Hei kaikki,
Ihan uusi foorumilla ja olen etsinyt tietoa kipsilaastin ongelmista. Mielestäni suomalaiset kanavat (myös valmistajat kuten Finja jne.) ovat surkeita tiedon saannissa kipsilaastin käsittelystä. Valmistajien mukaan sehän on parasta sitten viipaloidun leivän.

Olen juuri täyttänyt kunnollisia reikiä laiskan kirvesmiehen jäljiltä. Olen seurannut suosituksia pitää paksuus 50 mm:n sisällä ja tehnyt perusteellisen pohjatyön primerillä jne.

Ongelmana on, että suuremmat saumat ovat kuivuuspäivässä 2 (2-3 tuntia riippumatta paksuudesta, minun r-v, Finja betong) ja ne ovat alkaneet halkeilla. Ehkä kipsilaastin paino vaikuttaa karmiin ja painaa sitä? Mutta se on kiinnitetty taakse ja on runsaasti muuta kiinnityspintaa. vanha kaisla (talo on vuodelta 1937).

1. Miten pelastan tämän (katso kuva)? Minun täytyy tehdä vielä yksi kierros tasoittaakseni pienempiä epätasaisuuksia (kipsilaasti oli yllättävän helppoa työstää).
2. Mitä mieltä olette kipsilaastista täytemateriaalina ja mitkä ovat oppinne, joita valmistajat eivät halunneet jakaa?

Linkki käyttämääni kipsilaastiin: https://www.hornbach.se/p/gipsputs-baumit-25kg/7196557/

Mukavaa päivää!
Andreas

• Seinä kulmassa, jossa on halkeamia kuivuvassa kipsilaastissa. Vasemmalla muovipeite oranssilla reunalla; pyöreä sähkörasia seinässä.
  • Seinässä näkyy halkeamia kipsipinnassa ja esillä oleva sähkörasia. Oikealla puolella vaalea kipsipinta. Vasemmassa reunassa oranssi reuna.
  • Halkaileva kipsiseinä, jossa näkyy pystysuoria halkeamia tasaisella pinnalla. Vasemmalla reuna, oikealla osittain paljas pinta.
Viimeksi muokattu:
Miksi se halkeaa, en osaa vastata, mutta käytätkö varmasti kipsilaastia? Näyttää enemmänkin jonkinlaiselta muurauslaastilta. Kokemukseni kipsilaastista on erittäin positiivinen, en ole koskaan kohdannut halkeamia, kuten kuvissa, jotka olet ladannut. Olen korjannut isoja reikiä kipsilaastilla vanhoissa rapatuissa seinissä ilman, että ne olisivat vajonneet tai halkeilleet.

• Tykkään
Ossian K Olsson ja 1 muu
  • Laddar…
T Trafikverket1 sanoi:
Miksi se halkeaa, en osaa vastata, mutta käytätkö varmasti kipsilaastia? Näyttää enemmänkin joltain muurauslaastilta. Oma kokemukseni kipsilaastista on erittäin positiivinen, en ole koskaan kohdannut sellaisia halkeamia kuin kuvat, jotka olet ladannut. Olen korjannut suuria reikiä vanhoissa rapatuissa seinissä kipsilaastilla ilman, että ne ovat vajonneet tai haljenneet.
Kiitos vastauksestasi. Tämä on materiaali, jota käytän: https://www.hornbach.se/p/gipsputs-baumit-25kg/7196557/

T Trafikverket1 sanoi:
Olisin kokeillut hioa ja sitten tasoittaa tällä [linkki]

Olen käyttänyt cascoa hyvällä tuloksella. Ei yhtä pitkä työstöaika, joten älä sekoita liikaa.
Kiitos! Täytyy odottaa, että paska kuivuu, sitten hiotaan ja tasoitetaan ja liimaillaan halkeamat lähettämälläsi wallfillerillä.

• Tykkään
Trafikverket1
  • Laddar…
Olen kokeillut jotain vastaavaa kuin mitä linkitit (voi olla, että se oli sama, kun tarkemmin ajattelen) ja ei ollut ollenkaan sitä mitä ajattelin kipsilaastin olevan. Oli erittäin rakeista ja pinta ei tullut ollenkaan sileäksi kuten muiden käyttämieni kipsilaastien, tuntui enemmän hiekkapaperilta. Kuulostaa myös oudolta, että se ei ole kuivunut, kipsilaasti kuivuu yleensä todella nopeasti.

• Tykkään
paulssona
  • Laddar…
Yksi vinkki on tasoittaa microlit, kun nyt tasoitat pintaa. Levitä tasoitetta, paina microlit lastalla ja tasoita päälle vielä ohut kerros.

• Tykkään
Emma. L ja 1 muu
  • Laddar…
Olin samalla linjalla kuin edellinen kirjoittaja. Liian paksu kerros kerralla. Anna sen kuivua ja lisää sitten toinen kerros.

• Tykkään
paulssona
  • Laddar…
MrJay MrJay sanoi:
Tämä on siis rotband, jonka olet ostanut ja kirjoitat itse "enintään 50mm", vaikka valmistaja ilmoittaa maksimissaan 15mm:
[linkki]
Mm, lisäksi: vähimmäispaksuus 10mm. Ei siis ihme, että se halkeilee täällä...

MrJay MrJay sanoi:
Eli tämä on ostamiasi rotband ja kirjoitat itse "sisällä 50mm" vaikka valmistaja ilmoittaa maksimiksi 15mm:
[linkki]
Huomasin nyt, että Hornbachin saksalainen sivusto kirjoitti kerrospaksuuden, mutta ei ruotsalainen. Perustin yleisiin kipsilaasti-suosituksiin. Kiitos tiedosta!

A

H hapazard sanoi:
Vinkki on paklata microlit samalla kun tasoitat. Laita paklia, paina microlit lastalla ja paklaa päälle ohut kerros lisää.
Kiitos vinkistä! Otan sen huomioon kun se on kuivunut...

T Trafikverket1 sanoi:
Olen testannut jotain vastaavaa kuin mitä linkitit (saattoi olla sama, kun ajattelen jälkikäteen) eikä se ollut ollenkaan sitä, mitä ajattelin kipsikohotteen olevan. Oli erittäin rakeinen ja pinta ei tullut ollenkaan sileäksi kuten muut käyttämäni kipsikohot, tuntui enemmän hiekkapaperilta. Kuulostaa myös kummalliselta, ettei se ole kuivunut, kipsikohotet kuivuvat yleensä hyvin nopeasti.
Kyllä, olet täysin oikeassa, koska se tuntui paljon rakeisemmalta kuin sain sen kuvattua. Mutta kuten joku alempana kirjoitti, se on toisenlainen kipsikohote, jolla on huomattavasti tiukemmat toleranssit. Joo, joka päivä oppii uutta.

Kiitos kaikista vastauksista!

Mitä suosittelisitte kipsilaastiksi, joka on todellakin kipsilaasti? Minulla on vielä jonkin verran työtä jäljellä ja voin yhtä hyvin käyttää oikeita materiaaleja silloin.

paulssona paulssona sanoi:
Kiitos kaikista vastauksista!

Mitä suosittelisitte kipsilaastiksi, joka on oikeastaan kipsilaasti? Minulla on vielä vähän töitä jäljellä ja voin aivan hyvin käyttää oikeita aineita silloin.
Kipsilaasti on rakeista ja hankalaa. Olisin suositellut kipsimassaa tai Ardenia samanlaisiin töihin...jos et nyt erityisesti halua sitä rakeista rakennetta.

• Tykkään
paulssona
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.