Hei,
Minä ja mieheni olemme aloittaneet projektin, jossa olemme avanneet kipsiseinän noin 10 cm lattiasta ja ylös noin 1 metrin korkeuteen koko seinän pituudelta (viistosti leikattu, koska se on portaikossa). Mieheni on ottanut vastuulleen suuren osan työstä, kuten sähkötyöt ja vähän muuta, ja minä olen (valitettavasti :seenoevil:) vastuussa uusien kipsilevyjen asettamisesta, tasoittamisesta ja maalaamisesta. Tuntuu melko varmalta tasoittamisen suhteen ja täysin varmalta maalaamisen suhteen, mutta miten ihmeessä kiinnitän kipsilevyt? Joitakin pystysuoria koolauksia on, mutta ei mitään vaakasuoraa, mihin kiinnittää. Sahataanko koolauksia/lautoja ja ruuvataan kiinni saumaan? Olen lukenut OSB-levyistä? Onko muita vinkkejä? Olen todella uusi tässä asiassa (ja mieheni myös, muuten olisin kysynyt häneltä siis :)). Hyviä neuvoja otetaan kiitollisena vastaan!

Hei, levy ruuvataan kiinni sääntöön. OSB:tä käytetään, jos haluaa jotain tukevampaa mihin kiinnittää ruuveja (esim. tv:lle). 60cm c/c pitäisi toimia pelkälle kipsille. Yksittäinen kipsilevy toimii siellä, missä se saa olla rauhassa...

jos voit lähettää kuvan miltä se näyttää, voit luultavasti saada apua. olette siis vain leikanneet osan olemassa olevasta gipsistä tehdäksenne jotain seinän sisällä ja nyt haluatte paikata sen taas, tyyliin samoin kuin ennen, onko oikein?

• Tykkään
Eva Roos
  • Laddar…
P Peter_Bromma sanoi:
jos voit lisätä kuvan miltä se näyttää, niin voisit luultavasti saada apua. eli olette vain leikanneet pois osan olemassa olevasta kipsistä tehdäksenne jotain seinässä ja nyt haluatte laittaa sen takaisin, suunnilleen samoin kuin ennen, onko näin?
Se on juuri niin! Tässä on kaksi kuvaa. Kuten näet, siellä on joitakin koolauksia, joten siinä pitäisi olla melko "straight forward", mutta miten tehdään ylä- ja alapäässä? (muovi, joka on siellä nyt, on vain väliaikainen suoja pitämään eristys paikoillaan, joten se ei jää).

• Portaat muovipeitteellä suojattuna, muovia näkyy myös seinällä regalien päällä. Muovi on väliaikaista, suojaamassa eristettä.
  • Portaiden yläpuolella on muovilla peitetty seinä, jossa näkyy pystysuoria puisia tukipuita. Muovi on väliaikainen suojus.
P
S sofiaviola sanoi:
Sahaako reglarit/laudat oikeaan mittaan ja kiinnittää ruuveilla saumaan?
Juuri niin, ruuvaa lauta/levynpala saumoihin, joka sitoo levyt yhteen.

Handyman 1 sanoi:
Tarkalleen, ruuvaa lauta/levyn pala saumoihin, joka yhdistää levyt.
Ruuvaatko sen palan siellä oleviin rankoihin? Niin että se on hieman jäljellä olevan kipsilevyn takana ja myös tilaa kiinnittää uusi levy?

S sofiaviola sanoi:
Ruuvatko siltä osin kiinni niihin tukirakenteisiin, joita siellä on? Jotta se olisi hieman sen jäljellä olevan kipsilevyn takana ja tilaa uudelle levylle?
Kyllä, aseta tukirakenne taakse, johon molemmat kipsilevyt kohtaavat.
Viiste sitten se kipsilevy, joka siellä on, jotta voit asettaa lasikuitu/paperinauhan saumaan.
Sitten kittaamalla kipsilaastilla.
Ei ole mukavaa tehdä työtä 90% tarkasti ja nähdä näkyvä halkeama jälkikäteen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.