3 742 lukukertaa ·
4 vastausta
4k lukukertaa
4 vastausta
Kiitollinen kommenteista.
Hei!
Olen miettimässä kuinka rakentaa autotallini.
Runko tulee olemaan puusta, ja olen tähän liittänyt yhden esimerkin siitä, miten olen ajatellut.
Vaaleansininen väri - kattotuoleille, olen ajatellut koostuvan joko sahatusta puutavarasta 50*125 mm tai höylätystä puutavarasta 45*145 mm.
Keltainen väri - rungolle, olen ajatellut koostuvan 125*125 mm. Oletan, että tämä on yläkanttiin ja todennäköisesti melko kallista, mutta sen pitäisi olla erittäin tukeva.
Vihreä väri - Alapuu, olen ajatellut koostuvan AB-kyllästetystä sahatusta puutavarasta 125*125 mm.
Olisin todella kiitollinen, jos joku tai mieluiten useampi voisi antaa mielipiteensä valinnoistani ja ideoistani. Ehkä olen mitoittanut liian heikosti tai aivan liian vahvasti? Ehkä mitat ovat liian leveät kattotuolien ja koolauksien välillä? Kaikki mielipiteet ovat tervetulleita!
Huom. Ei ole piirretty välipuita.
Tuhannet kiitokset etukäteen
Fredrik
Olen miettimässä kuinka rakentaa autotallini.
Runko tulee olemaan puusta, ja olen tähän liittänyt yhden esimerkin siitä, miten olen ajatellut.
Vaaleansininen väri - kattotuoleille, olen ajatellut koostuvan joko sahatusta puutavarasta 50*125 mm tai höylätystä puutavarasta 45*145 mm.
Keltainen väri - rungolle, olen ajatellut koostuvan 125*125 mm. Oletan, että tämä on yläkanttiin ja todennäköisesti melko kallista, mutta sen pitäisi olla erittäin tukeva.
Vihreä väri - Alapuu, olen ajatellut koostuvan AB-kyllästetystä sahatusta puutavarasta 125*125 mm.
Olisin todella kiitollinen, jos joku tai mieluiten useampi voisi antaa mielipiteensä valinnoistani ja ideoistani. Ehkä olen mitoittanut liian heikosti tai aivan liian vahvasti? Ehkä mitat ovat liian leveät kattotuolien ja koolauksien välillä? Kaikki mielipiteet ovat tervetulleita!
Huom. Ei ole piirretty välipuita.
Tuhannet kiitokset etukäteen
Fredrik
Aiotko todella käyttää 125x125 koolinkia? Se kuulostaa erittäin järeältä. Kattotuoleja on vaikea kommentoida. Sopivinta on antaa jonkun laskea ne. Ehkä ostat ne valmiina, jolloin ne ovat oikein mitoitettuja.
Miettisin uudelleen, mitä tulee runkoon.
Tämä muutamasta eri syystä, 1. Eristys on suunniteltu 45mm koolaukselle cc 60, joten säästät paljon vaivaa. 2. Se tulee varmasti halvemmaksi, 3. Seuraat rakennusstandardia. 4. Vältät massiivisia kylmäsiltoja, joita 125X125 aiheuttaisi.
Vakautta hallitset asettamalla pari ristikkäistä tukea, jotka lukitsevat rakenteen. Jos haluat tehdä siitä vielä vakaamman, asennat esim. vaakatasossa olevan palkin 45X145 alempana hammarbandetin alla.
Tämä muutamasta eri syystä, 1. Eristys on suunniteltu 45mm koolaukselle cc 60, joten säästät paljon vaivaa. 2. Se tulee varmasti halvemmaksi, 3. Seuraat rakennusstandardia. 4. Vältät massiivisia kylmäsiltoja, joita 125X125 aiheuttaisi.
Vakautta hallitset asettamalla pari ristikkäistä tukea, jotka lukitsevat rakenteen. Jos haluat tehdä siitä vielä vakaamman, asennat esim. vaakatasossa olevan palkin 45X145 alempana hammarbandetin alla.
Klikkaa tästä vastataksesi

