Aion purkaa vanhat kipsilevyt ja asentaa uudet. Runkorakenne on jaettu cc600.
Pitäisikö valita 900 vai 1200 mm kipsi?
 
Magnus E K
1200 jos sinulla ei ole ylimääräisiä reglar, joita heittää väliin joka toisen olemassaolevan väliin.
 
  • Tykkään
Fredrik K80
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K sanoi:
1200 jos sinulla ei ole ylimääräisiä tukipuita, joita voisi laittaa joka toisen nykyisen väliin.
Jos laitan vaneria taakse. Pitäisikö niidenkin olla 1200?
 
E
Olin samassa dilemmaa itse 2-3 kuukautta sitten. On mainittava, että asun muutaman kerroksen ylös ilman hissiä. Ostin 900 ja joitain lyhyitä palkkeja, jotka kiilasivat sisään. 900 oli myös melko helppo käsitellä yksin, kun ne piti saada palkkien päälle mielestäni. En usko, että se olisi sujunut yhtä helposti suurempien kanssa.

Jos se olisi ollut pohjakerros ja apulainen, 1200 olisi ollut luultavasti hyvä vaihtoehto :)
 
  • Tykkään
Fredrik K80
  • Laddar…
F Fredrik K80 sanoi:
Jos laitan vanerin taakse. Pitäisikö niiden myös olla 1200?
Miksi vaneri? Lastulevy tai OSB-levy riittää.
 
useless useless sanoi:
Miksi vaneri? Lastu- tai OSB-levy riittää.
Vaneri on parempi 😁
 
  • Tykkään
  • Rakastan
MrJay ja 2 muuta
  • Laddar…
Aseta pystysuoraan ruuviliimattu 1200 seinälastulevy ensin. Siitä tulee kassakaapin jäykkä, mutta vaatii enemmän työtä. Nämä voi asettaa ja myös liimata reuna vasten reunaa. Sen jälkeen voit valita 900 tai 1200 kipsilevy ja asentaa juuri niin kuin haluat. Sen ei tarvitse olla saumoja ruoteiden päällä, mutta vältä kohdistamasta saumoja lastulevyn saumoihin. Kipsiruuvin tarvitsee olla vain 30-32 mm tässä tapauksessa. Ruuvataan 3 riviä 900-levyyn ja 4 riviä 1200-levyyn mukaan lukien reunat. Vaneri on kallista. OSB liikkuu (897 ja 1197) eikä sitä voi liimata vahan vuoksi.
 
RoTe
Johan Gunverth Johan Gunverth sanoi:
Aseta seisovasti ruuviliimattu 1200 seinälastulevy ensin. Siitä tulee pankkiholvinkovaa, mutta vaatii enemmän työtä. Nämä voidaan asettaa ja myös liimata reunasta reunaan. Sitten voit valita 900 tai 1200 kipsilevy ja asettaa juuri kuten haluat. Sen ei tarvitse olla liitoskohtien päällä koolauksessa, mutta vältä kohdistamasta lastulevyn liitoskohtia. Kipsiruuvi tarvitsee tässä tapauksessa olla vain 30-32 mm. Ruuvaa 3 riviä 900-levyssä ja 4 riviä 1200-levyssä mukaan lukien reunat.
Vaneri on kallista. OSB liikkuu (897 ja 1197) eikä sitä voi liimata vahan vuoksi.
Tässä videossa Fiskarhedenvillanilta he eivät liimaa lastulevyä, vaan asentavat sen liikkumavaralla pari milliä, ja väittävät, ettei lastulevyyn voi esimerkiksi kiinnittää keittiötä luotettavasti. Joten se vaikuttaa sekä kalliilta että turhalta työltä minun mielestäni. Sitten vaneri on varmaan parempi keittiössä ja OSB muualla minun mielestäni.

 
RoTe RoTe sanoi:
Tässä videnistä Fiskarhedenvillan ei liimaa lastulevyä, vaan asettaa sen parilla mm:llä liikuntavaraa ja väittävät, että se ei kelpaa esimerkiksi keittiöön kiinnitettäväksi. Joten se vaikuttaa kalliilta ja turhalta työltä minun mielestäni. Silloin vaneri on parempi keittiössä ja OSB muuten minun mielestäni.
Itse olen ruuviliimannut Byggelitin lastulevyt koko talossa kahden eri rakennussnikkarin suosituksesta tuttavuudessa. He ovat itse rakentaneet samalla menetelmällä. 1200 mm leveiden levyjen asennusohjeet olivat, että ne tulee myös reunaliimata toisiinsa ilman liikuntavaraa. Koko juttu on saada todella jäykät seinät.
Levyjen leveys ei ollut 1197, mikä oikeuttaisi liikuntavaran kuten OSB. Oli myös pontattuja lastulevyjä kuten lattialastulevyjä seinäasennukseen, mutta ne olivat tarpeettoman kalliita. Ne liimattiin myös.
Kiinnityksiä lastulevyyn tulee esiporata. Tämä on lastulevyn haittapuoli. Ei voi vain naulata tai ruuvata suoraan materiaaliin. Muuten sisäpuolelle tulee kraateri, jos on huonoa onnea. Keittiössä olisin valinnut vanerin, jos ei voi laittaa korttikaaria. Tein jälkimmäisen.

Näin 20 vuotta myöhemmin on täysin ilman ongelmia. Mikään ei ole liikkunut. Se on kuitenkin huomattavasti enemmän työtä. Mikään talonvalmistaja ei voi laskuttaa siitä.
 
  • Tykkään
Huddingebo
  • Laddar…
F Fredrik K80 sanoi:
Jos laitan vanerilevyn taakse. Pitäisikö niidenkin olla 1200?
Jos et aio asentaa koolauksia väliin, niin se on kai järkevää?

Minkä tyyppinen huone on kyseessä ja mikä on vanerin tarkoitus kipsilevyn takana?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth sanoi:
Olen itse ruuviliimannut Byggelitin lastulevyt koko taloon kahden erilaisen rakennuspuusepän neuvosta tuttavapiirissä. He ovat itse rakentaneet samalla menetelmällä. 1200 mm leveiden levyjen asennusohje oli, että ne tulisi myös liimata toisiinsa ilman liikkumavaraa. Koko jutun idea on saada todella jäykät seinät.
Levyt eivät siis olleet 1197, mikä selittäisi liikkumavaran tarpeen kuten OSB:ssä. Oli myös pontattuja lastulevyjä kuten lattialastulevyjä seinäasennukseen, mutta ne olivat tarpeettoman kalliita. Ne liimattiin myös kokonaan.
Kiinnitykset lastulevyyn tulisi esiporata. Tämä on lastulevyn haittapuoli. Ei voi vain naulata tai ruuvata suoraan materiaaliin. Silloin saattaa tulla kraatteri sisäpuolelle, jos on huono tuuri. Keittiöön olisin valinnut vanerin, jos lyhyttä tukipuuta ei voi asentaa. Tein sen myöhemmin.

Nyt 20 vuotta myöhemmin kaikki on täysin ongelmatonta. Mikään ei ole liikkunut. Se on kuitenkin huomattavasti enemmän työtä. Ei mitään, mistä talovalmistaja voisi veloittaa.
Tarvitseeko vanerikin esiporata?
 
Ei, sitä ei tarvita.
 
  • Tykkään
Johan Gunverth
  • Laddar…
E ETQ sanoi:
Minulla oli sama dilemma itse 2-3 kuukautta sitten. Voidaan lisätä, että asun muutaman kerroksen ylhäällä ilman hissiä. Ostin 900 ja muutamia tukipalkkeja, jotka sahasin sisään kulmittain. 900 oli myös melko helppo käsitellä yksin, kun ne piti nostaa tukipalkkien päälle, mielestäni. En usko, että se olisi sujunut yhtä vaivattomasti, jos ne olisivat olleet suurempia.

Jos olisi ollut pohjakerroksessa ja avustaja, niin 1200 olisi varmaan ollut hyvä vaihtoehto :)
Mutta sanotaan, että käytän 1200 vanerissa. Pitäisikö minun käyttää 900 kipsin kanssa?
 
F Fredrik K80 sanoi:
Mutta jos ajatellaan, että käytän 1200 vanerissa. Pitäisikö minun käyttää 900 kipsilevyssä sitten?
1200 ja siirretyt saumaukset.

Miksi sinulla olisi eri levyjen mitat, mitä ajattelet?

Mikä on huone, pärjäät OSB:llä aivan hyvin. Hintaero on suurempi kuin vetolujuusero OSB:n ja vanerin välillä.
 
  • Tykkään
ETQ
  • Laddar…
E
F Fredrik K80 sanoi:
Mutta sanotaan, että ajan 1200 vanerilla. Pitäisikö minun ajaa 900 kipsilevyllä sitten?
Ainoa syy, miksi minä ajoin 900, oli se, että minun piti nostaa niitä portaita ylös ja sitten asentaa ne yksin. Jos saat paikalle suuret levyt, minkä tyyppisiä tahansa, mitä haluatkaan alle, olen samaa mieltä yllä olevan kanssa, miksi käyttäisit eri levyjen kokoja? Se vain tekee siitä hankalamman, kun muutaman levyn jälkeen saat yleisliitoksen...

Joko kehystät sen, mitä vaaditaan, ja asetat 900 tai ajat 1200 koko matkan.
 
  • Tykkään
Fredrik K80 ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.