Hei hei!

Olen liittynyt tänne vähän ympärillätutkiskelun jälkeen ja aloitan heti aloittelijakysymyksellä!

Olen remontoimassa keittiötäni, josta kaikki vanha (paitsi lattia) on revitty pois.

Näin se näytti ennen kuin aloitin: DSC_3281.JPG

Ikkunan oikealla puolella on vanha teräsventtiili. Se näytti tältä:
DSC_3329.JPG

Nyt olen kiinnittänyt sisäkaton ja käyttänyt kipsilevyä tasoittamaan syvyyseroa ikkunankarmin ja seinän välillä. Kiinnitin kipsilevyn seinään ja sahasin aukon venttiilille. Nyt minulla on kuitenkin kysymys, miten on kosteuden kanssa?

Vähän lisää kuvia:
DSC_3335.JPG
DSC_3338.JPG

Olen lukenut vähän muista keskusteluista kosteudesta ja mielestäni ei ole oikein tilaa kehikolle, koska se on *täydellinen* 13 mm. Mitä ajatuksia teillä on, mikä on oikea menettelytapa?

En ymmärrä kysymystä.
/CC

Tulkitsemisen mukaan kysymys on siitä, onko ok asentaa kipsilevy suoraan betoniseinälle (ulkoseinälle) vai olisiko kosteuden kannalta parempi rakentaa seinä rankoista ja sitten kipsilevyttää (mikä olisi paljon hankalampaa).

Itse yllättyisin, jos sisäinen kipsilevy seinällä maan yläpuolella vahingoittuisi kosteudesta.

ja mietin, mihin tarvitset venttiiliä nyt. Oletan, että se oli aiemmin ruokakomerossa, mutta nyt se näyttää malplacerad ;) eikö sitä voinut siirtää ylemmäs, jos sitä nyt ylipäätään tarvitaan. Hauska yksityiskohta on ikkunan låsvredet, ole varovainen sen kanssa. Ulkoseinä on kanavaseinä eikä johda kosteutta, mahdollisesti se voi tuntua kylmältä.

Se on aivan kuten sanotte, ruokakomero ilmanvaihtoaukko... Ja se on nyt hyvin huonosti sijoitettu. Mutta tietämättömyyden vuoksi avasin aukon. Olen soittanut meidän "talonmiehelle" kysyäkseni, miten he ovat tehneet muissa asunnoissa, mutta hän ei ole vielä vastannut. Kysymyksiä oli kai kaksi:

1/ Tarvitsenko ruokakomero ilmanvaihtoaukkoa? Se on yksiö 33 neliömetriä. Minulla on lieden yläpuolella ilmanvaihtokanava, jossa luulen ilman poistuvan. Sen lisäksi minulla on pienessä kylpyhuoneessani puhallin, joka hurisee ja imee ilmaa. Ei mitään suuressa huoneessa. Ikkunoista ei vedä jne.

2/ Miten välttää mahdolliset kosteusvahingot? Olen kysynyt ystäviltä ja tuttavilta, ja he sanovat, että riittää laittaa silikonitiivistettä reiän ympärille, mikä olen nyt tehnyt.

Mutta mieluiten haluaisin päästä eroon reiästä, ja silloin kysymys kuuluu: Onko reikä vain eristettävä ja suljettava sisäpuolelta, mutta ei ulkopuolelta?

Anteeksi, jos olin epäselvä aiemmin... Ikkunat ovat hienot (talo on vuodelta 1925) :)

Mielestäni venttiilillä ei ole enää merkitystä. Voit tehdä näin: leikkaa noin 10 cm paksuinen styroxpala ja paina se tiukasti reikään, sitten voit tasoittaa sen ja tapetoida/kudota, tai mitä ikinä aiotkin seinille laittaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.