54 532 lukukertaa ·
8 vastausta
55k lukukertaa
8 vastausta
Kipsilevyn paksuus, mikä on standardi ?
Olen juuri aloittanut keittiöremonttini. Koska osa seinistä koostui kipsistä, jossa oli laatat päällä, olen poistanut molemmat. Ajattelin kuitenkin olla fiksu, joten otin pois kipsiä vain niin korkealta, että sain pois kaiken, mikä oli vahingoittunut. Ajatuksena oli asentaa uudet kipsilevyt alueelle, josta olin purkanut, ja liittää ne vanhoihin levyihin, jotka olivat vielä kunnossa.
Suorien leikkausten tekeminen ja kipsin poistaminen ei ollut ongelma, mutta kun aloin etsiä uutta kipsiä, menin hieman hämilleen. Se, mitä minulla on seinissä nyt (ja osittain poistamani), on nimeltään norgips 74 (asun Oslossa, mutta Norgips näyttää olevan molemmilla puolilla rajaa).
Kun mittaan paksuuden, saan sen olevan 11 mm. Kaikki uudet kipsilevyt, joita löydän Norgipsilta ja muualta, ovat 12,5 mm.
Onko niin, että kipsilevyjen standardi oli kerran 11 mm, mutta nyt se on 12,5? Vai onko valittavana useampiakin? (Mistä ne siinä tapauksessa löydän?).
Ja toimiiko liitäminen vanhoihin levyihin vai onko se tuomittu epäonnistumaan?
Vaihtoehtona on tietysti purkaa kaikki ja aloittaa alusta, mutta olisin mieluummin teke(mä)ättä sitä. Kiitollinen avusta.
*edit 5 min myöhemmin*
Näyttää siltä, että levy, jota katsoin, oli viistetty reunasta, joten se meni 12,5 mm:stä noin 11 mm:iin. Onko yleistä lopettaa näin (esim. ovikarmin suuntaan), koska niin oli minulla. Oletan, että se on muuten tarkoitettu, jotta voi tasoittaa ja saada näkymättömän sauman?
Siksi kysymys pysyy, onnistuuko tämä vai onko ainoa tapa tehdä se hyvin tehdä kaikki uudestaan?
Suorien leikkausten tekeminen ja kipsin poistaminen ei ollut ongelma, mutta kun aloin etsiä uutta kipsiä, menin hieman hämilleen. Se, mitä minulla on seinissä nyt (ja osittain poistamani), on nimeltään norgips 74 (asun Oslossa, mutta Norgips näyttää olevan molemmilla puolilla rajaa).
Kun mittaan paksuuden, saan sen olevan 11 mm. Kaikki uudet kipsilevyt, joita löydän Norgipsilta ja muualta, ovat 12,5 mm.
Onko niin, että kipsilevyjen standardi oli kerran 11 mm, mutta nyt se on 12,5? Vai onko valittavana useampiakin? (Mistä ne siinä tapauksessa löydän?).
Ja toimiiko liitäminen vanhoihin levyihin vai onko se tuomittu epäonnistumaan?
Vaihtoehtona on tietysti purkaa kaikki ja aloittaa alusta, mutta olisin mieluummin teke(mä)ättä sitä. Kiitollinen avusta.
*edit 5 min myöhemmin*
Näyttää siltä, että levy, jota katsoin, oli viistetty reunasta, joten se meni 12,5 mm:stä noin 11 mm:iin. Onko yleistä lopettaa näin (esim. ovikarmin suuntaan), koska niin oli minulla. Oletan, että se on muuten tarkoitettu, jotta voi tasoittaa ja saada näkymättömän sauman?
Siksi kysymys pysyy, onnistuuko tämä vai onko ainoa tapa tehdä se hyvin tehdä kaikki uudestaan?
Viimeksi muokattu:
Remontoija
· Gävleborg
· 8 215 viestiä
Tavallinen kipsilevy: 13 mm
Remonttikipsilevy: 6 mm
Mutta en tiedä, onko 11 mm kipsilevyä ollut aikaisemmin, en ole koskaan törmännyt siihen. Mutta Norja, sanot, siellä se voi olla erilaista.
//Patrik
Remonttikipsilevy: 6 mm
Mutta en tiedä, onko 11 mm kipsilevyä ollut aikaisemmin, en ole koskaan törmännyt siihen. Mutta Norja, sanot, siellä se voi olla erilaista.
//Patrik
Ei ovenkarmeissa, se ei ole hyvä. Mutta siellä, missä kipsilevyt ovat reunat vastakkain, käytetään viistettä saumojen ylitasoitukseen.Lini sanoi:
Aavistin sen. Kuten niin monessa muussakin asiassa asunnossa, ne, jotka aiemmin 'korjasivat' sen, eivät ole olleet perillä asioista. Mutta hyvä, nyt tiedän. Kiitos!andersmc sanoi:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 viestiä
Tuota vaiheistusta yritetään saada sellaiseen suuntaan, jossa siitä olisi hyötyä. Mutta ei ole mitään vikaa, jos se on esimerkiksi ovenkarmin suuntaan. Siitä tulee vain hieman tarpeettoman paljon tasoitettavaa.
Ainakin LaFargen levyt ovat 12,5, mutta niitä kutsutaan 13 mm:ksi. (katso taulukko oikeassa yläkulmassa tällä sivulla: http://www.wramstra.se/gips-13-x-900-x-2500/442-0) Mutta se on minulle samantekevää, se puoli millimetriä ei vaikuta suuntaan eikä toiseen, ja se on pikkuasia, TS alkuperäinen kysymys koski oikeastaan 11 mm ja johtopäätös on, että hän on mitannut itse kittisaumassa.
Klikkaa tästä vastataksesi
