7 770 lukukertaa ·
11 vastausta
8k lukukertaa
11 vastausta
Kipsilevy kattoon ilman rimoja
Olemme remontoimassa makuuhuonetta yläkerrassa 20-luvun talossa. Katossa on tällä hetkellä jonkinlainen struktuurikangas masoniittilevyillä, jotka on kiinnitetty "plankkattoon". Haluaisimme sileän katon ja siksi olemme harkinneet kipsilevyjen asentamista suoraan vanhaan kattoon. Katto on aika matala, joten emme halua asentaa palkkeja, vaikka se saattaa olla hieman vino. Onnistuuko kipsilevyjen ruuvaaminen suoraan lankkuun vai onko olemassa jokin parempi ratkaisu?
Yksi ratkaisu on liimata kipsilevy ja ruuvata kattoon hieman pidemmillä ruuveilla ja toivoa, että osutte lankkuun tai koolaukseen. Jos lankku tai koolaus jää väliin, täytyy ruuvi vetää pois ja tasoittaa. Mutta tasoittaa täytyy kuitenkin..
Maallikkona sanon ehdottomasti kyllä! Jos oletetaan, että "planktaket" on kunnolla kiinnitetty kattotuoleihin/ruoteihin!
Asenna 6 mm remonttikipsilevy ja kittaa saumat!
Teimme samoin helmipontin sisäkaton päälle. Ei vanhaa kaunista helmiponttia, vaan klassinen kahdeksankymmentäluvun malli männystä, joka antoi upean saunatunnelman! Ruuvitin uuden kipsilevyn suoraan vanhaan ja ongelma ratkaistiin!
Muokkaus: Tulkitse sanaasi "planktak" niin, että siellä on juuri lankkuja kiinnitetty kattotuoleihin? Näihin lankkuihin on naulattu masoniitti? Jos näin on, sinun tuskin tarvitsee etsiä kattotuoleja, kun ruuvaat kipsilevyä, vaan tulet osumaan lankkuihin 99 %:ssa tapauksista!
Asenna 6 mm remonttikipsilevy ja kittaa saumat!
Teimme samoin helmipontin sisäkaton päälle. Ei vanhaa kaunista helmiponttia, vaan klassinen kahdeksankymmentäluvun malli männystä, joka antoi upean saunatunnelman! Ruuvitin uuden kipsilevyn suoraan vanhaan ja ongelma ratkaistiin!
Muokkaus: Tulkitse sanaasi "planktak" niin, että siellä on juuri lankkuja kiinnitetty kattotuoleihin? Näihin lankkuihin on naulattu masoniitti? Jos näin on, sinun tuskin tarvitsee etsiä kattotuoleja, kun ruuvaat kipsilevyä, vaan tulet osumaan lankkuihin 99 %:ssa tapauksista!
Kiitos vastauksesta. Sitten kokeillaan yksinkertaisesti ja toivotaan, että se toimii!
Jatkava kysymys: Kuinka hankalaa/vaikeaa on amatöörille tasoittaa ja hioa kattoa ja saada siitä tasainen ja siisti? Ehkä pitäisi ottaa maalari tähän vaiheeseen?
Jatkava kysymys: Kuinka hankalaa/vaikeaa on amatöörille tasoittaa ja hioa kattoa ja saada siitä tasainen ja siisti? Ehkä pitäisi ottaa maalari tähän vaiheeseen?
Sanoisin, että on tosi vaikeaa ja työlästä kitata ja saada hyvä lopputulos
Olin ajatellut laittaa sileän katon keittiöön, mutta muutin mieltäni kitattuani muutamia seiniä. Siitä tuli lyhyttä paneelia viistettyine reunoineen sen sijaan. Sopiva koko 600x1200 kanssa.
Olin ajatellut laittaa sileän katon keittiöön, mutta muutin mieltäni kitattuani muutamia seiniä. Siitä tuli lyhyttä paneelia viistettyine reunoineen sen sijaan. Sopiva koko 600x1200 kanssa.
Monet palkkaavat maalareita juuri tätä osuutta varten, joten se on maku- ja kustannuskysymys. Maalari saa tietysti paremman lopputuloksen kuin kokematon henkilö, mutta ajattele sitä mahdollisuutena oppia tasoittamaan kattoa!Pollos sanoi:
Ruuvataan kipsilevy paikalleen, valitse malli, jossa on upotetut reunat ympäriinsä, jotta voit laittaa paperin kaikkiin saumoihin. Laita paikalleen paperinauha, tasoita kaikki saumat ja ruuvinreiät. Odota, että se kuivuu, hio ja tasoita uudelleen. Anna kuivua. Hio. Käytä vahvaa lamppua, jonka annat loistaa katon suuntaisesti (sitä kutsutaan viistovalaistukseksi), ja näet jokaisen epätasaisuuden... Hio vähän lisää, tasoita vähän lisää... Anna kuivua. Toista vaiheet, kunnes olet tyytyväinen, ja maalaa sitten kahdesti!
Valmista, ja olet säästänyt pari tuhatta euroa maalarilta ja ansainnut aikuispisteitä!
https://www.youtube.com/watch?v=q6KDk1jVHrI
Hieman vinkkejä, tässä seinällä, mutta sama periaate katossa!
Huomaa kuitenkin, että tässä he asettavat paperinauhan märkään tasoitteeseen, mutta on niitä, jotka suosivat liimata paperinauhan tapettiliimalla ja antaa kuivua ennen sen päälle tasoittamista.
Hieman vinkkejä, tässä seinällä, mutta sama periaate katossa!
Huomaa kuitenkin, että tässä he asettavat paperinauhan märkään tasoitteeseen, mutta on niitä, jotka suosivat liimata paperinauhan tapettiliimalla ja antaa kuivua ennen sen päälle tasoittamista.
Luulen, että se on tottumuskysymys, kokemattomalle tasoittajalle voi olla helpompaa käyttää liimaa! Mutta mikä kestää parhaiten pitkällä aikavälillä, siitä minulla ei ole aavistustakaan!
https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/75073-limma-pappersremsa-vilket-lim.html
https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/75073-limma-pappersremsa-vilket-lim.html
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 viestiä
Ei tapettiliimaa! Märkä tasoite liuottaa liiman, ja nauha irtoaa alustasta. Käytä extra-voimakasta kangasliimaa tai märkätilaliimaa, jos nauha on liimattava.
Klikkaa tästä vastataksesi