Olen kutsunut pari rakentajaa kotiin muuttamaan kaksi makuuhuonetta yhdeksi suuremmaksi huoneeksi, väliseinä oli kantava, ja sitä tuettiin teräspilareilla 70x70 ja HEB-palkilla 160.
Toinen pilari on ulkoseinässä, toinen pilari väliseinässä.
Ei mitään kummallista siinä.
Pilarit on pohjassa teräslevyllä 170x130x10 mm, joihin pilarit on hitsattu. Pilarin jalka on kiinnitetty ryömintätilan betonipalkin yläpintaan. eli kaikki on kiinnitetty ja ankkuroitu peruspalkkiin.
Rakennettu k-piirustuksen mukaan
Kaikki hyvin tähän asti, mutta käy ilmi, että teräsjalka ja pilari imevät kylmyyttä (tänään 11,0 astetta) ryömintätilasta. Molemmat pilarit ovat rakennettu sisään, mutta poistin seinälevyn ulkopilarin kohdalta, koska aioin vetää pari sähköputkea ja -rasiaa sinne. Huomasin sitten, että pilarin takana ulkoseinän eristystä vasten oli hyvin kosteaa pitkin koko pilaria. Silloin pilaria oli rakennettu sisään vain kaksi tai kolme viikkoa.
Pilarijalan ympärille eristäminen on mahdotonta betonipalkin vuoksi ja tiukan yhteyden betonipalkin ja pilarijalan välillä, johon ei voi tehdä mitään.
Ensimmäinen ajatus on kietoa lämmityskaapeli lattiatilasta koko pilarin ympäri ja ylöspäin. Tämä tulisi ohjata anturilla ja termostaatilla ja kytkeä vikavirtasuojakytkimeen ja 230V. Kaikki tulee sitten rakentaa sisään ilman vähäisintäkään mahdollisuutta tarkistaa lämmityskaapelia.
Pikku sähkömiehenä uskon, ettei lämmityskaapelia saa asentaa miten vain väliseinän lähelle. Se täytyy luultavasti edeltää sähköputkella jne., ja silloin menetetään tarvittava tiukka yhteys. Ja miten tiedän, että tämä estää tulevaisuudessa kondenssikondensoitumista? Myös kaapeliongelmia voi ilmetä.
Lisäksi lähelle teräspilaria asennetaan ikkuna.
Ole kiltti, auta minua keksimään hyvä ratkaisu tähän, rakentaminen on pysähtynyt ja aika kuluu. Olen etsinyt foorumilta, mutta en löydä mitään tämän kaltaista.
Lähetän pari kuvaa.
Pilari ulkoseinää vasten, sisäänrakennettu pilari väliseinässä, pilarin jalka lattiassa, pilarin jalka peruspalkilla.
Valitettavasti ongelmia ladata kuvia, yritän myöhemmin uudelleen
EDIT 1
Nyt kuvien lataaminen toimii!
Hei Örnis... on kulunut muutama vuosi viestistäsi... mietin, saitko hyvän ratkaisun palkin kanssa? Rakennamme uutta samanlaisella ratkaisulla ja haluaisimme välttää kondenssi- ja kylmyysongelmia... kaikki vinkit otetaan vastaan.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.