Hei! Ajattelen laittaa kipsilevyä kattoon ja pohdin, voisiko 6mm kunnostuskipsi toimia.
Aikaisemmin siellä on ollut paperijännitetty katto, joka valitettavasti on vahingoittunut kosteuden vuoksi, ja paperin alla on raakapontti.
Missä ongelma piilee, kun kiinnittää 6mm?:n? Onko kyse siitä, että levyt ovat hallitsemattomia ja menevät rikki? Muutenhan olisi hyvä saada ne viistettyine reunoineen, jotta voisi helpommin asettaa kuitunauhaa ja tasoittaa. Onko joku kokeillut?
 
P
Kyllä, se toimii ROT-gipssin kanssa.
Etuina valita 13 mm kipsi on, että se ei ole yhtä herkkä alipinnan epätasaisuudelle, ja henkilökohtaisesti mielestäni ruuvaaminen on "sileämpää" 13 mm:llä. 6 mm voi olla vähän jämäkkä ja hankala työskennellä yksin, mutta sen paino on eduksi.
Olisin käyttänyt 13 mm kipsiä 900 leveydessä ja mahdollisesti vuokrannut kipsinostimen riippuen siitä, kuinka suuri katto on.
 
Vuokraa kipsinostin, vaikka olisi vain 4-5 levyä. Se on sen arvoista, ettei tarvitse maksaa selkäystävyyttä seuraavana päivänä.
 
Jos kuitenkin aikoo käyttää kipsinostinta, voi yhtä hyvin käyttää 1200 leveitä levyjä (jos on 2 nostamassa levyjä nostimeen), silloin vältytään muutamilta saumoilta.

Minulla ei ole suurempaa kokemusta (1 katto 32 neliömetriä). Mutta ehdottomasti valitsisin normaalipaksut levyt. Ilman tarkempaa tietoa tuntuu, että ohuemmat levyt voisivat roikkua hieman. En nyt tiedä, ajattelitko ruuvata suoraan raakalautaan vai laittaa koolaukset esim. cc30. Epäilen, että se on helpompi saada tasaiseksi silloin.
 
hempularen sanoi:
Jos kuitenkin aiotaan käyttää kipsinostinta, voi yhtä hyvin valita 1200 leveitä levyjä (jos on kaksi, jotka nostavat levyt nostimeen), silloin vältytään joiltain saumoilta.

Minulla ei ole suurta kokemusta, (1 katto 32 m²). Mutta ottaisin ehdottomasti normaali paksuiset levyt. Ilman tietoa, mielestäni ohuemmat levyt voisivat hieman riippua. Nyt en tiedä aiotko ruuvata suoraan raakaponttiin tai laittaa koolaukset esim. cc30. Epäilen, että se on helpompi saada tasaiseksi silloin.
En ajatellut laittaa koolauksia, koska en halua ottaa enempää huonekorkeudesta.
Raakapontti on melko tasainen, joten siitä ei koidu ongelmaa.
Aion käyttää 13mm: n kipsilevyjä, se on luultavasti helpoin ja paras vaihtoehto. Paklaaminen voi olla vain hieman hankalampaa. Miten saumat saadaan estettyä halkeilemasta?
Kipsinostin?? Mietin, mitä sellaisen vuokraaminen maksaa, se yksinkertaistaisi työtä merkittävästi ::)
 
Gips hiss?? Mietin, mitä sellaisen vuokraaminen maksaa, se yksinkertaistaisi työtä huomattavasti
Enintään pari sataa päivässä. Vuokrasin huoneeseen, joka on 8 neliötä. Se oli ehdottomasti rahan arvoista.
 
Vuokrasin viikonlopuksi kun rakensin 32kivm. Itse levyn nostaminen ja kiinnittäminen vei käytännössä ei ollenkaan aikaa. Sen sijaan minulla ei ollut lattiaa suuressa osassa huonetta, joten minun piti käyttää melko paljon aikaa tilapäisten lattioiden rakentamiseen siellä, missä etenin.
 
Kipsasin noin 40 m² vanhaksi pingotettua kattoa (alla puuta) kesällä. Käytin 6 mm kipsilevyä, koko 90 x 250 cm. Ostin säädettävän tukipilari tyyliin Jula muutamalla satasella ja tein siitä T-muotoisen 45x45 puusta. Tein puisen tukipilarin pari senttiä lyhyemmäksi kuin katon korkeus. Ei mitään ongelmia tehdä se yksin. Mutta minun tapauksessani mikään huone ei ollut pidempi kuin 5 metriä, eli enintään kaksi levyä "pituudelta". Asetin T-tukipilarin seinää vasten noin senttimetrin raolla kattoon, nostin levyn T-tukipilarin päälle, pidin levyä yhdellä kädellä ja asetettiin säädettävä keskitukipilari. Sitten ruuvasin ja siirsin tukipilaria niin, että oli tiukka ruuvauksen aikana. Levynostin on varmasti hyvä, mutta minusta ei ollut ollenkaan vaivalloista tehdä näin. Huomattavasti työläämpi ja tylsempi on tasoitus... Jos on kaksi henkilöä ja teet sen itse, eikä kyse ole erittäin suurista alueista, en koskaan harkitsisi levynostinta 6 mm kipsilevyn kiinnittämisessä. Lopuksi päätin säilyttää vanhan pingotetun katon, koska silloin pinnasta tuli tasaisempi kuin jos olisin repinyt paperin pois. Se toimi hienosti 6 mm kipsillä.
 
En löytänyt kuittia, mutta max 200 vuorokaudessa. Luulen, että maksoin huomattavasti vähemmän.
 
Maksoin 140:- viikonlopusta.
Yksinkertainen versio, joka valitettavasti ei ollut kallistettava, piti nostaa levyt siihen.
 
En ymmärrä, miksi mielestäsi tasoitus olisi hankalampaa 13 mm kipsillä, kun niissäkin on viistettyjä reunoja.

-Åke
 
topmount sanoi:
En ymmärrä miksi mielestäsi tasoitus olisi työläämpää 13 mm:n kipsillä, koska niissä on myös viistetyt reunat.

-Åke
Luulin, että 13 mm ei ollut viistetty. Ehkä ne ovat nykyään tai tarkoitatko erityisiä kattokipsilevyjä?
 
Tavalliset 13 mm:n kipsilevyt ovat viistetyt pitkiltä sivuilta, mutta eivät lyhyiltä sivuilta.
 
Onko 6 mm kipsilevy viistetty lyhyiltä sivuilta? Ne 6 mm levyt, jotka olen ostanut/nähnyt, eivät ainakaan koskaan ole olleet, mutta voin olla väärässä, onhan niin käynyt ennenkin :D
Mielestäni on erittäin helppoa tehdä lyhyet saumat itse.

Itse en haluaisi laittaa niin pehmeää levyä kuin 6 mm kattoon.

-Åke
 
Tavalliset kipsilevyt, 6 tai 13 mm, eivät ole viistettyjä lyhyestä päästä. Sen saa tehdä itse. Kaikki tavalliset kipsilevyt ovat viistettyjä pitkässä reunassa. 6 mm ei ole varmasti "pehmeämpi" kuin 13 mm, ehkäpä 7 mm ohuempi. Koska harvoin kävelee katossa tai rasittaa kattoa alapuolelta millään tavalla, voi aivan yhtä hyvin käyttää 6 mm kuin 13 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.