7 177 lukukertaa ·
20 vastausta
7k lukukertaa
20 vastausta
Kipsilaasti halkeilee kuivuessaan
Hei kaikki,
Ihan uusi foorumilla ja olen etsinyt tietoa kipsilaastin ongelmista. Mielestäni suomalaiset kanavat (myös valmistajat kuten Finja jne.) ovat surkeita tiedon saannissa kipsilaastin käsittelystä. Valmistajien mukaan sehän on parasta sitten viipaloidun leivän.
Olen juuri täyttänyt kunnollisia reikiä laiskan kirvesmiehen jäljiltä. Olen seurannut suosituksia pitää paksuus 50 mm:n sisällä ja tehnyt perusteellisen pohjatyön primerillä jne.
Ongelmana on, että suuremmat saumat ovat kuivuuspäivässä 2 (2-3 tuntia riippumatta paksuudesta, minun r-v, Finja betong) ja ne ovat alkaneet halkeilla. Ehkä kipsilaastin paino vaikuttaa karmiin ja painaa sitä? Mutta se on kiinnitetty taakse ja on runsaasti muuta kiinnityspintaa. vanha kaisla (talo on vuodelta 1937).
1. Miten pelastan tämän (katso kuva)? Minun täytyy tehdä vielä yksi kierros tasoittaakseni pienempiä epätasaisuuksia (kipsilaasti oli yllättävän helppoa työstää).
2. Mitä mieltä olette kipsilaastista täytemateriaalina ja mitkä ovat oppinne, joita valmistajat eivät halunneet jakaa?
Linkki käyttämääni kipsilaastiin: https://www.hornbach.se/p/gipsputs-baumit-25kg/7196557/
Mukavaa päivää!
Andreas
Ihan uusi foorumilla ja olen etsinyt tietoa kipsilaastin ongelmista. Mielestäni suomalaiset kanavat (myös valmistajat kuten Finja jne.) ovat surkeita tiedon saannissa kipsilaastin käsittelystä. Valmistajien mukaan sehän on parasta sitten viipaloidun leivän.
Olen juuri täyttänyt kunnollisia reikiä laiskan kirvesmiehen jäljiltä. Olen seurannut suosituksia pitää paksuus 50 mm:n sisällä ja tehnyt perusteellisen pohjatyön primerillä jne.
Ongelmana on, että suuremmat saumat ovat kuivuuspäivässä 2 (2-3 tuntia riippumatta paksuudesta, minun r-v, Finja betong) ja ne ovat alkaneet halkeilla. Ehkä kipsilaastin paino vaikuttaa karmiin ja painaa sitä? Mutta se on kiinnitetty taakse ja on runsaasti muuta kiinnityspintaa. vanha kaisla (talo on vuodelta 1937).
1. Miten pelastan tämän (katso kuva)? Minun täytyy tehdä vielä yksi kierros tasoittaakseni pienempiä epätasaisuuksia (kipsilaasti oli yllättävän helppoa työstää).
2. Mitä mieltä olette kipsilaastista täytemateriaalina ja mitkä ovat oppinne, joita valmistajat eivät halunneet jakaa?
Linkki käyttämääni kipsilaastiin: https://www.hornbach.se/p/gipsputs-baumit-25kg/7196557/
Mukavaa päivää!
Andreas
Viimeksi muokattu:
Miksi se halkeaa, en osaa vastata, mutta käytätkö varmasti kipsilaastia? Näyttää enemmänkin jonkinlaiselta muurauslaastilta. Kokemukseni kipsilaastista on erittäin positiivinen, en ole koskaan kohdannut halkeamia, kuten kuvissa, jotka olet ladannut. Olen korjannut isoja reikiä kipsilaastilla vanhoissa rapatuissa seinissä ilman, että ne olisivat vajonneet tai halkeilleet.
Kiitos vastauksestasi. Tämä on materiaali, jota käytän: https://www.hornbach.se/p/gipsputs-baumit-25kg/7196557/T Trafikverket1 sanoi:Miksi se halkeaa, en osaa vastata, mutta käytätkö varmasti kipsilaastia? Näyttää enemmänkin joltain muurauslaastilta. Oma kokemukseni kipsilaastista on erittäin positiivinen, en ole koskaan kohdannut sellaisia halkeamia kuin kuvat, jotka olet ladannut. Olen korjannut suuria reikiä vanhoissa rapatuissa seinissä kipsilaastilla ilman, että ne ovat vajonneet tai haljenneet.
Olin kokeillut hioa ja sitten tasoittaa https://www.hornbach.se/p/gipsspackel-casco-wallfiller-3kg/10140300/
Olen käyttänyt Cascoa hyvällä tuloksella. Ei yhtä pitkä työstöaika, joten älä sekoita liikaa.
Olen käyttänyt Cascoa hyvällä tuloksella. Ei yhtä pitkä työstöaika, joten älä sekoita liikaa.
Kiitos! Täytyy odottaa, että paska kuivuu, sitten hiotaan ja tasoitetaan ja liimaillaan halkeamat lähettämälläsi wallfillerillä.T Trafikverket1 sanoi:
Olen kokeillut jotain vastaavaa kuin mitä linkitit (voi olla, että se oli sama, kun tarkemmin ajattelen) ja ei ollut ollenkaan sitä mitä ajattelin kipsilaastin olevan. Oli erittäin rakeista ja pinta ei tullut ollenkaan sileäksi kuten muiden käyttämieni kipsilaastien, tuntui enemmän hiekkapaperilta. Kuulostaa myös oudolta, että se ei ole kuivunut, kipsilaasti kuivuu yleensä todella nopeasti.
Tämä on siis rotband, jonka olet ostanut ja itse kirjoitat ”inom 50mm” vaikka valmistaja ilmoittaa max 15mm: https://www.baumit-selbermachen.de/mauer-verputzen/gipshaftputz-rot-30-kg_pid_3_8540.html
Olin samalla linjalla kuin edellinen kirjoittaja. Liian paksu kerros kerralla. Anna sen kuivua ja lisää sitten toinen kerros.
Kyllä, olet täysin oikeassa, koska se tuntui paljon rakeisemmalta kuin sain sen kuvattua. Mutta kuten joku alempana kirjoitti, se on toisenlainen kipsikohote, jolla on huomattavasti tiukemmat toleranssit. Joo, joka päivä oppii uutta.T Trafikverket1 sanoi:Olen testannut jotain vastaavaa kuin mitä linkitit (saattoi olla sama, kun ajattelen jälkikäteen) eikä se ollut ollenkaan sitä, mitä ajattelin kipsikohotteen olevan. Oli erittäin rakeinen ja pinta ei tullut ollenkaan sileäksi kuten muut käyttämäni kipsikohot, tuntui enemmän hiekkapaperilta. Kuulostaa myös kummalliselta, ettei se ole kuivunut, kipsikohotet kuivuvat yleensä hyvin nopeasti.
Kipsilaasti on rakeista ja hankalaa. Olisin suositellut kipsimassaa tai Ardenia samanlaisiin töihin...jos et nyt erityisesti halua sitä rakeista rakennetta.paulssona sanoi: