Remontin yhteydessä aiomme asentaa radontapettia sisäseiniin. Seinät ovat kevytbetonia, jonka päällä on rappaus. Tasaisen alustan saamiseksi kiinnitämme rotgipsiä suoraan seiniin. Aluksi keskusteltaessa tästä sanoi käsityöläinen, että hän liimaa ja ruuvaa. Kun nyt tarkistan, hän on käyttänyt vain kipsiruuvia, jotka on vedetty suoraan alustaan ilman tulppia. Hän väittää, että ruuvi pitää niin hyvin, ettei liimausta tarvita. Ruuvi on 41 mm pitkä. Onko tämä todella riittävää vai täytyykö levyt liimata?

Olen jossain vaiheessa kiinnittänyt kipsilevyä rapattuun seinään pelkillä ruuveilla, juuri kuten kuvailet. Kuitenkin asensin 13 mm kipsin ja ruuvasin 55 mm ruuveilla.

Jotkut rappaukset ovat riittävän kovia, jotta ruuvin voi kiertää suoraan siihen. Joskus rappauksen takana on vassmatto ja harvopaneeli.

Täällä on vain rappaus kevytsoraharkolla. Joissakin paikoissa on bom-rapaus, eli rappaus on irronnut alustasta.

Oletteko tehneet radonmittauksen? Mikä on radonpitoisuutenne? Me asumme myös kevytbetonitalossa, jossa on suhteellisen hyvä radonpitoisuus, joten emme laita radontapetteja, kysyn vain uteliaisuudesta.

Minulla ei ole saatavilla radonarvoja, mutta tiedän, että arvot olivat alle raja-arvojen, kun ostimme! Koska teemme täydellisen remontin tässä osassa taloa (rakennettu -63), haluamme tehdä mitä voimme arvojen vähentämiseksi entisestään.

On vaikea vastata kysymykseesi tietämättä kuinka hyvin ruuvit kiinnittyvät kevytbetoniin. Olen ollut tilanteissa, joissa levy on voitu kiinnittää pelkillä ruuveilla ja ruuvin pää on mennyt täydelliseen syvyyteen. Olen kuitenkin ollut myös paikoissa, joissa ruuvin kierteet ovat murentaneet kevytbetonia, joten ruuvi ei ole voinut vetää päätään levyyn.

Paras vastaus saat todennäköisesti itse yrittämällä saada käsityksen siitä, kuinka hyvin se tarttuu. Jos se vetää hyvin, en näe ongelmaa. Jos on vaikea saada kiinni, hän olisi todennäköisesti käyttänyt kakelfix, lip flexicol tai jotain vastaavaa. Kannattaa muistaa, että kevytbetoniin ruuvatessa täytyy usein aluksi painaa ruuvinvääntimeen, jotta autat kierteitä saamaan otteen.

OT-riskillä: Mittaa radonarvosi ennen kuin käytät rahaa radontapetteihin, mielestäni on liian vähän riippumattomia tutkimuksia (eli ei valmistajan itse maksamia), jotka osoittavat tämän ratkaisun kustannustehokkuuden.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.