Joko tekee oikein ja asentaa OSB-levyt pienillä raoilla (ne ovat muutaman millimetrin kapeampia kuin muut levyt), tai sitten tekee kuten minä ja kiinnittää levyt välittämättä siitä.

Molemmat vaihtoehdot näyttävät toimivan hyvin ilman, että seinät pullistuvat ulos...tai sisään.
 
Ajoin myös kuten Mathias, se toimii hyvin! Asiaan liittyy se, että olen niin hidas (lue: tarkka), joten OSB ehti kyllä kuivua kuitenkin ;)
Muutama vinkki:
* Liimaa OSB koolauksiin (tätä en tullut ajatelleeksi)
* Ruuvata kokonaan sekä OSB että kipsi
* Tavallinen kipsiruuvit toimivat erinomaisesti OSB:hen, mikä tekee siitä halpaa
 
Voiko OSB:ää naulata naulapistoolilla?
 
Mitä OSB on? Pitäisikö minun käyttää sitä... ;)
 
Se on eräänlainen kuitulevy, joka on puristettu playwoodin kaltaisella tavalla. Näyttää sekoitukselta playwoodia ja lastulevyä. Hiukan halvempi kuin rakennusplaywood.
 
;) Näyttää tältä:

osb.jpg
 
MagnusS sanoi:
...Se liimaaminen ei tunnu oikealta, koska sitten saan jotain suurta, joka liikkuu suhteessa kipsiin.
Lastulevyt tulee liimata koolauksiin ja mieluiten lyhyt sivu lyhyttä sivua vasten. Tämä valmistajan, kuten Byggelitin, rakennuskuvauksen mukaan. Suositellaan myös kirvesmiesten toimesta, kun asennukselle on runsaasti aikaa. Liima pikemminkin lukitsee levyn paikalleen. Ainoastaan ruuvit eivät todennäköisesti "kestä".
 
Mutta OSB-levyjä ei pitäisi olla vierekkäin. Kuinka ne voidaan sitten liimata lyhyellä sivulla toisiinsa?
 
sgryd sanoi:
Mutta OSB-levyt eivät saisi olla toisiaan vasten. Miten ne sitten voisi liimata päät yhteen?
Kommentoin MagnusS yleistä mielipidettä, että liimaus ei "tunnu oikealta". OSB:stä olen epävarma. Pinta on usein vahattu, joten kysymys on, irtoaako liima muutaman vuoden jälkeen. Jos joku muu tietää....
 
MagnusS sanoi:
...mutta liimatut lastulevyt, jotka liikkuvat yhdessä jäykän kipsin kanssa, eivät vaikuta kovin hyviltä....
Ne eivät liiku...ei ainakaan mitattavasti. Siitä tulee samalla uskomattoman kiinteät seinät.
 
MagnusS sanoi:
Sedan är nästa fråga, hur mycket bättre är det med gips+OSB än dubbelgips?
Man får lite mer att skruva i.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.