Aion porata pari 105 mm reikää parantaakseni talon itsestään tapahtuvaa ilmanvaihtoa. Viime kerralla käytin halpaa Jula-reikäsahaa, jossa oli paljon hampaita, ja silloin materiaaleina olivat sisimmäisenä kipsi, sitten OSB, eristys, 22 mm paneeli. Reikäsaha tarttui nopeasti kiinni ja väänsi porakoneen käsistäni. Lopulta minun piti porata pieniä reikiä ympäri ympyrää ja sotkea.

Nyt on kyseessä vanhempi seinä, jossa on sisimpänä Tretex (?), sitten seisovat 3" paksut lankut ja niiden päällä olen hieman epävarma. Ulommaisena on 22 mm paneeli. Yhteensä noin 32 cm paksu.

Olen lukenut, että Pro fit olisi hyvä reikäsaha, ja pohdin, toimisiko se paremmin tässä seinässä kuin ne halvat reikäsahat, joissa on paljon hampaita? Onko jollain kokemusta niistä samankaltaisissa materiaaleissa? Se maksaa noin 700 kr pidikkeellä...

Valitettavasti se tarttuu todennäköisesti melko nopeasti. käsikäyttöisellä koneella on vaikea ohjata, ja silloin se juuttuu sahaukseen.

Olen tehnyt samanlaisia manöövereitä ja poistanut sisällön säännöllisesti, esimerkiksi kerroksittain. se on helpompi ohjata ja vähemmän riski takerruksesta.

Jos sinulla on mahdollisuus käyttää momenttilukkoa ruuvinvääntimessä tai porakoneessa, se suositellaan, niin riski ranteen vääntymisestä vähenee.

Bumppaan ketjuani syksyltä.
Corre vastasi silloin, että minun pitäisi käyttää porakonetta/ruuvinväännintä vääntömomenttirajoittimella. Se kai irrottaa, kun vastus on suurempi kuin asetettu, vai mitä? Ja sitten voi ottaa uuden otteen reiässä ja jatkaa jne.
Mutta luin jostain muualta, että ruuvinvääntimessä pitäisi olla vapaakytkin - mitä se on? Eikö se ole juuri sitä, mitä tapahtuu, kun asetetaan momentti ja se irrottaa, eli vapaakytkentä?

Momenttirajoitin ja vapaakytkin ovat kaksi eri asiaa samasta aiheesta.

Vapaakytkin on yleisempi verkkovirralla toimivissa koneissa, ja se on enimmäisarvo, jota ei voi säätää. Ranteensuoja yksinkertaisesti.
Akkukoneessa on useammin säädettävä momenttirajoitin. Se kuluu, jos sitä käytetään paljon. Vapaakytkin kuluu myös, mutta ehkä ei yhtä paljon.

• Tykkään
gluecifer
  • Laddar…
Olen tehnyt useita reikiä parantaakseni ilmanvaihtoa hiljattain ja ostin pro-fitsin syväksisahasarjan. Kipsilevy, tretex, 1" sisäpaneeli, tretex, hirsiseinä, vanha ulkopaneeli ja lopuksi uusi ulkopaneeli olivat ne kerrokset, joiden täytyi sahata läpi. Koen, että tavalliset hammastetut reikäsahat jumiutuvat helpommin kuin pro-fit. Minulla ei ollut suurempia ongelmia sahata läpi edellä mainittujen kerrosten. Tietenkin ei voi jäädä seisomaan ja nukkumaan, vaan pitää pitää kiinni koneesta....

• Tykkään
gluecifer
  • Laddar…
Olen ilman ruuvinväännintä ja ajattelin hankkia sellaisen rajoitetulla budjetilla, pääasiassa tavalliseen ruuvaukseen, mutta olisi mukavaa, jos se toimisi myös seinän reiän tekemiseen. Pro-fit-aukonsahalla.

Bolistilta tuli esitteen mukana Hitachi hintaan 990kr ja Einhell hintaan 1390kr. Suosittelisitteko jompaakumpaa toisen edelle, tai jotain aivan muuta tähän hintaan. Haluan pysyä alle 1500, en ruuvaa niin paljon. Olen pärjännyt kauan pienellä sinisellä Bosch 10.8V -koneella, jossa on momentti mutta vain yksi nopeus. Joten vaatimuksena on oikeastaan nopeampi kone samalla laadulla.

Liitän Bolistin tuotteet.
https://bolist.se/produkt/borrskruvdragare-ds18djl-15ah-hitachi-18v/
En löytänyt Einhelliä esitteestä, joten heidän verkkosivuiltaan löytyy sama tuote oikeassa yläkulmassa jossakin toisen esitteen verkkoversiossa kuin mikä minulla on..
https://view.publitas.com/olinders/bolistkatalogen/page/4-5

Iskuporatoiminto ei kai ole välttämätön, sillä minulla on tavallinen 230v porakone ilman momenttia, joka luultavasti toimii paremmin. (Mutta se on se, joka uskoakseni vetää kunnolla seinään aukonsahalla.)

Viimeksi muokattu:
En usko, että nuo koneet kestävät 105 mm -reikien poraamista kiinteään vanhaan ja oikeaan puuhun... Käytä mieluummin johtollista, mutta on myös riski, että ne palavat melko nopeasti.

Aivan kuten edellinen puhuja, tarvitset järeämmän koneen kuin ruuvinväännin! Minulla on käytössä vanha matalakierroksinen Makita, jota on käytetty salvoksessa (tapitusreikiin). On olemassa joitain ketjuja siitä, mitkä koneet voivat sopia.

Luin muun muassa tämän ketjun ja sijoitin tuhat kruunua pro-fit 105 mm:ään. Ehdottomasti rahan arvoinen, ja olen tehnyt 4 reikää kesämökissä. Ei ihan kuin voita leikkaisi mutta ei kaukanakaan siitä. 👍🏻

• Porakone, jossa on Pro-Fit 105mm reikäsaha, tekee reikää punaisessa puupaneelissa.
  • Puurreikä punaisessa puupinnassa, jonka on tehty pro-fit 105mm työkalulla; reikä on osa kesämökin rakennusprojektia.
  • Puutalon seinässä on porattu pyöreä reikä, jossa on metalliputki. Reikä on luultavasti tehty remontin yhteydessä.
  • Puinen ympyränmuotoinen seinävalaisin, joka on asennettu hirsiseinään kesämökillä.
  • Tykkään
gluecifer ja 2 muuta
  • Laddar…
Hyvä info Tore! Toimiko porakone sinulle?
Sen kun aloitin ketjun, en ole vielä tehnyt reikäsahauksia :) mutta hankin Bosch sinisen iskuporakoneen GSB 24-2, jossa on joku anti kick -toiminto. Toivottavasti se toimii hyvin Pro fitin kanssa, kunhan saan aikaiseksi :)

G gluecifer sanoi:
Hyvä info Tore! Nöp borrauskoneen itsellesi?
Sen oon aloittanut ketjun, en ole vielä porannut :) mutta hankin Bosch sinisen iskuporan GSB 24-2, jossa on joku anti-kick toiminto. Toivottavasti se toimii hyvin Pro fitin kanssa, kunhan saan lopulta aikaiseksi :)
Hah, joo minulla kesti 7 vuotta ennen kuin sain ongelman ratkaistua.. Se nykäisi 2-3 kertaa, mutta lähinnä kun menty uusiin materiaaleihin. On myös joku anti-kick toiminto, joka sammutti koneen eikä tullut mitään villiä liikettä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.