8 314 lukukertaa ·
12 vastausta
8k lukukertaa
12 vastausta
Korjata vaurio kipsiseinässä vai rakentaa uudelleen?
A
Allinug
Talon omistaja
· Västmanland
· 498 viestiä
Allinug
Talon omistaja
- Västmanland
- 498 viestiä
Olen aloittanut projektin huoneessa, jonne oli tarkoitus maalata ja tapetoida, jotta siitä tulisi kaunis. Kun olen repinyt alas melkein kaiken vanhan rakennetapetin, näen, että kipsiseinässä on vaurio reikämuodossa yhdessä kohdassa, noin 10x10 cm, alimpana lattian läheisyydessä. Nyt olen täysin neuvoton, miten edetä, koska en ole koskaan työskennellyt kipsiseinien kanssa.
Koko tämä seinä on 410 cm pitkä ja noin 240 korkea, ja se on "ulkoseinä".
Talo on rakennettu vuonna 1968 ja erään kuvauksen mukaan seinä on rakennettu seuraavasti:
13 mm alumiinifolioitu kipsilevy
10 cm mineraalivilla
4 " koolaukset c/c 60 cm
1/8 tuuman puukuitulevy
6 cm kalkkihiekkakiveä (ja tämä täytyy olla ulkopuolen tiilimuuraus).
Mitä tälle tehdään? Korjataanko reikä vai puretaanko olemassa oleva kipsi ja asennetaan uusi seinä? Mikä on helpointa?
Koko tämä seinä on 410 cm pitkä ja noin 240 korkea, ja se on "ulkoseinä".
Talo on rakennettu vuonna 1968 ja erään kuvauksen mukaan seinä on rakennettu seuraavasti:
13 mm alumiinifolioitu kipsilevy
10 cm mineraalivilla
4 " koolaukset c/c 60 cm
1/8 tuuman puukuitulevy
6 cm kalkkihiekkakiveä (ja tämä täytyy olla ulkopuolen tiilimuuraus).
Mitä tälle tehdään? Korjataanko reikä vai puretaanko olemassa oleva kipsi ja asennetaan uusi seinä? Mikä on helpointa?
On olemassa kipsilastareita itsekiinnittyvien levyjen muodossa, jotka kitataan sisään. Näin olen tehnyt siellä, missä edellinen omistaja päätti avata oven hieman liian voimakkaasti niin, että ovenkahva meni suoraan seinän läpi.
A
Allinug
Talon omistaja
· Västmanland
· 498 viestiä
Allinug
Talon omistaja
- Västmanland
- 498 viestiä
Jos harkitsee toista vaihtoehtoa (kunnes gypsiplasteri-jälleenmyyjä avaa maanantaina...), nimittäin olemassa olevien kipsilevyjen purkamista ja uusien kipsilevyjen asentamista. Olisiko silloin mitään hyötyä vaihtaa eristys, joka on ollut siellä melkein 50 vuotta, kun seinä on joka tapauksessa auki?
Onko nykyinen eristys kehittynyt paremmaksi vuoden 1968 jälkeen siten, että seinän lähellä olisi lämpimämpi talvisin?
Gypsiplasteri maksaa suurin piirtein saman verran kuin kipsilevyt koko tälle seinälle, joten lisäkustannuksia aiheutuu eristyksestä, muovista ja siitä, millä kipsilevyt kiinnitetään.
Ja kun seinä olisi joka tapauksessa auki, onko jotain, mitä voitaisiin parantaa seinässä (ilman kylmäsiltojen luomista) siten, että tavaroiden kiinnittäminen seinään olisi helpompaa ilman, että tarvitsisi räplätä kipsiankkurien kanssa?
Onko nykyinen eristys kehittynyt paremmaksi vuoden 1968 jälkeen siten, että seinän lähellä olisi lämpimämpi talvisin?
Gypsiplasteri maksaa suurin piirtein saman verran kuin kipsilevyt koko tälle seinälle, joten lisäkustannuksia aiheutuu eristyksestä, muovista ja siitä, millä kipsilevyt kiinnitetään.
Ja kun seinä olisi joka tapauksessa auki, onko jotain, mitä voitaisiin parantaa seinässä (ilman kylmäsiltojen luomista) siten, että tavaroiden kiinnittäminen seinään olisi helpompaa ilman, että tarvitsisi räplätä kipsiankkurien kanssa?
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Minä korjaan laittamalla vaneripalan reikään (siistin reunan veitsellä), joka ruuvataan kiinni olemassa olevaan levyyn. Sen jälkeen leikkaan palan kipsilevyä, joka sopii reikään, ja ruuvaan palan kiinni. Tasoitusainetta päälle!
Protte
Protte
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 2 705 viestiä
Olen samaa mieltä aikaisempien puhujien kanssa. Lisää pala vaneria/listaa tai vastaavaa, sahaa sitten yhtä suuri pala kipsilevyä, viistele molemmat reunat ja tasoittel. 
Sama tekniikka täällä. Ota rimpa lastulevyä/vaneria/vastaavaa, joka on hieman suurempi kuin reikä. Pujota se reikään ja pidä siitä kiinni samalla kun poraat sen kiinni reiän sivuihin. Sitten leikkaa kipsilevypala, joka sopii reikään, ruuvaa se kiinni rimpa-palaan. Kittaus. Kuten uusi! 
Samalla tavalla teen minä, mutta kiinnitän pari kakkoslankkua reikään. Sitten leikkaan sopivan palan kipsilevystä ja kiinnitän sen lankkuihin ja sitten tasoitan. Sain vinkin sähköasentajalta, kun siirsimme pistorasioita ja katkaisimia olohuoneen suuremman aukon yhteydessä.prototypen sanoi:
A
Allinug
Talon omistaja
· Västmanland
· 498 viestiä
Allinug
Talon omistaja
- Västmanland
- 498 viestiä
Kiitos kaikista vastauksista!
Se seinä, josta valitin, ja jossa oli 10x10 cm:n reikä, olikin hieno verrattuna viimeiseen seinään, josta olen poistanut vanhat tapetit (sisäseinä)...
Luultavasti joudun laittamaan uudet kipsilevyt koko tälle seinälle. Levyt ovat täysin hajonneet alareunasta, mikä aiemmin oli piilossa lattialistan ja maalatun rakennetapetin alla. Luultavasti seinä on tuhottu, kun edellinen omistaja asensi parkettilattian. Mutta minun on ehkä revittävä seinä nähdäkseni, ettei täällä ole mitään muuta meneillään...
Jos nyt vain kiinnitän uudet kipsilevyt, saan varmaan vähiten ongelmia, sillä ne ovat samanpaksuisia kuin vanhat levyt. Mutta kaksi uutta pohdintaa:
1) Vaikuttaa vaikealta saada alumiinifoliipeitteistä kipsilevyä. Oletan, että alu:lla on ollut joku kosteutta estävä toiminto ja nykyään käytetään muovikalvoa eristyksen ja kipsilevyn välissä. Mutta käytetäänkö muovikalvoa myös sisäseinille?
2) Jos uusien kipsilevyjen asennuksen lisäksi asentaisi myös OSB-levyn (tai vastaavan) kipsilevyn taakse seinälle, seinä kasvaa vielä pari senttiä. Miten sitten tehdään parkettilattian kanssa? Ei tule olemaan mahdollista työntää kipsilevyä saumaan parkettilattian ja seinän välillä. Parkettilattia näyttää olevan vanhan lattian päällä, vaahtomuovin välissä.
(Tarkoituksena asentaa OSB-levy olisi helpottaa asioiden kiinnittämistä seinään).
Se seinä, josta valitin, ja jossa oli 10x10 cm:n reikä, olikin hieno verrattuna viimeiseen seinään, josta olen poistanut vanhat tapetit (sisäseinä)...
Luultavasti joudun laittamaan uudet kipsilevyt koko tälle seinälle. Levyt ovat täysin hajonneet alareunasta, mikä aiemmin oli piilossa lattialistan ja maalatun rakennetapetin alla. Luultavasti seinä on tuhottu, kun edellinen omistaja asensi parkettilattian. Mutta minun on ehkä revittävä seinä nähdäkseni, ettei täällä ole mitään muuta meneillään...
Jos nyt vain kiinnitän uudet kipsilevyt, saan varmaan vähiten ongelmia, sillä ne ovat samanpaksuisia kuin vanhat levyt. Mutta kaksi uutta pohdintaa:
1) Vaikuttaa vaikealta saada alumiinifoliipeitteistä kipsilevyä. Oletan, että alu:lla on ollut joku kosteutta estävä toiminto ja nykyään käytetään muovikalvoa eristyksen ja kipsilevyn välissä. Mutta käytetäänkö muovikalvoa myös sisäseinille?
2) Jos uusien kipsilevyjen asennuksen lisäksi asentaisi myös OSB-levyn (tai vastaavan) kipsilevyn taakse seinälle, seinä kasvaa vielä pari senttiä. Miten sitten tehdään parkettilattian kanssa? Ei tule olemaan mahdollista työntää kipsilevyä saumaan parkettilattian ja seinän välillä. Parkettilattia näyttää olevan vanhan lattian päällä, vaahtomuovin välissä.
(Tarkoituksena asentaa OSB-levy olisi helpottaa asioiden kiinnittämistä seinään).
Sisäseiniä ei tarvitse muovittaa.
Itse laittaisin vain OSB-levyn ja kipsilevyn päälle/yläpuolelle lattiaa. Sinullahan tulee kuitenkin olemaan jalkalista, ja se tulee olemaan myös, jos joskus vaihdat lattiaa tulevaisuudessa.
Muuten sinun täytyy sahata pois suikale lattiasta upotussahalla tai monitoimisahalla. Mutta itse jättäisin lattian ennalleen.
Itse laittaisin vain OSB-levyn ja kipsilevyn päälle/yläpuolelle lattiaa. Sinullahan tulee kuitenkin olemaan jalkalista, ja se tulee olemaan myös, jos joskus vaihdat lattiaa tulevaisuudessa.
Muuten sinun täytyy sahata pois suikale lattiasta upotussahalla tai monitoimisahalla. Mutta itse jättäisin lattian ennalleen.
A
Allinug
Talon omistaja
· Västmanland
· 498 viestiä
Allinug
Talon omistaja
- Västmanland
- 498 viestiä
Parkettilattia näyttää olevan asennettu ilman minkäänlaista liikkumavaraa. On todella vaikea poistaa kipsilevyjä, jotka ovat puristuksessa lattian ja seinän välissä. Seinän ongelmia ei näyttäisi olevan, vaan vauriot ovat ilmeisesti syntyneet, kun parkettilattia asennettiin. Tämä seinä on pesutupaa vasten ja oli eristämätön, joten siihen lisätään nyt eristystä, jotta huoneessa olisi vähemmän melua.
Sitten paljastui sattumalta, että vaikka sähköt oli katkaistu huoneesta, yhdessä seinäpistorasiassa oli virtaa. Sähköt pesutuvasta ja tästä huoneesta jakavat ilmeisesti saman kojeiston ja sulakkeen. Tämä ei tunnu kovin hyvältä, ettei kaikki huoneen sähköt katkea, kun luulee niin. Täytyy kai soittaa sähköasentajalle.
Ja minun piti vain maalata seinät...
Sitten paljastui sattumalta, että vaikka sähköt oli katkaistu huoneesta, yhdessä seinäpistorasiassa oli virtaa. Sähköt pesutuvasta ja tästä huoneesta jakavat ilmeisesti saman kojeiston ja sulakkeen. Tämä ei tunnu kovin hyvältä, ettei kaikki huoneen sähköt katkea, kun luulee niin. Täytyy kai soittaa sähköasentajalle.
Ja minun piti vain maalata seinät...
Klikkaa tästä vastataksesi