Hei,
Sekoiti kipsimassan, jonka olisi pitänyt kestää 8 minuuttia, mutta se kovettui kipsipalaseksi 8 sekunnissa. Mitä tein väärin? Minulla on ulkovarastossa tiiliseinä, jossa on kipsimassasta tehty rappaus. Nyt olen poistanut jalkalistat laittaakseni uuden lattian ja minun pitää rapata alareuna yhdessä. Ostin 5 kg kipsimassaa, joka piti sekoittaa 0,5 l per kg, eli 4,5 l koko pussille. Käytin kuitenkin vain noin 1/3 ja sekoitin sen 1,5 l veteen. Sekoittelin sitä, ja kaikki näytti hyvältä, kaavin sivut ja laitoin vispilän veteen. Ajattelin ottaa ämpärin ja alkaa, mutta huomasin, että kaikki oli jähmettynyt vain muutamassa sekunnissa. Mitä tein väärin? Kokeilin jälleen jäljellä olevalla 2/3 samalla tuloksella, huokaus...

Claes Sörmland
Lämpötila? Jos vesi on lämmintä, se tapahtuu nopeammin, jos se on kylmää, se tapahtuu hitaammin. Hankalaa on se, että kyseessä on eksoterminen reaktio, joten se kehittää lämpöä itsestään. Jos aloittaa liian lämpimällä vedellä, se voi tapahtua hyvin nopeasti.

Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta. Asun Mojácarissa, Almería, Espanjassa ja täällä on nyt 35 astetta ja vesi on varmaan melkein yhtä lämmintä koska emme koskaan käytä kuumaa vettä suihkussa täällä toukokuusta lokakuuhun sillä se on sopiva suihkulämpötila. Uskotko, että tämä on ongelma, pitäisikö minun käyttää vettä, joka on ollut jääkaapissa?

• Tykkään
Leif i Skåne
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Birre sanoi:
Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta. Asun Mojácarissa, Almeríassa, Espanjassa ja täällä on nyt 35 astetta ja vesi on varmaan melkein yhtä lämmintä, koska emme koskaan käytä kuumaa vettä suihkussa toukokuusta lokakuuhun, sillä se on sopiva suihkulämpötila. Luuletko että se on ongelma, pitäisikö minun käyttää vettä, joka on ollut jääkaapissa?
Siinä on ongelmasi. Etsi kylmää vettä.

Ihana vinkki, olet elävä jumala, mitä tulee kipsin käyttöön. Eilen meni pieleen 5 kg kipsiä, joka kovettui heti, vaimo oli vihainen kun käytin hänen litramittaansa ja minä olin vihainen epäonnistuneesta projektista. Mutta sovimme vähän hyvän viinin, ruoan ja, no ja miten yleensä sovitaan sen jälkeen. Tänään uusi yritys jääkaappivedellä ja uudella kipsiseoksella. Eilen olin laiska ja pysähdyin maalikaupassa ja ostin 5 kg 9 eurolla (luulin kallista mutta...) Tällä kertaa menin rakennusmarkkinoille ja sain 20 kg säkin 2 eurolla. Ja suuri ero tuotteessa, mietin voiko toinen olla vanhaa? Ensin minun piti kostuttaa reuna, joka piti tasoittaa ja silloin suutin irtosi, joten minä ja kaikki kasteltiin ennen kuin sain vuodon pysäytettyä, vain kaapia vesi pois ja uusi yritys. Mutta uusi yritys sekoittaa seos kylmällä vedellä meni kuin rasvattu. Paitsi että minun halpa romuni porakone ei voi pitää portaatonta nopeutta, joten joskus se meni täysillä, jolloin olin täysin kipsiroiskaistu. Mutta ohjeiden mukaan 50/50 oli kuin velliä, mahdotonta saada tiiliseinälle, mutta kun seisoin pohtimassa tätä, huomasin, että se kovettui nopeasti kuin salama, joten piti olla nopea, mutta se toimi hienosti. Tein pienen erän lisää ja roiskaisin itseäni taas, ja silloin espanjalaisen naapurin tyttäret tulivat rannalta ja pysähtyivät, kun näkivät minut seistäen täynnä kipsiroiskeita ja rikkinäisissä kalsareissa, niin, työshortsini menivät pesuun eilisen fiaskon jälkeen, joten löysin alushousut, jotka vaimo kuitenkin halusi minun heittävän pois, ja he kikattivat ja kysyivät mitä hauskaa tein, minä vain hmhm mumisemumina, ja sitten kuulin heidän huutavan "äiti tiedätkö mitä", sitten en halunnut kuulla enempää. Mutta se toimi hienosti kipsin kanssa, vaikka piti työskennellä nopeasti, sillä seos kuivui nopeasti kuin vain voi. Tyypillistä myös sitten kun menin korttelin roskikseen raaputtamaan ylimääräisen kipsin pois ämpäristä, niin kuulen auton jarruttavan ja näen silmäkulmassa Guardia Civilin pysähtyvän ja katsovan miestä rikkinäiset kalsarit päällä täysin kipsiroiskeissa hakkaamassa ämpäriä, mutta he eivät varmaan halunneet tietää enempää kurjuudesta kuin jo näkivät, joten he jatkoivat matkaansa. Ei yllättäisi, vaikka he ottivat kuvan näyttääkseen kollegoille päivän tapahtumasta....

• Haha
  • Tykkään
Totte_S ja 2 muuta
  • Laddar…
C
B Birre sanoi:
Eilen olin laiska ja pysähdyin maalikaupassa ja ostin 5 kg 9 eurolla (tuntui kalliilta mutta...)
Kuulostaa siltä, että ostit puhdasta kipsiä gipsibruk:n sijaan. Se on aivan eri asia.

• Tykkään
Stefan N
  • Laddar…
Hei cpalm, Stefan, ok, ehkä se selittää, miksi rakennusmarkkinoiden säkki toimi niin hyvin. Täällä käytetään juuri kipsilaastia paljon, koska se kestää lämpöä ja on hieman joustava. Mutta sekoitin silti maalikaupan laastin ohjeen mukaan ja se kovettui muutamassa sekunnissa, joten jotain oli vialla. Nyt huomasin säkin laastin avulla, että täytyy sekoittaa pieniä annoksia koko ajan, koska varjossakin on 35 astetta. Olen työskennellyt muurauslaastin, sementin, rappauslaastin, kiinnityslaastin ja kaikkea sellaista aiemmin, mutta en koskaan kipsilaastia Suomessa asuessani. Tarkistan espanjalaisilta rakennusmiehiltä, jotka tunnen täällä, mitä tapahtui. Ja jos voi olla niin kuin sanot, että he myivät aivan toisen tuotteen kuin mitä etsin maalikaupasta. Puhun espanjaa, mutta jokin voi tietenkin kommunikoitua väärin, joten minun täytyy mennä sinne ja tarkistaa heidän kanssaan. Suuret kiitokset vinkistä, Stefan.

C
Kyllä, kipsilaasti käyttäytyy monin tavoin eri tavalla kuin kalkki- ja sementtipohjaiset laastit, jos on tottunut niihin. Mutta on vaikea erehtyä erottamaan puhdasta kipsiä ja kipsilaastia (kipsi + hiekka). Ja hinta, pakkauskoko ja ostopaikka kertovat myös siitä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.