Olen porannut ensimmäisen reikän terässääntöjen kiinnittämiseksi betonikattoon. Varmistaakseni, että muovitulppa ei ulottuisi ulos, porasin melko syvälle. Yhtäkkiä pora meni erittäin nopeasti muutaman senttimetrin ja sitten tuli vettä kovalla paineella.

Minulla on yleensä onnea mitä teen ja toivon, että tämä oli merkki, etten saisi huonoa onnea jossain huonommassa paikassa. Esimerkiksi piilossa tihkuva vesi, joka ei näy ennen kuin kaikki levyt on asennettu.

Hakkasin putken auki ja laitoin liitoksen, ja teen tarkistusaukon ja poiston, joka varoittaa, jos liitos alkaa vuotaa tulevaisuudessa. Se on pienessä suihkunurkkauksessa, joten kattolaattojen liitoksessa ei ole suuri ongelma.

Nyt kysymykseen:

En tietenkään halua enää suihkuja ja niihin liittyviä tarkistusaukkoja ja haluan matalan porauksen naulaa/ruuvia varten.

Mitä minun pitäisi valita?

Luettuani että laajeneva naula on hyvä, kun reiät ovat matalia. Etsin sitten tyypin ja löysin lyhimmän 60 mm:n. Tarvitsen vain 8,6 mm kiskojeni kanssa, jossa on 0,6 mm metalli. Onko olemassa erittäin lyhyitä laajenevia nauloja tai tulppia/ruuveja?

Kiitollinen kaikille avuliaille, joita löytyy tältä sivustolta. Muutamilla on uskomattoman paljon luotettavia viestejä.

Tuntuu hyvältä tilaisuudelta liimata se kiinni sen sijaan.

On olemassa lyhyitä naulatulppia (noin 20mm) kevyestä metallista, jotka sopivat hyvin tarkoitukseen. Niitä käytän yleensä välttääkseni riskin porata putkeen. Ne "pitää" hyvin betonissa.

Eikö ole mitään teräksestä?

Olen oppinut välttämään materiaaliseoksia, jos on kostea ympäristö. Alumiini uhrautuu teräkselle.

grundberg sanoi:
On olemassa lyhyitä naulatulppia (noin 20mm) kevyestä metallista, jotka ovat hyviä tarkoitukseen. Niitä käytän yleensä välttääkseni putkien porausriskin. Ne "pitää" hyvin betonissa.
ne ovat nämä jotka SINUN tulisi hankkia...
käytän niitä aina ellei sinulla ole pulsa:a ja ammuta 12mm naulalla?

ystävällisin terveisin
estwing

Sitten se saa olla sellaisia.

Olen veneen omistaja ja siellä on monia huonoja esimerkkejä ruostumattomasta ruuvista alumiinissa, jossa alumiini on hävinnyt alueelta lähellä ruuvia.

Nyt se tapahtuu suolaisessa ympäristössä, joten riski on varmaan pieni. Kuitenkin mielestäni teräksinen putkimuotoinen naula voisi olla 15-20 mm ja siinä pitäisi olla kanta. Se olisi ollut täydellinen.

En ole koskaan ollut mikään alumiinifani. Hyvä sähköjohtimena ja jäähdytyslevyihin. Kun laittaa ruostumattoman ruuvin alumiiniveneeseen, ei kohta ole enää ruuvia jäljellä.

mats_o sanoi:
Tuntuu olevan hyvä hetki liimata se kiinni sen sijaan
Mitä liimalle tapahtuu 30 vuoden kuluttua? Alkaako se muodostaa kaasua tai irtoa, tai tuleeko jokin bakteeri ja syö sen? En haluaisi käyttää materiaaleja, joita ei ole käytetty vähintään 30 vuoteen, sillä silloin on kuitenkin aika tehdä se uudelleen. Onko liimaa ollut olemassa kauan?

Kellarini on nyt 30 vuotta vanha ja tehty tavalla, jota ei saa enää tehdä. Puukehykset tietenkin. Täysin tiivis muovimatto, joka estää kosteuden pääsyn levystä. Silti puu on säilynyt, paitsi yhdessä paikassa, jossa betonilaatan valuvirhe on todennäköisesti johtanut veden tihkumiseen "kosteuskausina". Siellä pohjakisko oli täysin lahonnut pois muutaman senttimetrin matkalta.

Ei hajua tai sientä tai homekasvustoa. Puu oli melkein kokonaan poissa ja jäännökset olivat tummanruskeita ja muistuttivat hiiltä.

Todennäköisesti se oli vain kastunut ja sitten kuivunut. Kellari on kuiva ja siksi siellä ei muodostu hometta lyhyen ajan kuluessa, kun puu on kosteaa, kuten esimerkiksi rankkasateen jälkeen.

Samoin on tavallinen kipsilevy. Ei mitään ongelmia sielläkään. Ei homepilkkuja tai huonoa hajua. Joten kipsiä voisin käyttää, mutta siellä on sääntöjä.

Myös suihkunurkan kipsi oli täysin kunnossa kosteustapetin alla. Hyvin harvoin siellä suihkutettu ja se on luultavasti syynä. Loput tilasta, rentoutumishuone saunan ulkopuolella, ajattelin säilyttää kipsi-puukehys-seinänä. Kellarin seinä on siellä yhteinen naapurin (rivitalo) kanssa ja kuiva, samoin kuin laatta, joka siellä on metrin naapurin laattaa korkeammalla ja pitäisi säilyä kuivana.

Voi, se kuulostaa siltä kuin minulla olisi suolainen ympäristö kellarissa, mutta siinä tuli viittausvirhe. Tietenkin veneessä minulla on suolainen ympäristö, mutta kellarissa alumiini/teräs ei ole riskirakenne. Mahdollisesti alareunassa, jos vesi pääsee tihkumaan sisään hieman liian usein vuotavasta vesieristeestä. Mutta jos se on liimattu, se kestää silti. Seinää pysyy varmasti paikallaan, vaikka joku proppu irtoaisi. Muuten sen voisi kiinnittää jälkikäteen ruuvilla, tuskinpa se on mikään iso juttu, ellei siihen ole ripustettu jotain raskasta, seinävessaa tai sellaista.

En ole erityisen huolissani siitä, että esim. PL400 irtoaisi ei.

Taidan mennä ostamaan putkilon. Tuntuu hermostuttavalta laittaa pora betoniin ja putki, johon porasin reiän, oli 20 mm päässä. Minulla on nyt LVI-piirustus, mutta joissakin paikoissa kiinnitän profiilin liimalla, se vaikuttaa rauhallisimmalta.

Onko PL400 se oikea? Onko olemassa terveyssääntöjä? En halua mitään, mikä vapauttaa kaasuja vanhetessaan tai kastuessaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.