Olen juuri aloittamassa seinien ja katon tasoitusta, enkä ole vielä päättänyt, pitäisikö käyttää kipsi- vai hiekkatasoitetta, vai ehkä molempien yhdistelmää? Suurempiin rakoihin (yli 5 mm) näyttää kipsitasoite olevan suositeltava, mutta onko se myös jollain tavalla parempi kipsilevyjen saumojen paikkaamiseen.

Koska aion tehdä työn itse, voimme unohtaa nopeat (fuskaus)menetelmät, kuten lateksitiivisteet ja kuitunauhat... q(;^;)p.
Joten jos nyt valitsee paperinauhat saumoille, onko jotain hyötyä käyttää kipsitasoitetta ainakin ensimmäisessä tasoitekerroksessa, kun nauha upotetaan? Olin alun perin ajatellut käyttää Nordsjö medium -tasoitusta kaikkiin vaiheisiin.

No, kun ottaa huomioon, että se on 3 kertaa kalliimpaa ja vie enemmän aikaa, kun se pitää sekoittaa itse, niin se ei ole varmaan hyvä idea. Ajatuksena on varmaan käyttää sitä syvemmillä painanteilla, koska se ei uppoa.

Onnea olla käyttämättä latexfog. Miten aiot tehdä kulmissa sitten?

5.2 racing sanoi:
Onnea olla käyttämättä lateksitiivistettä. Miten aiot tehdä kulmat?
Lainaan Norgipsin suosituksia.

"Ennen tasoitusta ulkokulmat tulee vahvistaa kulmalistoilla. Vahvistus asennetaan levyjen asennuksen yhteydessä. Liitoksissa lattian, ovien ym. kanssa käytetään usein päättymislistaa, joka myös asennetaan levyjen kiinnityksen yhteydessä. Kaikki sisäkulmat peitetään nauhoilla ennen tasoittamista."

tobbe72 sanoi:
Nja med tanke på att det är 3ggr så dyrt och mer tidskrävande då du får blanda upp det själv så är det nog ingen bra ide,tanken är nog att det ska anv.i djupare försänkningar då det ej sjunker.
Mikä on 3 ggr kalliimpaa? gipsbruk? 200 spänn för en 25kg säkki. Jos minulla on suuria rakoja tai suuria epätasaisuuksia, aloitan gipsbruk pääasiassa siksi, että se on halvempaa. Sitten viimeistellään medelsandspackel.

nimhed sanoi:
Mikä on 3 kertaa kalliimpaa? kipsilaasti? 200 spänn 25 kg:n säkille. Jos minulla on suuria rakoja tai epätasaisuuksia, aloitan kipsilaastilla lähinnä siksi, että se on halvempaa. Sitten käytän viimeistelyyn keskihiekkatasoitetta.
Nyt en tiedä mitä kipsilaastia yleensä ostat, mutta itse ajattelin ardex 828:aa, noin 150:- 5 kg:lle, mutta toki se tulee halvemmaksi, mitä suurempia määriä ostaa sillä edellytyksellä, että sitä kuluu tietenkin:S.

pebj_ sanoi:
Lainaan Norgipsin suosituksia.

"Ennen kittausseinäminen tulisi vahvistaa ulkokulmat kulmalistalla. Vahvistus asennetaan levytyksen yhteydessä. Liitoksissa lattian, ovien ym. kanssa käytetään usein päätelistaa, joka myös asennetaan levytyksen yhteydessä. Kaikki sisäkulmat peitetään nauhoilla kittauksen aikana."
No jopas. Korvissani se on tyhmintä mitä olen kuullut.

Varma säröjä kulmissa, mutta jos he suosittelevat sitä, toivottavasti tietävät mitä tekevät.

Tarttuen edelliseen (5.2 racing) - ne olivat todella typeriä suosituksia... En ole koskaan kuullutkaan sisänurkkausten teippaamisesta.

Hankalampaa kipsitasoitteella, joten käytä Nordsjö M ja kevyesti kostutettua paperinauhaa. Olen tehnyt näin kaikkialla, missä olen tasoittanut uusiakipsiseiniä enkä ole koskaan kohdannut mitään ongelmia. Jos leikkaa ja ruuvaa kipsilevyn kunnolla, ei pitäisi syntyä yli 5 mm rakoja - muuten voidaan puhua "pikahuijausmenetelmistä"...

5.2 racing sanoi:
Åfan. Korvissani tämä on tyhmin kuulemani asia.

Se tulee taatusti halkeamaan kulmissa, mutta jos he suositeltavat sitä, onkin toivottava, että he tietävät, mitä tekevät.
Kipsilevyvalmistajat Norgips, knaufdanogips ja gyproc suosittelevat kaikki täsmälleen samaa - käytä tasoitusnauhaa myös sisänurkissa. Olen itse nähnyt akryylimassan irtoavan sisänurkista, ja se aiheuttaa rumia halkeamia kummallakin puolella saumaa (ammattimaiset käsityöläiset ovat hoitaneet työn).
Toisaalta knaufdanogips mainitsee, että pieniä halkeamia voi ilmaantua myös paperinauhoilla, mutta "Jos pieniä halkeamia voidaan hyväksyä, nämä ovat erittäin tarkkoja, kun tasoitetaan tasoitusnauhalla liitosrakenteiden kohdalla."
Mielipiteeni: Jos ja kun nämä pienet halkeamat ilmaantuvat, silloin voi käyttää hieman akryylitiivistettä, mutta tiivistemassaa EI käytetä kipsilevyjen varsinaiseen liittämiseen tarvittavan lujuuden saavuttamiseksi (saumatyypistä riippumatta).

DeEss sanoi:
Kun liityn edelliseen (5.2 racing) - se oli todella typeriä suosituksia...
En ole koskaan ollut mukana listoittamisessa sisäkulmissa.

Hankalampaa kipsitasoitteella, joten käytä Nordsjö M:ää ja kevyesti kostutettua paperinauhaa.
Olen tehnyt näin kaikkialla, missä olen tasoittanut uudelle kipsilevylle, eikä minulla ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
Jos leikkaa ja kiinnittää kipsilevyt oikein, ei pitäisi olla yli 5 mm rakoja - muuten voidaan puhua "pikahuijausmetodeista"...
Mutta JOS olisi yli 5 mm rakoja, kipsitasoite näyttäisi olevan eduksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.