Hei!

Työskentelen asuntolaivaprojektin parissa, jossa kahteen kerrokseen rakennetaan talo kolmen betonilaiturin koostumukseen. Koska betonilaiturit ovat vakiomuotoisia, minulla on haasteita sokkelin rakentamisessa ja alaohjauspuun kiinnityksessä.

Olisin halunnut, että alaohjauspuu kiinnitettäisiin suoraan betonialustan reunaan niin, että reuna veden suuntaan toimisi sokkelina. Mutta minun täytyy kiinnittää alaohjauspuu noin metrin etäisyydelle reunasta. Koska betonissa ei ole vedenpoistoa, vesi kerääntyy alaohjauspuuta vasten ja ennustan, että siitä tulee ongelmia tulevaisuudessa.

Olen miettinyt sokkelin rakentamista leca-kevytsoraharkoilla tai kevytbetonilla ja alaohjauspuun kiinnittämistä näihin. Vedenpoisto-ongelma kuitenkin säilyy. En halua tehdä liikaa muutoksia itse betonilaituriin, koska on äärimmäisen tärkeää, ettei kosteus pääse tunkeutumaan ja syövytä raudoitusta. Olen myös hyvin rajoitettu talon korkeuden suhteen, koska se vaikuttaa mukavuuteen, satamavalintamahdollisuuksiin ja lisää tuulikuormituksia.

Onko jollakin älykäs ratkaisu tähän? Olisin siitä valtavan kiitollinen!

Kolmen betoniponttoonin päälle rakennettu puurunkoiseen taloprojektiin liittyvä suunnitelma.

Olen myös katsonut tätä vaihtoehtona

Z-muotoinen peltirakenne eristää syllin ja betonin. Kuvassa näkyy myös betoniura täyttöaineella.

Voitko valaa uuden kerroksen niin, että saat kaadot kaikkiin suuntiin? Riski sinun miettimällä ratkaisulla, jonka näen, on että saat kuitenkin seisovaa vettä, jota betoni voi imeä?

Viktor.J Viktor.J sanoi:
Voitko valaa uuden kerroksen saadaksesi kaadon kaikkiin suuntiin? Ajattelemani ratkaisun riskinä on, että sinulla on edelleen seisovaa vettä, jonka betoni voi imeä?
Se on mahdollisuus. Kyseessä ei kuitenkaan ole tavallinen betoni, jota käytetään betonilaitureissa, koska sen on oltava vedenpitävä. Joten seisova vesi betonilla ei pitäisi olla ongelma. Tästä huolimatta uskon, että tällaisen betonin päälle voi olla hieman hankalaa valaa uutta betonia, koska se ei ime vettä.

Ehkä voisit valaa reunuksen ympäri, jos pelkäät sahata. Vaihtoehtoisesti ota yhteyttä valmistajaan ja tarkista.

Viktor.J Viktor.J sanoi:
Voisit ehkä valaa reunan ympärille, jos olet huolissasi sahaamisesta. Vaihtoehtoisesti ota yhteyttä valmistajaan ja tarkista.
Joo, se on hyvä vaihtoehto, pohdin sitä vähän! Kiitos avusta!

Ei ole ongelmaa valaa betonia. Parasta on kuten ajattelit, mutta jätä levan pois ja valaa vedenpitävä sarg lämpöeristyksellä, niin ongelma poistuu. Vaihtoehtoisesti voit käyttää vedeneristettä sargin ja hieman ulospäin betonille, jonka voit peittää levyllä ulkonäön vuoksi. Levy ei ole tarpeeksi tiivis saumakohdissa seisovalle vedelle.

Matti_75 Matti_75 sanoi:
Ei ole ongelmaa valaa betoniisi. Paras tapa on, kuten olet ajatellut, mutta jätä leca väliin ja tee vesitiivis reunus eristyksellä, niin ongelma on ratkaistu. Vaihtoehtoisesti voit tehdä reunukseen vedeneristyksen ja hieman päälle betonia, jonka voit peittää pellillä ulkonäön vuoksi. Pelti ei ole tarpeeksi tiivis liitoksissa seisovalle vedelle.
Kiitos vastauksesta! Ymmärränkö sinua oikein, jos ajattelet jotain tällaista? Ennen valua voisi siis laittaa ankkuripultit betonisiltaan, jotka toimivat sekä uuden valun raudoituksena että kiinnityspisteenä varten.
Kaaviokuva rakenteesta: puinen syllalattia, expanderbultti, betonisokka, sisä- ja ulkopuoli sekä eristykset. Käytetään ennen valua. Laajennuspultti, käytetään betonisillan kiinnityksessä ja raudoituksessa ennen valua, toimii myös perustuksena poikittaispalkille.

Aiotko eristää alaspäin? Harkitsisin kyllä valaa vankan hyvin vahvistetun pilarin, jolle talo asetetaan, et halua, että laiturit voivat liikkua erikseen. Jos valat ne yhteen, sen pitäisi olla riittävää.

L Liljeros sanoi:
Etkö aio eristää alaspäin? Harkitsisin valaa kunnon hyvin vahvistetun paalun, jolle talo voidaan asettaa. Et halua, että laiturit liikkuvat yksilöllisesti. Jos valat ne yhteen, sen pitäisi riittää.
Hei Liljeros ja kiitos ehdotuksestasi!

Minun täytyy todennäköisesti yhdistää laiturit vahvalla teräspalkilla niiden lyhyiltä sivuilta estääkseni yksittäisen liikkeen. Voimakkaat aallot liikkuvat kohtisuoraan laitureihin nähden, ja haluaisin ottaa tämän voiman kiinni mahdollisimman lähellä keskusta.

Kuva esittää rakenteen stressijakaumaa, keskellä näkyy keskittynyt kuormitus, korostettuna väreillä vihreästä punaiseen. Keltainen nuoli kuvaa voimaa alhaalta. Bilden esittää kahta sinistä suorakulmiota, joissa on keskellä vihreä ja keltainen vyöhyke ja alhaalla keltainen nuoli ylöspäin.
Voiman vastaanotto sokkelissa vs ulkopuolisessa palkissa

Laitureissa on EPS-ydin, joka on noin 1 metriä paksu. Sen ympärillä on vahvistettu betoni, jonka seinämäpaksuus on 8 cm. Alaspäin ne ovat erittäin hyvin eristettyjä. Ongelmallista on kuitenkin, että lämpö johtuu betoniarkin pintakerroksen sekä uuden sokkelin läpi. Haluaisin pitää rakennuskorkeuden mahdollisimman matalana, joten olen asettanut sokkelin korkeudeksi 15 cm. Ajattelin lisätä eristystä lattialämmityksen alle, kunnes saavutetaan kohtuullinen korkeus ulko-oven kynnysmattoon. Otan mielelläni vastaan ehdotuksia tähän ratkaisuun!

Kuva, jossa on leikkauspiirros betonista ja EPS-eristyksestä koostuvasta laiturista ja lämmöneristysratkaisusta sisä- ja ulkotiloihin.
Ehdotettu rakenne

Betonirakenteinen laituri, jossa EPS-vaahtoydin ja teräsvahvistus, käytetään aaltojen voimien hallintaan. Näkymä ristikkorakenteesta.
EPS-sisäinen betonilaiturin rakenne

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.