Hei!

Olen suunnittelemassa vapaasti seisovaa kiipeilytelineitä anopin puutarhaan. Hauska projekti. Minulla on tällä hetkellä kaksi kysymystä:

1. Ajattelin, että alustan tulisi olla 3,6x3,6 m sopiakseen kolmeen vanerilevyyn leveydeltään ja tukitolpan tulisi olla noin 3,3 m korkea. Kuinka monta pilaria luulette tarvittavan? Riittääkö kulmiin yksi, vai pitäisikö lisätä vielä neljä? Ajattelin käyttää 2 kpl 45x220 palkkia kantorakenteeksi. Ajattelin valaa omat pilarit routasyvyyteen. Suositeltu halkaisija sylintereille?

2. Tarvitaan vähintään 19 mm paksu vaneri. Mikä mielestänne toimii parhaiten? Sen täytyy olla kestävä, ulkokäyttöön tarkoitettu ja pistekuormitusta kestävä. Ehkä halvempaa ja kätevämpää liimata kaksi yhteen? Näyttää siltä, että esimerkiksi poppeli-muottivaneria on saatavilla, mutta minulla ei valitettavasti ole kokemusta tällaisesta. Ehkä tarvitaan noin 20 levyä, joten olisi hyvä, jos se ei ole liian kallista...

Olen nyt tutustuttuani asiaan oivaltanut, että ehkä on parasta käyttää 4 palkkia per puoli. Eli yhteensä 12 kpl.

K klevang sanoi:
Hei!

Olen suunnittelemassa vapaasti seisovaa kiipeilytelineen rakentamista anopin puutarhaan. Hauska projekti. Minulla on tällä hetkellä kaksi kysymystä:

1. Ajattelin, että pohja olisi 3,6x3,6 m, jotta se sopii 3 vanerilevyn leveydelle ja sieni olisi noin 3,3 m korkea. Kuinka monta palkkia luulette tarvittavan? Riittääkö yksi joka kulmassa, vai pitäisikö lisätä neljä lisää? Ajattelin käyttää 2 kpl 45x220 parrua kantavana poikkipalkkina. Ajattelin valaa omia palkkeja routasyvyyteen. Suositeltu sylinterien halkaisija?

2. Tarvitaan vähintään yksi 19 mm paksu vaneri. Mikä teidän mielestä toimii parhaiten? Senhän pitää olla kestävä, ulkokäyttöön tehty ja kestää pistekuormitusta. Ehkä halvempaa ja kätevämpää liimata kaksi yhteen? Näyttää siltä, että on esimerkiksi poppelista tehtyä muottivaneeria, mutta minulla ei valitettavasti ole kokemusta tällaisesta. Tarvitaan ehkä 20 levyä, joten olisi kiva, jos se ei maksaisi liikaa...

F
Formplyfa kestää hyvin ulkona, jos reiät ja reunat pintakäsitellään, se on vielä parempi. Sileitä ja liukkaita, melko helppoja pitää puhtaina sen vuoksi, mutta se ei ole halvinta levyä.

Löysin suuren erän käytettyjä (110 kpl) melkein ilmaiseksi vuokrausfirmalta. Olivat olleet käytössä valumuotteina kerran.

• Tykkään
klevang
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.