2 328 lukukertaa ·
3 vastausta
2k lukukertaa
3 vastausta
Kondensaatiopiste eristeharkossa
Hei, uudisrakentamiseen liittyen.
1) Mietin kondenssipistettä kuten eristeharkoissa Finja exakt ym. Olen kuullut, että voi olla ongelmia kosteuden kanssa, joka kerääntyy eristyksen sisäpuolelle, ja mietin tätä, koska Finjan tuki vaikuttaa täysin ymmärtämättömältä asiaan, eikä heillä ole vastausta...
2) Miten kosteuden kulku toimii kevytsoraharkoissa kuten Siporex ja Bauroc? Onko seinä riittävän tiivis vai tarvitaanko kosteussuoja?
Nykyinen ilmastovyöhyke vaikuttaa siihen, ehtivätkö tietyt kosteusmäärät haihtua ennen talvea, ja tapahtuu jäätymismurtumia...
t. Knut
PS Olen etsinyt ilman, että löytäisin mitään ajankohtaista ketjua...
1) Mietin kondenssipistettä kuten eristeharkoissa Finja exakt ym. Olen kuullut, että voi olla ongelmia kosteuden kanssa, joka kerääntyy eristyksen sisäpuolelle, ja mietin tätä, koska Finjan tuki vaikuttaa täysin ymmärtämättömältä asiaan, eikä heillä ole vastausta...
2) Miten kosteuden kulku toimii kevytsoraharkoissa kuten Siporex ja Bauroc? Onko seinä riittävän tiivis vai tarvitaanko kosteussuoja?
Nykyinen ilmastovyöhyke vaikuttaa siihen, ehtivätkö tietyt kosteusmäärät haihtua ennen talvea, ja tapahtuu jäätymismurtumia...
t. Knut
PS Olen etsinyt ilman, että löytäisin mitään ajankohtaista ketjua...
Kondensoitumispiste voidaan laskea, mutta silloin täytyy tietää koko rakenteen rakenne. Sitten voidaan laskea vain määrätyillä suhteellisen kosteuden arvoilla ja lämpötiloilla. Että Finja vaikuttaa tietämättömältä vaikuttaa oudolta, etkö ole ehkä ollut yhteydessä oikeaan henkilöön?
Kiitos vastauksesta!H huggan sanoi:
Rakenne on tarkoitus olla valmistajan ohjeiden mukainen kunkin tuotteen osalta. Finnjan osalta he näyttävät haluavan myydä omaa rappausjärjestelmäänsä, kun taas minä luen, että heidän rakennuspalikoilleen voi rapata suoraan. Voi olla, että täysi rappausjärjestelmä verkolla ja lasikuitusementillä on edellytys juuri siksi, että minimoidaan pakkasen aiheuttamat halkeamat? https://www.finja.se/sortiment/betong-och-bruk/putsa-fasad
Puutteen valinta tuskin vaikuttaa merkittävästi kondenssipisteeseen tai kosteuden siirtymiseen.
Kuten minä näen sen, merkittävät erot, kuten Bauroc ja Finja välillä, pitäisi olla vain solumuovi eristys.
Baurock: https://bauroc.se/product/lattbetongblock-ecoterm/
Finja: https://www.finja.se/sortiment/betong-och-bruk/mura
Olen ottanut yhteyttä Finjaan kahdesti itse ja kerran saha-alueen kautta ja saanut joka kerta saman ei-vastauksen.
Joka kerta meidät yhdistettiin "tukeen", riippumatta siitä, esitettiinkö kysymys avoimesti vai pyysinkö lopuksi yhteyttä insinööriin/rakennesuunnittelijaan saadakseni tietoa juuri kondenssipisteestä ja kosteuden siirtymisestä.
Kaikki lisävinkit ovat tervetulleita!
Ystävällisin terveisin
//Knut
Ei, rappaus ei vaikuta kondenssipisteeseen merkittävästi. En kuitenkaan ole mikään asiantuntija rappauksen tai muurattujen seinien suhteen. Sitten voi olla niin, että lohkoissa on niin korkea höyrytiiviys, ettei se koskaan aiheuta ongelmia.
Klikkaa tästä vastataksesi