Hei,

Minulla on kellarissa katto, joka koostuu suurista lastulevyistä tällä tavalla:

9DIqNgo.jpg
yVr8Aok.jpg
tsAAuV8.jpg

Koska talo on puinen, epäilen, että kaikki liikkuu, joten tasoittaakseni tämän tarvitsen pehmeän tasoitemassan, joka kestää pieniä liikkeitä. Tällä hetkellä minulla on yleistasoite, joka kuivuttuaan on edelleen hieman kumimainen ja tämän pitäisi toimia.

Olen kokeillut täyttää reiän, mutta ensimmäinen yritys johtaa silti kuoppaan, todennäköisesti siksi, että se on liian syvä urissa, joten nyt kysymykseni on, kuinka tämä tasoitetaan? Tarvitaanko ehkä jonkinlaisia nauhoja, jotta se onnistuu?

oletko varma spånista? Mielestäni se näyttää melkein tretex-levyiltä, joissa on masonit päällä? Lastulevyt ovat luultavasti kovempia kuin että voit tehdä noin murtaessasi. Mutta joka tapauksessa, se on varmasti vaikea silotella sellaisena kuin se on. Joustavaa kittiä, jota tarkoitat, en ole koskaan nähnyt. Jos se liikkuu, se luultavasti halkeaa riippumatta siitä, mitä kittiä käytetään. Henkilökohtaisesti olisin varmaan levyttänyt koko katon kipsillä ja sitten silotellut.

Sinulla on luultavasti oikeassa, se on tretex levyjä.

Ajattelin ensin laittaa kipsiä, mutta siitä tuli suurempi työ, jota en halua tehdä nyt. Minun täytyy ottaa alas tretex levyt, ja sitten eriste todennäköisesti putoaa alas myös, sen jälkeen täytyy laittaa ruoteet ja sitten kipsi sen päälle. Epäilyttää, elleivät kipsilevyjen väliset saumatkin liiku.

Käyttämäni tasoitteessa lukee, että se kestää pienempiä liikkeitä ja tuntuu kumimaiselta kuivuttuaan. Mutta muuten, eikö lateksisauma voisi korjata sen?

• Tykkään
maje
  • Laddar…
Et tule saamaan sitä kuntoon muuten kuin kipsaamalla katon. Tretex on hankala materiaali kitata ja maalata, jos haluaa saada sen todella sileäksi ja hienoksi. Kipsasin makuuhuoneessani olevat tretex-levyt. Kipsi päälle ja sitten tuplakipsiruuvit.

niin se tuntuu turhalta purkaa vanha katto tai miksi aiot tehdä sen?

Ongelmana on se, että laatat ovat melko epätasaisia, mikä luultavasti vaikeuttaa kipsilevyjen saamista tasaisiksi.

Jotta tämän voi tehdä oikein, on minun revittävä alas tretex-levyt, ja tällöin eristys luultavasti putoaa alas. Sitten minun täytyy naulata harvahöylättyjä lautoja ja samalla kun teen tätä, lisään uutta eristystä. Sen jälkeen on vain laitettava kipsilevyt, tasoitettava ja lopuksi maalattava. Kuitenkin voin kuvitella, että katto saattaa haljeta saumoista, koska onhan kyseessä kuitenkin puutalo, joka liikkuu.

Koska tämä tuntuu olevan liikaa työtä juuri nyt, ajattelin, että jos täytän nuo rumat halkeamat, niin voisi elää niiden kanssa vielä hetken aikaa. Toki, siitä ei tule kovin suoraa, mutta kun halkeamat peitetään, luulen että siitä tulee paljon paremman näköinen.

Kipsi on melko anteeksiantavaa, joten jos vain asetat saumat vanhojen levyjen keskelle niin hyvin kuin mahdollista, se on luultavasti parempi kuin nyt.
Konkreettisesti sinun ei tarvitse ollenkaan ärsyyntyä rakoista. Voithan vain jättää ne huomiotta samalla tavalla kuin jätät huomiotta, kun laatoitat kaiken. Se on kuitenkin vain ajatusjuttu.
Jos omistaa vanhemman talon, on todennäköisesti hyväksyttävä, että se liikkuu ja halkeilee siellä täällä. Se kuuluu asiaan.

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
Joko kittaat saumakohdan niin, että se näkyy, tai jätät sen vain sellaiseksi, et koskaan saa sileää ja kauniista kattoa näillä levyillä. Kipsi on ainoa, joka voi tehdä siitä kauniin.

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
Siistin vastaavan katon hiomalla kaikki saumat koneella niin, että ne tulivat tasaisiksi, sitten liimasin paperinauhat sauman päälle märkätilaliimalla ja lopuksi tasoitin kahdesti.
Oikeanlaisella valaistuksella se näyttää todella hyvältä, ei takavaloja katossa.
Siitä on noin 5 vuotta, mutta ei vielä yhtään halkeamaa.

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.