Hei,
Olen rakentamassa lasitettua terassia. Se lämpiää vesikiertoisella lattialämmityksellä ympäri vuoden, eristetty katto, lasiosat kahdella neljästä seinästä - muut kaksi ovat olemassa olevia tiiliseiniä, siis nykyisiä ulkoseiniä, jotka rakennamme sisään.

Olemme pohtineet edestakaisin, mitä pintakäsittelyä annamme näille uusille "sisä"seinille ja pitkään ajattelimme päällystää ne puupaneelilla, mutta nyt ajattelemme rappaamista kipsilaastilla, gypsumilla ja todennäköisesti lopuksi ohuella kerroksella multiputsia tämän menetelmän mukaan: https://gds.se/vagg/putsa-vagg/putsa-vaggarna-tva-steg-till-slata-vaggar (maksulinkki)

Olen yrittänyt lukea jonkin verran, mutta en ole täysin varma, onko siinä mitään syytä, miksi se ei olisi hyvä idea. Ajattelen lähinnä kahta syytä; kosteus tai lämpö. Ehkä on muitakin?

Kosteuden suhteen gipsilaasti on vain sisäkäyttöön - lasitettu terassi vaikuttaa olevan pieni harmaa alue ulkotilan ja sisätilan välillä, mutta olen lukenut foorumiviestejä ihmisistä, jotka ovat käyttäneet sitä kellarissa ilman ongelmia, joten sen pitäisi olla ok, vai mitä?
Lämmön suhteen löydän hyvin vähän tietoa, joku on käyttänyt sitä savupiipuissa, mutta ne eivät kuumene kovin paljon kuitenkaan. Vaikea ennustaa oikein nyt, mutta aurinkoisena kesäpäivänä ilman avattuja ovia, arvaan että lämmöt nousevat melko korkeiksi huoneessa. Voisiko siitä tulla ongelma?

Olisin hyvin kiitollinen vastauksista ja neuvoista.

Minulla on myös avattu säkki Weber gypsum, jonka uskon olleen noin kaksi vuotta, jonka eräs käsityöläinen jätti jälkeensä. Ajattelin sekoittaa vähän ja kokeilla, mutta onko se tyhmää? Siinä lukee, että se voi säilyä 6 kuukautta kuivassa tilassa, mutta olen säilyttänyt sitä melko kuivassa kellarissani arviolta kaksi vuotta.

J Johan E Henricson sanoi:
Hei,
Olen rakentamassa verantaa. Siitä tulee vesikiertoisella lattialämmityksellä ympäri vuoden lämmitetty, eristetty katto, lasiosat kahdella neljästä seinästä - kaksi muuta ovat olemassa olevia tiiliseiniä, eli nykyisiä ulkoseiniä, jotka rakennamme sisään.
Olemme miettineet pitkään, minkä pinnan annamme näille uusille "sisä"seinille ja ajattelimme ensin peittää ne puupaneelilla, mutta nyt harkitsemme niiden rappaamista kipsilaastilla, gypsumilla ja ehkä päälle ohut kerros multiputsia tämän menetelmän mukaan: [linkki] (maksulinkki)

Olen yrittänyt selvittää asiaa, mutta en ole oikein tullut viisaammaksi, onko jokin syy, miksi se ei olisi hyvä idea. Ajattelen lähinnä kahta syytä; kosteus tai lämpö. Ehkä on muitakin?
Mitä tulee kosteuteen, kipsilaasti on tarkoitettu vain sisäkäyttöön - veranta vaikuttaa olevan pieni harmaa alue ulkon ja sisällä välillä, mutta olen lukenut keskusteluja ihmisistä, jotka ovat käyttäneet sitä kellarissa ilman ongelmia, joten sen pitäisi olla kunnossa, vai mitä?
Mitä tulee lämpöön, löydän hyvin vähän, jotkut ovat käyttäneet sitä takkojen ympärillä, mutta ne eivät oikeastaan olekaan niin kuumia. Vaikea ennustaa nyt, mutta aurinkoisena kesäpäivänä ja ilman ovien avaamista arvelen, että saavutamme melko korkean lämpötilan huoneessa. Voisiko siitä tulla ongelma?

Olisin erittäin kiitollinen vastauksista ja neuvoista.

Minulla on myös avoin säkki Weber gypsumia, jonka uskon olevan noin kaksi vuotta vanha, jonka eräs urakoitsija jätti jälkeensä. Ajattelin sekoittaa hieman ja testata sillä, mutta onko se tyhmää? Säkissä lukee, että sitä voi säilyttää 6 kuukautta kuivassa tilassa, mutta olen pitänyt sitä melko kuivassa kellarissani arviolta kaksi vuotta.
Jos se on lämmintä ja kuivaa ympäri vuoden eristetyillä seinillä, se toimii hyvin kipsilaastin kanssa. Jos se on ulkoseinä ilman eristystä (kevytbetoni, tiili, betoni), se ei toimi.
En käyttäisi kipsilaastia ollenkaan kivimateriaalista tehdyllä ulkoseinällä, vaikka se olisi eristetty, koska kosteus voi liikkuva ulos/sisään paljon, jolloin kipsilaasti saattaa halkeilla tai irrota.

• Tykkään
Martin321
  • Laddar…
Okei. Kiitos vastauksesta.
Sen pitäisi olla lämmin ja kuiva ympäri vuoden, huoleni on ennemminkin se että tulee liian kuuma kesän aikana mutta ehkä se ei ole syytä huoleen.
Tämä koskee ulkopuolta siitä mikä nykyään on (eristetyt) ulkoseinät. Tiilen ulkopuolella. Nehän ovat käytännössä sitten sisäseiniä. Tarkoitatko, että voi tulla ongelmia? Mitä käyttäisit sen sijaan?

Vaikea selittää ehkä, mutta näin se menee. Joten lasiosiot lisätään aukkoihin ja tarkoitan tässä sisäänrakennettuja seiniä.

• Terassin keskeneräinen rakennusprojekti, jossa tiilitalon seinään kiinnitetty katto, tikkaat ja keskeneräiset lasi- ja seinäaukiot.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.