Olemme ostaneet vanhemman talon Tanskasta, jota olemme alkaneet remontoida. Jo ensimmäisessä huoneessa tein muutamia vähemmän mukavia löytöjä... Kun purin vanhan lattian, kävi ilmi, että puolet huoneesta oli osittain täysin eristämätön (pienempi ongelma), lisäksi lattianpalkit olivat vain asetettu kiville, jotka oli löysästi pinottu toistensa päälle! Minun täytyy tehdä kokonaan uusi lattiarunko, ja ainakin kahdessa seinässä minun tarvitsee kiinnittää kunnollinen palkki tiiliseinään, johon voin "ripustaa" kantopalkit. Tiiliseinä tuntuu kyllä tukevalta, mutta mietin hieman, miten parhaiten kiinnitän tukevan palkin/poikkipalkin seiniin rikkomatta tiiliseinää. Minulla on sellainen tunne, että jos poraan ison kiinnikkeen, niin rikoin kiven, kun vedän ruuvia. Ensimmäisessä kuvassa on puurakennetta tiiliseinän alla, johon osittain voi tehdä kiinnityksen, mutta toisessa kuvan seinässä on vain tiiliseinä. Suunnitelmani on sitten kiinnittää EPS-levyt aluslattiaksi parantaakseni tulevaa eristystä, ja sitten tavallinen lasivilla palkkien väliin. Tarvitsenko tuulipaperia? Muovia?? Tila on kuiva ja siisti, yritän lapioida pois maata/hiekkaa, jotta se tulisi tasaisemmaksi (ja toivon, ettei se ole kalliota tai kiviä).
Seuraava omituisuus on huoneen toinen puoli, jossa osa oli eristetty (n. 10-12 cm mutta tilaa yhteensä 15-16 cm) ja toinen osa oli betonilattiaa! Mitä ihmettä, en tajua mitä he ovat puuhanneet, molemmat lattiakohdat ovat "katto" kellarille! Miksi betonia?? Aion korottaa lattiaa 3-4 cm (on vain yksi ovi, jota on helppo nostaa tarvittaessa), ja voin silloin lisätä ainakin muutaman sentin eristystä, ehkä 4-5 cm, tyyliin EPS betoniin, mutta niin paljon vaikutusta sillä tuskin on! Siihen tulee lattialämmitys ja Kährs-parkettilattia. Jos lisään palkit betonilattiaan 5cm ja lattialevy 22 tai 28 mm siihen päälle, kuinka tiheästi minun täytyy olla palkit? Mitä laitan palkkien alle, jotta ne eivät joudu suoraan kosketukseen betonin kanssa? Ja voinko laittaa jotain kalvoa tai muuta, joka ohjaa lattialämmön ylöspäin eikä se vain katoaisi betoniin.
Sitten viimeinen kysymys (anteeksi pitkä viesti). Seinät eivät varmaan ole eristettyjä. On mahdollista, että jotain on ulko- ja sisätiiliseinän välissä, mutta epäilen. Täälläkin mietin seinän lisäeristystä 5 tai 10 cm EPS:llä (ajattelen EPS:ää, koska se on hieman korkeampi U-arvo). Mitä mieltä olette siitä???
Olen kiitollinen kaikista vinkeistä ja vastauksista ;-)
Ps. Tanska on mukava paikka... mutta niillä ei ole aivan sama ajattelutapa kuin meillä muilla pohjoismaalaisilla rakennusten suhteen.
Suosittella kiinnitystä tiileen pelkästään kuvan perusteella on valitettavan hankalaa ellei mahdotonta. Tiilen laadussa on valtavasti vaihtelua ja on varmasti syy siihen, miksi paloittelu ei ole kiinnitetty tiiliseinään vaan se on vakautettu alapuolelta. Mutta jos haluat kiinnittää jotain tiiliseinään, sinun tulee testata ensin. Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi ankkurimassa ja kierteytetty tanko, jonka etuna on se, että se ei laajene vaan kiinnittyy tiilen kaikkiin onteloihin. Voit myös käyttää julkisivutulppia tiiliin ja kevytbetoniin tai vaihtoehtoisesti laajentaa mutta silloin sinun on oltava varma, että laajennus on tarkoitettu tiileen eikä betoniin.