4 763 lukukertaa ·
12 vastausta
5k lukukertaa
12 vastausta
Kivitalon kunnostus kosteusongelmilla
Hei kaikki.
Minä ja rakas avopuolisoni olemme ostaneet talon Etelä-Skoonesta, joka on peräisin myöhäiseltä 1800-luvulta. Talo on 185m2 ja lisätila on 200m2. Tähän liittyy tontti, joka on noin 9600m2.
Talon tarkistuksessa huomattiin, että perusta ei ollut kuivatettu. Protokollan mukaan kyseessä on ryömintätila, mutta kun ottaa huomioon, että siellä on 25-30cm vapaata tilaa, haluaisin kutsua sitä rossipohjaksi(?).
Tarkastajan mukaan meidän tulee kaivaa, laittaa muovi ja asentaa kuivain (tähän asti olemme mukana) ja tämä tulee tehdä keväällä.
Meidän on myös purettava kaikki sisäseinät hänen mukaansa, koska siellä on kapillaarista kosteutta, joka on korjattava ja vaihdettava teräsrungolla.
Tänään olen purkanut yhden seinän tulevasta makuuhuoneestamme ja minulla on hieman kysymyksiä.
1. Parkettilattian alla on lastulevylattia, neljässä kohtaa olen mitannut 15-16% kosteutta. Minun mielestäni se pitäisi purkaa ja vaihtaa kokonaan. Mitä mieltä olette?
2. Jos puran kaiken, miten estän tulevat ongelmat (paitsi perustan kuivaimen).
3. Seiniin asennetaan teräsrungot, miten on eristämisen laita? Kun purettiin, se eristettiin, mutta makuuhuoneen yksi seinä on lisäeristetty noin 1,5 vuotta sitten. Tarvitsenko silloin mitään eristystä sisäpuolelle vai "suljenko" kokonaan seinän?
4. Kuvissa, joissa mitta on työnnetty alas, pääsen noin 40cm alas. Maahan. Oletan, että sen kuuluu olla näin? Maa haisee maalta. Ehkä hieman kostea, mutta ei muuta. Eikä myöskään ole muuta hajua, kun seinä on purettu.
Liitän joitakin kuvia!
Ystävällisin terveisin
Jonas
Minä ja rakas avopuolisoni olemme ostaneet talon Etelä-Skoonesta, joka on peräisin myöhäiseltä 1800-luvulta. Talo on 185m2 ja lisätila on 200m2. Tähän liittyy tontti, joka on noin 9600m2.
Talon tarkistuksessa huomattiin, että perusta ei ollut kuivatettu. Protokollan mukaan kyseessä on ryömintätila, mutta kun ottaa huomioon, että siellä on 25-30cm vapaata tilaa, haluaisin kutsua sitä rossipohjaksi(?).
Tarkastajan mukaan meidän tulee kaivaa, laittaa muovi ja asentaa kuivain (tähän asti olemme mukana) ja tämä tulee tehdä keväällä.
Meidän on myös purettava kaikki sisäseinät hänen mukaansa, koska siellä on kapillaarista kosteutta, joka on korjattava ja vaihdettava teräsrungolla.
Tänään olen purkanut yhden seinän tulevasta makuuhuoneestamme ja minulla on hieman kysymyksiä.
1. Parkettilattian alla on lastulevylattia, neljässä kohtaa olen mitannut 15-16% kosteutta. Minun mielestäni se pitäisi purkaa ja vaihtaa kokonaan. Mitä mieltä olette?
2. Jos puran kaiken, miten estän tulevat ongelmat (paitsi perustan kuivaimen).
3. Seiniin asennetaan teräsrungot, miten on eristämisen laita? Kun purettiin, se eristettiin, mutta makuuhuoneen yksi seinä on lisäeristetty noin 1,5 vuotta sitten. Tarvitsenko silloin mitään eristystä sisäpuolelle vai "suljenko" kokonaan seinän?
4. Kuvissa, joissa mitta on työnnetty alas, pääsen noin 40cm alas. Maahan. Oletan, että sen kuuluu olla näin? Maa haisee maalta. Ehkä hieman kostea, mutta ei muuta. Eikä myöskään ole muuta hajua, kun seinä on purettu.
Liitän joitakin kuvia!
Ystävällisin terveisin
Jonas
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se tuntuu hieman tietämättömältä "modernisoinnilta". On vaikea kommentoida yksityiskohtaisesti, koska esityksesi on hieman suppea. 1800-luvun ryömintätila ei yleensä ole ongelma, kunhan lattialaudat eivät makaa maassa. Tässä pohjakerrokseen on tehty lisäeristys, joka on aiheuttanut uusia kosteusongelmia. 15% kosteusprosentti on liikaa materiaalille, joka on ollut paikallaan pitkään. Ei taida olla muuta ratkaisua kuin purkaa kaikki ja aloittaa alusta. En ymmärrä resonointia teräskristoista. Ne voivat olla erittäin hyödyllisiä, mutta miksi vaatia niitä?
Voin olla samaa mieltä @justusandersson:in kanssa. Ehdotetut toimenpiteet eivät näytä perustuvan 1800-luvun taloon. 1800-luvun perustus ei yleensä ole kuivattu. Ja kaikkien sisäseinien korvaaminen teräsprofiileilla kuulostaa oudolta.
Ehdotus on, että saatte toisen mielipiteen hankkimalla jonkun, joka tuntee vanhat talot ja käy läpi perusrakenteen ja mahdolliset kosteusongelmat. Ehkä tiedätte myös, että lattia on vaihdettava joka tapauksessa muiden toimenpiteiden ohella, ja voitte jo nyt poistaa lattian ja lastulevyt tarkastellaksenne palkkeja ja perustuksia yksityiskohtaisesti.
Ehdotus on, että saatte toisen mielipiteen hankkimalla jonkun, joka tuntee vanhat talot ja käy läpi perusrakenteen ja mahdolliset kosteusongelmat. Ehkä tiedätte myös, että lattia on vaihdettava joka tapauksessa muiden toimenpiteiden ohella, ja voitte jo nyt poistaa lattian ja lastulevyt tarkastellaksenne palkkeja ja perustuksia yksityiskohtaisesti.
'Kaivaa ulos, peittää muovilla ja asentaa kosteudenpoistaja' näyttää olevan yhteisen tarkastusprotokollan mallissa, jota kaikki käyttävät, joten valitettavasti nuo johtopäätökset eivät liity erityisesti teidän taloonne.
Hei. Kiitos vastauksesta.
Voin aloittaa sanomalla, että tarkastukseen oli palkattu todellakin Anticimex.
Tarkastusmies tarkoittaa, että vaihtamalla teräspalkkeihin, ei voi tapahtua kapillaarista imua. Mutta kuten te kirjoitatte, jos pohjapalkki ei ole maassa, ei pitäisi olla ongelmia, ja silloin teräspalkit tuntuvat tarpeettomilta, jos se on tehty oikein alhaalta päin.
Hänen mukaansa meillä oli vain 25-30 cm vapaa tila talon alla ja jotta se ei imisi ja kosteusongelmia ei syntyisi, pitäisi kaivaa talon alle tai vaihtoehtoisesti kaivaa oja, jotta voi ryömiä siellä alla, laittaa muovi ja asentaa kosteudenpoistaja, joka olisi päällä 24/7.
Mikä on oikea menettelytapa? Kuinka eristää talon, joka on 1800-luvun lopulta, pohjapalkki? Vai pitäisikö siellä ehkä olla ollenkaan eristystä?
/Jonas
Voin aloittaa sanomalla, että tarkastukseen oli palkattu todellakin Anticimex.
Tarkastusmies tarkoittaa, että vaihtamalla teräspalkkeihin, ei voi tapahtua kapillaarista imua. Mutta kuten te kirjoitatte, jos pohjapalkki ei ole maassa, ei pitäisi olla ongelmia, ja silloin teräspalkit tuntuvat tarpeettomilta, jos se on tehty oikein alhaalta päin.
Hänen mukaansa meillä oli vain 25-30 cm vapaa tila talon alla ja jotta se ei imisi ja kosteusongelmia ei syntyisi, pitäisi kaivaa talon alle tai vaihtoehtoisesti kaivaa oja, jotta voi ryömiä siellä alla, laittaa muovi ja asentaa kosteudenpoistaja, joka olisi päällä 24/7.
Mikä on oikea menettelytapa? Kuinka eristää talon, joka on 1800-luvun lopulta, pohjapalkki? Vai pitäisikö siellä ehkä olla ollenkaan eristystä?
/Jonas
Jäsen
· Stockholm
· 826 viestiä
Eristää cellplatspaneeleilla tai hasoporilla ja valaa laatta? Antaa mahdollisuuden lattialämmitykseen.
Vanhojen talojen perustukset voivat näyttää niin monella eri tavalla. Lattialankut voivat olla suoraan hiekan päällä, lattialla voi olla eristys piilopohjassa, maakellari, "tavallinen" rossipohja jne. Mikään rakenne ei välttämättä ole ongelma, mutta kaikki voivat olla sitä, riippuen jokaisen yksittäisen talon olosuhteista.
On olemassa joitakin keskusteluita Byggahusissa vanhoista perustuksista, esim. https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-mullbaenk-foerslag.216997/
Miten juuri sinun talosi toimii, saat parhaiten selville asumalla siinä. Ovatko lattiat kylmiä, ja jos ovat, missä? Onko vetoa? Haja? Kosteutta? Onko talosi ehkä ollut kylmässä tilassa ja kerännyt kosteutta, joka katoaa, kun se lämmitetään? Onko remontti tehty väärin, mikä aiheuttaa mahdollisesti kosteutta, esimerkiksi tiivistämällä lattiat, mikä estää kosteuden kuivumisen? Onko hyvin märkä syksy väliaikaisesti nostanut kosteustasoja? Onko korkea pohjaveden taso? Onko oikeasti kosteutta sisäseinissä, onhan ne kuitenkin olleet siellä 125 vuotta? Onko siellä ollut piilopohja aiemmin, ennen kuin lastulevyt ja parketti asennettiin? Onko palkisto hyvässä kunnossa? Ehkä ei ole mitään merkittävää ongelmaa kosteuden suhteen, mutta haluat lämpimämmät lattiat?
Keskustelu paikan päällä vanhoihin taloihin perehtyneen henkilön kanssa on edelleen ehdotukseni. Sitten saat aina erilaisia ehdotuksia eri suunnilta, ja mitä enemmän sinulla on tietoa itse, sitä paremmin voit valita, miten edetä.
On olemassa joitakin keskusteluita Byggahusissa vanhoista perustuksista, esim. https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-mullbaenk-foerslag.216997/
Miten juuri sinun talosi toimii, saat parhaiten selville asumalla siinä. Ovatko lattiat kylmiä, ja jos ovat, missä? Onko vetoa? Haja? Kosteutta? Onko talosi ehkä ollut kylmässä tilassa ja kerännyt kosteutta, joka katoaa, kun se lämmitetään? Onko remontti tehty väärin, mikä aiheuttaa mahdollisesti kosteutta, esimerkiksi tiivistämällä lattiat, mikä estää kosteuden kuivumisen? Onko hyvin märkä syksy väliaikaisesti nostanut kosteustasoja? Onko korkea pohjaveden taso? Onko oikeasti kosteutta sisäseinissä, onhan ne kuitenkin olleet siellä 125 vuotta? Onko siellä ollut piilopohja aiemmin, ennen kuin lastulevyt ja parketti asennettiin? Onko palkisto hyvässä kunnossa? Ehkä ei ole mitään merkittävää ongelmaa kosteuden suhteen, mutta haluat lämpimämmät lattiat?
Keskustelu paikan päällä vanhoihin taloihin perehtyneen henkilön kanssa on edelleen ehdotukseni. Sitten saat aina erilaisia ehdotuksia eri suunnilta, ja mitä enemmän sinulla on tietoa itse, sitä paremmin voit valita, miten edetä.
Ehdottomasti Microkatten. Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Mikä siellä on aiemmin ollut, en voi tällä hetkellä sanoa. Olemme asuneet siellä vasta noin 2 viikkoa, joten tilanne ei ole vielä täysin hallinnassani!
Mutta mitä olen huomannut, talossa ei haise mikään eikä lattiat ole kylmät (enempää kuin tavallinen laminaattilattia).
Eräs asia, jota mietin, on kuinka paljon materiaali voi "kuivua". Ymmärrän, että se riippuu lähtötilanteesta, mutta sanotaanpa, että kaivetaan perustukset niin, ettei pohjarakenteen tarvitse olla maassa. Onko tästä jotain yleistä sanottavaa? Tarkastajan mukaan 17 % on kyllästynyt, pitääkö tämä paikkansa?
Mistä löytää parhaiten asiantuntevan henkilön vanhoihin taloihin? Otan mielelläni jonkun, jolla on osaamista ja hyvä käsitys asiasta, jotta saan asian selville.
Platan valaminen ei todellakaan kiinnosta minua. Spontaanisti se tuntuu erittäin kalliilta. Ja ongelmaan pitäisi voida puuttua muilla tavoin.
Kiitos hyvistä kommenteista tähän mennessä!
/Jonas
Mutta mitä olen huomannut, talossa ei haise mikään eikä lattiat ole kylmät (enempää kuin tavallinen laminaattilattia).
Eräs asia, jota mietin, on kuinka paljon materiaali voi "kuivua". Ymmärrän, että se riippuu lähtötilanteesta, mutta sanotaanpa, että kaivetaan perustukset niin, ettei pohjarakenteen tarvitse olla maassa. Onko tästä jotain yleistä sanottavaa? Tarkastajan mukaan 17 % on kyllästynyt, pitääkö tämä paikkansa?
Mistä löytää parhaiten asiantuntevan henkilön vanhoihin taloihin? Otan mielelläni jonkun, jolla on osaamista ja hyvä käsitys asiasta, jotta saan asian selville.
Platan valaminen ei todellakaan kiinnosta minua. Spontaanisti se tuntuu erittäin kalliilta. Ja ongelmaan pitäisi voida puuttua muilla tavoin.
Kiitos hyvistä kommenteista tähän mennessä!
/Jonas
Mielestäni sinun kannattaa liittyä näihin kahteen Facebook-ryhmään ja kysyä ammattitaitoisia ihmisiä lähialueeltasi,J Jonas Arvidsson sanoi:Ehdottomasti Microkatten. Olen täysin mukana ajattelussasi. Mitä poika on ollut siellä aikaisemmin, en voi tällä hetkellä vastata. Olemme asuneet siellä vain noin 2 viikkoa, joten en ole vielä täysin kartalla tilanteesta!
Mutta mitä olen huomannut, talossa ei haise miltään ja lattiat eivät ole kylmiä (enempää kuin tavallinen laminaattilattia).
Yksi asia, jota mietin, on myös se, kuinka hyvin materiaali voi "kuivua", ymmärrän, että se riippuu lähtötilanteesta, mutta sanotaan, että kaivataan pohja niin, että pohjakerros ei ole maassa. Onko siitä mitään yleistä sanottavaa? Tarkastajan mukaan 17 % on kyllästetty, pitääkö tämä paikkansa?
Mistä löydän parhaiten asiantuntijan vanhoista taloista? Ottaisin mielelläni kotiin jonkun, jolla on tietoa ja hyvä käsitys, jotta saan asiat täysin selväksi.
Laattavalun tekeminen ei ole jotain, mikä minua kovin kiinnostaa. Vaistomaisesti se tuntuu erittäin kalliilta. Ja ongelman pitäisi voida ratkaista muilla tavoilla.
Kiitos hyvistä vinkeistä toistaiseksi!
/Jonas
Byggnadsvårdsportalen; köp, sälj och diskutera.
Pelastin hylätyn talon!
Vaihtoehtoisesti, jos joku täällä byggahus.fi voisi antaa sinulle vinkin jostain.
Sitten olen utelias, havaittiinko ollenkaan vaurioita perustuksessa, jotka johtuvat liian korkeasta kosteudesta, vai saitko klassisen vinkin anticimexiltä joka tapauksessa ...
Sen sijaan, että eristäisit lattian, voit eristää perusmuurin ja luoda näin lämpimämmän ja kuivemman ympäristön lattian alle. Kosteusongelmat ryömintätilassa syntyvät yleensä, kun lattia eristetään ja siten lasketaan perustuksen lämpötilaa. Aikaisemmin huonosti eristettyjen lattioiden lisäksi oli käytössä lämmin savupiippu, joka lämmitti tilaa (silloin sitä kutsutaan torpargrund).
S johd01 sanoi:Mielestäni sinun pitäisi liittyä näihin kahteen Facebook-ryhmään ja kysyä asiantuntevia ihmisiä lähialueeltasi,
Byggnadsvårdsportalen; köp, sälj och diskutera.
Jag räddade ett ödehus!
Vaihtoehtoisesti, jos joku täällä byggahus:ssa voisi antaa sinulle vihjeen jostakin.
Olen sitten utelias, havaittiinko perusvahinkoja lainkaan liian korkean kosteuden vuoksi vai saitko klassisen ohjeen anticimex:ltä joka tapauksessa ...
Kiitos vihjeestä! Ongelma havaittiin Anticimexin tarkastuksessa. Valitsimme laajennetun tarkastuksen ja seinistä otettiin kaksi näytettä. Hän teki reiän, työnsi kaksi jatkoterää ja kiinnitti kosteusmittarinsa. Keittiössä mitattiin 42% (länsipuoli) ja olohuoneessa mitattiin 19,5% (eteläpuoli).
Keittiössä 1 dm korkeudella mitattiin 19,5%.
Hänen ehdotuksensa oli aiemmin kirjoitetun mukaisesti kaivaa perustusta, asettaa muovia ja asentaa kosteudenpoistaja. Huoneiden remontoinnissa pitäisi käyttää teräsrankaa, jotta kapillaarinen kosteus ei tartu niihin, ja hänen neuvonsa oli myös olla satsaamatta tapetteihin ja maaliin, jos lattiat tarvitsisi avata.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 2 705 viestiä
Miten on maanveden ja katon veden valumisen kanssa? Johdetaanko se hyvin pois talosta vai päästetäänkö se alas perustuksen viereen? Onko istutuksia/kasvillisuutta perustuksen vieressä?
Aloita ratkaisemalla se ensin ja tee uusi mittaus jonkin ajan kuluttua.
Aloita ratkaisemalla se ensin ja tee uusi mittaus jonkin ajan kuluttua.
Klikkaa tästä vastataksesi