti ja tasoittelin (oljiespackel). Tulin hieman ahneeksi ja halusin todella mielelläni näkymättömän sauman, mutta se ei tule täysin täydelliseltä pehmeän sauman kanssa (ainakaan kun minä teen sen). Ja sen päällä kolme kerrosta pellavaöljymaalia. Katsotaan, kestääkö se...

P
Kestikö se?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.