Hei

Minulla on kolme tilannetta nykyisessä rakennusprojektissa, joissa pohdin, onko kipsaamisella merkitystä.

Tiedän, että kipsi antaa jonkin verran palosuojausta, mitä OSB myös tekee.

Minulla on kodinhoitohuone/eteinen, jossa on seinän täysimittaiset kaapit. Onko tarpeen kipsata takana?
Toisella puolella seinää on sisävarasto, eräänlainen "komero", joka on noin 4m2 suuri. Huoneeseen tulee seinähyllyt. Omasta puolestani voin aivan hyvin maalata osb-levyt valkoisiksi sen sijaan, että kipsaisin.

Minulla on myös keittiön seinä, jossa on vain korkeat kaapit, ja voisin siinäkin ohittaa kipsikerroksen ilman näkyvyyseroa.

Rikotaanko rakennusmääräyksiä, jos jätän kipsikerroksen pois?
Jos minun "täytyy" kipsata, niin voisin mahdollisuuksien mukaan käyttää siihen pieniä paloja, joita ei voi käyttää muualla. Suunnilleen.

Mitä mieltä olette?

(Jos sillä on merkitystä, kaikkien huoneiden kattokorkeus on 2.70 m)

Kiitos!

Ei ole väliä, onko sinulla kipsi vai ei.
Ennen kaikkea on täysin merkityksetöntä laittaa mitään spillnitareita sinne tänne.

Kiitos vastauksesta.

Yksi kysymys, varasto, jossa pinta tulee näkymään. Onko käytännöllistä tai jotakin muuta laittaa kipsiä OSB:n sijasta?
Onko helpompi tasoittaa päästäkseen eroon raoista tai jotain?

Että OSB:ssä on hieman "elävä" pinta ei haittaa minua, se on pikemminkin hauskaa laittaa vähän väriä siihen. :)

Onko kipsi raikkaamman näköinen?

Toki, vähän raikkaampi kipsillä. Ja ehkä paloturvallisempi. Mutta maalattu OSB voi olla myös aika tyylikäs.

Parhaan tuloksen saavuttamiseksi OSB:llä: hio pinta kevyesti (karkeus 60-120) ja pohjusta öljypohjaisella maalilla tai pelkällä öljyllä ensin. Sitten mikä tahansa maali. Tai jos patjan alta löytyy vielä rahaa, palosuojamaali kuten esim. Beckers Brennicks.

Kipsi on helppo leikata ja asentaa, ja pinta on sileä, ovat kai edut. Se toimii samalla tavalla siellä osb:lläkin, jos haluat osb:tä niin anna palaa. Meillä on pieni lisätila sisällä, jota käytämme pienenä varastona, siinä on vain valkoiseksi maalattua osb:ä joka näyttää ihan ok:lta.

Kysymys oli ehkä hieman epäselvästi esitetty, se on OSB joka tapauksessa, kysymys on pikemminkin siitä, pitäisikö sen päälle laittaa kerros kipsiä.

Kosmeettinen kysymys, varastolle:

Jos on vain OSB, nauhoittaako ja tasoittaako reunat niin, että se on täysin ja tiiviisti vai meneekö se hieman liiallisuuksiin? :)

Ajattelen, että minulla ei ole mitään sitä vastaan, että näkyy valkoiseksi maalattu sopivan kuvioitu OSB-pinta, mutta levyjen välinen rako ei ole kovin hieno. :)

Vaihtoehtoisesti voi sitten sahata nämä levyt esimerkiksi upotussahalla niin, että siitä tulee todella suoranaista, mutta siitä ei oikeastaan ​​tule tiivis sitä varten.

OSB liikkuu varmasti hieman ajan myötä, epävarmaa, riittävätkö kaistaleet / tasoitus estämään halkeamia pitkällä aikavälillä.

Voit sen sijaan hioa / pyöristää OSB-reunat ja pitää ne tarkoituksella näkyvillä, tai käyttää jotakin akryylitiivistemassaa saumoissa (saatavilla eri väreissä).

Anteeksi epätäydellinen ruotsini :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.