Hei!
Olen ostanut hienon vanhan talon 50-luvun lopusta. Sitä ei ole remontoitu 90-luvun jälkeen, joten se tarvitsee korjausta vuoteen 2030 ja sen jälkeen. Siitä tulee todella hauska projekti.
Talossa on kellari, johon on sisäänkäynti sekä ulkoa että sisältä. Talo, jonka halusin, sattui vain olemaan kellarillinen. Minulla ei ole koskaan ollut kellaria ja henkilökohtaisesti en näe, että käyttäisin sitä muuhun kuin vähän säilytykseen ja pesuun (olen tosin miettinyt siirtää pesutupaa ylös, mutta se on toiseen ketjuun).

Ajattelen sulkea sisäportaikon, jotta siihen voi tehdä pienen eteisen ja siirtää makuuhuoneiden ovet niin, että ne olisivat sieltä, ja tehdä vaatehuoneen niiden päähän.

Käytännön kysymykset:
Lattia asuinkerroksen ja kellarin välillä on 30 cm betonia. Ajattelen kiinnittää koolaukset betoniin pitkin sivuja (noin 4 m) ja sitten niin monta lattian runkotukkia kuin vaaditaan poikittain koko matkan. Sitten levy ja lattia päälle. Eristys alhaalta. Onko tämä se, miten tekisit työn, vai onko minulta jäänyt jotain huomaamatta?
Onko jotain syytä, esimerkiksi ilmankiertoon liittyen, miksi tämä olisi huono idea?

Käyttäjäkysymys, koska kellarit ovat minulle selkeä sokea piste:
Tulevatko mahdolliset talon ostajaehdokkaat kauhistumaan, jos sinne on vain sisäänkäynti ulkoa ja hylkäämään talon siksi?

Olisin todella kiitollinen ehdotuksista!

/P.

Ps. Jos joku miettii "miksi ihmeessä?" niin kaksi suurinta syytäni ovat nämä: 1) makuuhuoneen ovet avautuvat suoraan eteiseen, vain muutaman metrin päässä sekä keittiöstä että ulko-ovesta. Minulla on ollut näin vain yhdessä aiemmista asunnoistani. Pientalossa tuntuu jollain tavalla, että on paljas olo, kun ne ovat niin lähellä ulko-ovea (ja tekee liian helpoksi hullun löytää suoraan makuuhuoneeseen 😜). Siirtämällä makuuhuoneiden ovet, huoneet saisivat hieman yksityisemmän tunteen, sekä tarvittavan säilytystilan. 2) voin yhtä hyvin käyttää ulko-ovea, koska mielestäni suurin osa kellariin kuuluvista asioista käytetään ulkona.

Annan sama neuvon, jonka yleensä annamme kaikille, jotka ovat ostaneet jotain uutta. Asu sisään vähintään vuoden ajan ennen kuin teet radikaaleja muutoksia. Yleensä löytyy aina yksinkertaisia pieniä korjauksia, jotka tuovat paljon iloa. Säästä suuret muutokset siihen asti, kunnes todella tiedät, mitä haluat priorisoida.

• Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 2 muuta
  • Laddar…
Jos suljet sisäpuolisen portaan, tulet kiroamaan sitä tulevaisuudessa.

• Tykkään
  • Haha
SågspånPappspikEternit ja 3 muuta
  • Laddar…
Se ei varmaan ole niin vaikea ratkaista ja olet kyllä oikeilla jäljillä ratkaisun suhteen. Jotkut tulevat ostajat voisivat nähdä sen positiivisena, että on eteinen/vaatekaappi portaiden sijasta, ja toiset, kuten minä, haluavat mielellään päästä kellariin sisältäpäin.

Neuvoni on asua siellä jonkin aikaa ja antaa nykyisen pohjaratkaisun asettua. Voit välttää psykskallareiden tuijottamisen makuuhuoneeseen sulkemalla oven. Jossain vaiheessa jonain lumisena ja kylmänä päivänä talvella tulet kiroamaan, ettet voi hakea jotain kellarista, koska portaat ovat poissa.

Jos talossa täytyy joka tapauksessa korjata paljon, ehkä voit hoitaa muita asioita ensin. Jos ei muuta, voi olla hyvä, että kellari on käytettävissä remontin aikana.

• Tykkään
Nya husägaren
  • Laddar…
Centano Centano sanoi:
Jos suljet sisäportaikon, tulet kiroamaan sen tulevaisuudessa.
Mikä luulet olevan tärkein syy siihen? Unohdin mainita, että talo sijaitsee Malmön eteläpuolella, joten on epätodennäköistä, että lumiongelmat olisivat syynä kiroiluuni ;)

N Nya husägaren sanoi:
Mikä on mielestäsi tärkein syy siihen? Unohdin mainita, että talo sijaitsee Malmön eteläpuolella, joten on epätodennäköistä, että lumiongelmat olisivat syynä kiroiluuni ;)
Onhan olemassa muutakin sadetta kuin lunta. Mutta riippumatta siitä, unohdatko sääolosuhteet, on erittäin käytännöllistä voida mennä kellariin ilman, että ensin tarvitsee laittaa kenkiä jalkaan, mennä ulos ja avata kellarin ovi. Kuten jo aiemmin on sanottu, asetu taloksi ennen kuin teet tällaisen toimenpiteen. En ikinä poistaisi sisäportaita, mutta juoksen kellarissa useita kertoja päivässä 😋

• Tykkään
Nya husägaren ja 3 muuta
  • Laddar…
Minulla on talo kellarilla, jossa on vain ulkoinen kellarin portaat. Ja vihaan tätä. Kellarini on korvaamaton ylimääräiselle pakastimelle, olutvarastolle, verstaalle ja muulle säilytykselle. On vaivalloista joka kerta laittaa ylle ulkokengät ja kauden mukaiset ulkovaatteet.
Rakastan kellariani enkä voisi koskaan kuvitella taloa ilman sitä. Olen itse asiassa useaan otteeseen ajatellut rakentaa sisäisen kellarin portaat.

• Tykkään
  • Rakastan
Nya husägaren ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.