850 lukukertaa ·
9 vastausta
850 lukukertaa
9 vastausta
Kipsilevy tretexin päälle, kun koolausväli on 120 cm?
Hei,
Asumme tyypillisessä 70-luvun talossa. Juuri nyt olen alkamassa kiinnittää kipsilevyjä tretex-levyjen päälle, mutta olen hieman epävarma. Tässä on 120 cm kiskojen välillä (onko tämä yleistä?), mikä herättää hieman pohdintaa. Nimittäin: Oletan, että kipsilevyjen saumojen tulisi siirtyä suhteessa tretex-levyjen saumoihin. Tämä tarkoittaa, että minulla on oikeastaan vain yksi kunnollinen kiinnityspiste kipsilevyille (kisko) ja molemmat reunat tulevat olemaan vain tretexin tukemia. Kestääkö tämä? Jos ei - mitä tehdä?
Kaikkea hyvää,
Marcus
Asumme tyypillisessä 70-luvun talossa. Juuri nyt olen alkamassa kiinnittää kipsilevyjä tretex-levyjen päälle, mutta olen hieman epävarma. Tässä on 120 cm kiskojen välillä (onko tämä yleistä?), mikä herättää hieman pohdintaa. Nimittäin: Oletan, että kipsilevyjen saumojen tulisi siirtyä suhteessa tretex-levyjen saumoihin. Tämä tarkoittaa, että minulla on oikeastaan vain yksi kunnollinen kiinnityspiste kipsilevyille (kisko) ja molemmat reunat tulevat olemaan vain tretexin tukemia. Kestääkö tämä? Jos ei - mitä tehdä?
Kaikkea hyvää,
Marcus
Epäilemättä, tuntuu siltä, että on suuri riski halkeilulle, vaikka se saattaa onnistua, jos liimaat kipsin kunnolla keskelle tretexiä.
Näen kaksi vaihtoehtoa:
1: repäise tretex pois ja asenna uudet kehykset c/c 60, sitten kipsi
2: asenna vaakasuuntainen rima tretexin päälle ja asenna sitten kipsilevyt vaakasuunnassa niin, että voit ruuvata pitkät sivut uuteen rimaan
Ensimmäinen on eniten työtä, mutta todennäköisesti paras lopputulos. Toinen voi olla yhtä hyvä, mutta vie vähän lattiatilaa ja sinun täytyy harjoitella tasoittamaan uppoamattomia saumoja.
Näen kaksi vaihtoehtoa:
1: repäise tretex pois ja asenna uudet kehykset c/c 60, sitten kipsi
2: asenna vaakasuuntainen rima tretexin päälle ja asenna sitten kipsilevyt vaakasuunnassa niin, että voit ruuvata pitkät sivut uuteen rimaan
Ensimmäinen on eniten työtä, mutta todennäköisesti paras lopputulos. Toinen voi olla yhtä hyvä, mutta vie vähän lattiatilaa ja sinun täytyy harjoitella tasoittamaan uppoamattomia saumoja.
Hei!zarkov sanoi:
Epäilyttää, tuntuu siltä, että on suuri riski halkeamille, vaikka se voi onnistua, jos liimaat kipsin kunnolla keskelle tretexiä.
Näen kaksi vaihtoehtoa:
1: Poista tretex ja asenna uudet tukirakenteet c/c 60 välein, sitten kipsilevy
2: Asenna vaakasuora rima tretexin päälle ja kiinnitä sitten kipsilevyt vaakasuoraan niin, että voit ruuvata pitkät sivut uuteen rimaan
Ensimmäinen antaa eniten työtä, mutta todennäköisesti parhaan tuloksen. Toinen voi olla yhtä hyvä, mutta vie hieman lattiapintaa ja sinun on harjoiteltava kittamaan tasaamattomia saumoja.
Kiitos vastauksesta.
1. On ehdottomasti vaihtoehto. Olin kuitenkin toivonut yksinkertaista projektia 😂
2. Minkä paksuisen riman ajattelit olevan riittävä? Yksi tiloista, joka uudelleen kipsataan, on lastenhuone, joka on jo nyt pieni, joten haluan tietenkin säästää lattiapinta-alaa mahdollisimman paljon.
Hyvä kysymys, 28x70 mm pitäisi riittää, eikö niin?M MarcusNils sanoi:
Kolmas vaihtoehto on peittää OSB:llä ilman rimoja, mutta se edellyttää, että seinät ovat suhteellisen tasaiset.
Lähempi tarkastelu seinistä osoittaa, että niissä näyttää olevan runsaasti lyhyitä tukipuita! Ajattelen, että hyödynnän niitä. Minulla ei ole muuta menetelmää löytää koolauksia kuin koputtaa - ja ne näyttävät olevan 60 cm välein korvieni mukaan. Sinulla ei satu olemaan tietoa siitä, oliko tästä mitään standardia 70-luvulla? 😂zarkov sanoi:
Joo, todennäköisesti se on c/c 60 cm. 120 cm vain ohuella tretexillä tuntuu aika rohkealta.M MarcusNils sanoi:
On todennäköistä, että Tretex on naulattu runkoihin, joten voit käyttää voimakkaampaa magneettia löytääksesi naulankannat tai koputella ja sitten koeruuvata. Älä unohda merkitä rungot jotenkin niin, että ne näkyvät myös, kun olet asettanut kipsilevyt, esimerkiksi maalarinteipillä katossa ja lattialla.
Mietintä, eikö se olekaan HultsfredsHus? He valmistivat seinät kuitupaneelilla ja silloin kehysosat saattoivat olla 30 cm välein ja tretex-levyillä. Olen laittanut kipsilevyä suoraan vastaavalle seinälle, jossa oli tretex pintamateriaalina, pitää vain etsiä, missä se on ruuvattavissa kehysetsimellä. Jos se on HultsfredsHus, sinulla on vähän historiaa täällä, ja foorumissa on myös siitä keskusteluja. https://lokalaplatser.se/story/fiberplank/
Klikkaa tästä vastataksesi