T
Aion rakentaa varaston/vierashuoneen. Talo tulee olemaan 30 neliömetriä. Noin 7,2x4 metriä.

Nyt ajattelin ostaa konenauloja projektiini ja mietin, minkä kokoisia nauloja minun pitäisi valita.
Käytän Paslode IM90

Seinät kiinnitetään 45x95 rankoihin
Katto koostuu 190x220 rangoista
20 mm raakaponttilevyt
25X34 tukilista.

Minkä kokoisia nauloja valitsisit?

T
Ei kukaan tiedä mitä minun pitäisi käyttää?

Ajatukseni oli käyttää 90mm paneeliin ja 75mm läkteihin. Mitä mieltä olette siitä?

Sitten pohdin, minkä tyyppisiä nauloja käyttäisin. On lämmin sinkittyä Proffsmagasinet-verkossa hintaan 122kr/1200. Sitten on Paslode ja Essve muita merkkinauloja. Mitä suosittelette?

2,5 kertaa puun paksuus on yleensä sääntö, joten 20 mm paneeli käy 65x2,8 mm nauloilla. Rimoitus tulisi kiinnittää 75x2,8 ja runko tulisi kiinnittää vähintään 90x3,1
Proffmagasinet ja...Jula:sta löytyy hyviä tuotteita!

Kaasunaulaimet ovat yleensä hieman hitaita, erityisesti rungon kiinnittämiseen, jos muistan oikein. Täytyy painaa, odottaa, ampua ja harvoin ollaan silloin viivalla. Kannattaa olla 2 henkilöä, yksi pitää ja toinen ampuu, tai ensin kiinnittää pienellä ruuvilla ja sitten ampua kun kaikki on valmista. Käytän yleensä Jula:n halvinta terassiruuvi 55 mm.

Pikkuinen kantolauta, mitä kattoa olet laittamassa?

T
Kiitos vinkistä.
Mitä suosittelisit spik få? Onko merkkien välillä suurta eroa?
Jos jollain on 34 asteen spik, jonka haluatte myydä, lähettäkää PM.

Googlailin bärläkt. Ja siellä suositeltiin 25x36. Huomasin, että kirjoitin aiemmin väärin. Tilasin 25x36. Sekä bärläkt että ströläkt. Aion laittaa kattotiilet. Eikö tuo koko toimi silloin?

Viimeksi muokattu:
Sinun ei tarvitse tuijottaa sokeasti merkkejä. Sen sijaan tarvitset erilaisia nauloja, jotka sopivat juuri niihin töihin, mitä aiotte tehdä. Esimerkiksi 90mm nauloja ei käytetä paneeleiden kiinnittämiseen, vaan siihen käytetään kierteitettyä paneelinaulaa.

täällä on jotain luettavaa tästä. https://www.guidecenter.se/.
Siellä voi klikata eteenpäin ja löytää, mitä aiotaan tehdä ja sitten saa ehdotuksia sopivista nauloista AMA:n mukaan.
Saattaa olla, että juuri kyseisellä yrityksellä ei ole nauloja sinun pistoolisi kulmalla, mutta saat selville oikean tyypin/halk.ri/ko.n.

Ruoteiksi suosittelen nousemaan kokoon 25x48(50)

• Tykkään
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie sanoi:
Kiitos vinkistä. Mitä suosittelisit nauloiksi? Onko valmistajien välillä suuria eroja? Jos jollakin on 34 asteen nauloja joita haluatte myydä, lähettäkää YV.

Googlettelin bärläkt. Ja siellä suositeltiin 25x36. Huomasin, että kirjoitin väärin aiemmin. Se on 25x36 mitä tilasin. Sekä bärläkt että ströläkt. Minulla tulee tiilikatto. Eikö se mitta sitten toimi?
25x36 toimii hienosti!

Olen käyttänyt Essven ja Gunnebon konenauloja, ei mitään erikoista, mielestäni. (y) 90mm naulat rungolle. 75 tai 60 paneelille. 75 läktille.

Ei pitäisi olla mitään ongelmia kaasunaulaimen kanssa. Olen naulannut kokonaisen autotallin ja vähän enemmänkin sellaisella. :cool:

• Tykkään
Tovin
  • Laddar…
Toki se ehkä onnistuu 25x36 koolauksella, mutta muutaman euron säästämiseksi en tekisi niin! Muutenkin hankalaa kävellä katolla ja pelätä, että katkaisee koolauksen rakentamisen aikana.

www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/underlag-av-trapanel/tak-med-tegelpannor/laktning/

25x48 on suositus träguiden mukaan, joka on perillä asioista.
Rakentamissani katoissa olemme usein käyttäneet paksumpia mittoja kuin tuo. Esim. 36x48 tai 36x70.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ammer/bandade-spik/bandade-tradspikar-362110/
Tuolta löydät kaikki 3 tarvittavaa mitoitusta, vaikka oikeastaan pärjäät 75 ja 90 mm naulalla
Ei mitään vikaa niissä nauloissa, ne hoitavat homman
On myös hyviä kulmaraudat, joita voit ostaa kattoparruille, jotta työ helpottuu

• Tykkään
Tovin
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.