Aiomme asentaa kipsikaton yhdessä huoneessa mökillä viikonloppuna, vesivahingon jälkeen. Bef. katon yläpuolella on raakaponttikate (50-luvun talo). Pääsuunnitelmana on kiinnittää kipsilevyt suoraan siihen, eli ilman "alasrimoitusta" harvatiheisellä paneelilla. Olen hieman huolissani siitä, että siinä saattaa olla epätasaisuuksia, jotka aiheuttaisivat ongelmia. Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

Olemme juuri tehneet kuten kuvailet, varmistimme vain, että kaikki ruuvit, naulat ja klipsit olivat pois ennen kuin aloitimme, sitten jatkoimme. en näe tällä hetkellä mitään ongelmia, mutta en ole vielä valmis katon kanssa, joten en voi sanoa, millainen lopputulos tulee olemaan....

/RF

Asetamme juuri nyt 45 rankaa, OSB ja kipsiä olohuoneeseen. Tasoitettuja saumoja. Harvaristikko olisi ollut riittävä, mutta asennamme myös spottivalaisimia.

Olen parhaillaan kiinnittämässä kipsilevyjä (12,5x1200x2400) suoraan raa'an pontin päälle ja niissä huoneissa, joissa olen ehtinyt tehdä, siitä on tullut hyvää.

Olen tehnyt samaa sekä seinään että kattoon. Useimmiten ei ole ongelmia, jos ensin poistaa naulat ja muut roskat. Usein on kuitenkin hyvä vetää jotain suoraa, esimerkiksi pitkä vatupassi, pinnan yli nähdäksesi, onko joku lauta noussut ylös. Tavallinen käsihöylä tai kirves on hyvä poistaa mahdolliset kyhmyt. Hiukan varovaisuutta ruuvaamisessa on myös hyvä, jotta todella tuntuu, että levy on kiinni. Jos se on todella epätasainen, mutta ei viitsi tehdä asialle mitään, niin renovointikipsi on suositeltavaa. Se on toisaalta taipuvampi, mutta kestää myös paljon paremmin, kun ruuvaat, jos alla on huonosti.

Kiitos vastauksista, sitten vaikuttaa siltä, että se pitäisi onnistua.

Me menemme sinne huomenna iltapäivällä, puremme vaurioituneen kangaspingotetun katon ja tarkistamme tilanteen. Sitten lauantai-aamuna aion mennä ostamaan materiaaleja, mutta se on 100 kilometrin lisämatka. Joten silloin haluaisi varmistua, että ei tarvita harvalautaa myöskään.

Olen ruuvannut Huntonit-levyjä muutamassa huoneessa suoraan raakaponttiin, ja tulokset ovat olleet erittäin hyviä. Kalliimpaa kuin kipsi, mutta valmis heti.

Tärkeää tarkistaa, että alusta on kiinnitetty kunnolla. Kipsikatto tulee painamaan jonkin verran, eikä ole hauskaa, jos katto romahtaa, koska se ei ollut kunnolla kiinni! Tarkista, että raakapontti on naulattu tai ruuvattu kunnolla. 3 tuuman naulat ovat suositeltavia. Jos katossa on helmipontti, on vielä tärkeämpää lisänaulata/ruuvata, koska ne ovat useimmiten kiinni vain varpinapilla. Onnea!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.