Olen aloittelija tässä rakennusasiassa.
Aion rakentaa uuden portaan verannalta. Kolme ostettua vangstycken, 5 askelta normaalilla askelkorkeudella, cc noin 44.

Veranta on vanhasta betonista. Siinä on korjauskohta aivan reunalla, mihin ajattelin asentaa vangstycken. Olen ollut hieman huolissani siitä, kuinka järkevää on porata siihen, koska se on lähellä reunaa. Olen nyt lukenut, että 8 mm poraus tulisi olla vähintään 8 cm reunoista. Tämä ei toimi ollenkaan. Tämä on enemmän 3,5. Halkeama, joka voi näkyä, on mielestäni vain rappaus, mutta en tiedä. Porasin poravasaralla.

Olenko ymmärtänyt väärin vai pitäisikö vain miettiä uudelleen? Mitä voi tehdä? Kiinnittää pystysuorat rimat alemmas seinään, johon portaat sitten kiinnitetään?

• Metallinen kulmarauta kiinnitettynä vanhaan betonialustaan, jossa näkyvissä halkeamia. Kulmarauta on kiinnitettynä puiseen osaan ja betoniin.
  • Kolme puista vangrunkorakennetta, vesivaaka niiden päällä, betoniaskelmat alla. Taustalla betoninen seinä ja terassi.
S Sigward sanoi:
Olen aloittelija tässä rakentamisessa.
Aion rakentaa uudet portaat verannalta. Kolme ostettua porraslankkua, 5 askelmaa normaalein askelkorkeuksin, cc noin 44.

Veranta on vanhasta betonista. Ulkoreunalla on korjauskohta, johon ajattelin kiinnittää porraslankut. Olen ollut hieman epäileväinen siitä, kuinka viisasta on porata siihen, koska se on lähellä reunaa. Olen nyt lukenut, että 8 mm poralla pitäisi olla vähintään 8 cm etäisyys reunasta. Tämä ei siis toimi ollenkaan. Etäisyys on enemmän 3,5. Halkeama, joka voi näkyä, luulen että se on vain rappaus, mutta en tiedä. Porasin poravasaralla.

Olenko ymmärtänyt väärin vai pitääkö vain keksiä uusi tapa? Mitä voisi tehdä? Kiinnittää pystysuorat palkit alempana seinässä, johon portaat sitten kiinnitetään?
Ajattelen ostaa painekyllästettyä 45x145, sahata noin 70 cm paloiksi ja kiinnittää alemmaksi seinään paperi taustallaan, ranskalaisella ruuvilla tai expanderilla tai mahdollisesti julkisivutulpalla. Sitten kiinnittää portaat tähän. Se on, jos se kestää, en ole kovin taitava tässä...

D
Kuulostaa hyvältä idealta.

käyttäisin expanderbult.

D
Kuitenkin ottaisin pitkän palan, joka menee kokonaan ylimmän askelman taakse, ja kiinnittäisin pitkän palan 3-4 expanderbultilla.

D Derbyboy sanoi:
Ottaisin kuitenkin pitkän palan, joka ulottuu koko matkan ylimmän askelman taakse ja kiinnittäisin pitkän palan 3-4 kiila-ankkurilla.
Kiitos vinkistä! Ajattelin myös jotain vastaavaa.

Aseta ekspandereita noin 10 cm pitkiä ja jotka sopivat reikiin, sitten kiristä kunnes se on sopivan tiukka, ei liikaa, muuten betoni murtuu ylöspäin. Nämä pultit ottavat vain kuorman 80% suoraan alas ja 20% ulospäin.

J jonaserik sanoi:
Aseta expanderit noin 10 cm pitkiä ja jotka sopivat reikiin, sitten kiristä, kunnes ovat sopivan tiukalla, ei liian tiukalle ettei betoni halkea ylös. Näiden pulttien tulisi ottaa lastin 80 % suoraan alas ja 20 % ulospäin
Ok, ajatteletko, että se voisi toimia porausrei'issä, jotka ovat noin 35 mm etäisyydellä yläreunasta, vai tarkoitatko 45x145 säännössä?

Kuvassa on kulma, joka on kiinnitetty vaunuosaan ja siinä on 2 reikää betonia vasten, laita 2 expanderia reikiin ja kiristä niin, että tunnet niiden kiinnittyvän, mutta älä liian tiukasti, yksi expander kiristää hyvin yhdessä reiässä. On 3 vaunuosaa, pultteihin ei kohdistu paljon kiloa painetta ja voidaan sanoa, että 6 mm expander riittää hyvin, mutta nyt näyttää siltä, että olet porannut, joten ota 8 mm tai 10 mm niin olet varmasti turvassa.

D
Luulen, että se ei tule toimimaan olemassa olevilla rei'illä, mutta muut saattavat osata paremmin. Minä en olisi ainakaan ottanut riskiä.

Ottaisin vahvemman mittasuhteen, esim. 45x220. Silloin voit laittaa pultit 10-12 cm alas. Ruuvauta vaunuosat takaa pituussuunnassa olevaan (45x220). Käytä pitkiä ruuveja ulkokäyttöön. Sitten poraat 4 reikää puuporalla. Sen jälkeen nostat rakenteen pystyyn ja poraat betoniporalla pultteja varten. Voit laittaa pahvia taakse. Se ei haittaa.

J jonaserik sanoi:
Kuvassa sinulla on kulma, joka on kiinnitetty vagnstyckeen ja siinä on 2 reikää betoniin päin, laita 2 expanderia reikiin ja kiristä niin, että tunnet niiden kiristyvän, ei liian tiukalle, yksi expander kiristyy hyvin reikään. Siellä on 3 kpl vagnstyckea, pultteihin ei tule paljon painetta ja voin sanoa, että 6 mm expander riittää hyvin, nyt näyttää siltä, että olet porannut, joten ota 8 mm tai 10 mm, niin olet varmasti turvallisella puolella.
Kyllä, kaksi reikää per vangstycke. Ongelma on, että ne tuntuvat olevan lähellä toisiaan ja lähellä reunaa. Minulla on neljä kulmaa ja ajattelin käyttää yhteensä 6 expanderia. Olen korjannut tämän vanhan betonin kerran jo aiemmin, enkä usko, että se on täysin oppikirjan mukainen. En uskalla mennä yli 8 mm, jolla olen nyt porannut.

• Vanha betoniportaikko, jossa on kolme puista porraselementtiä ja metallikulmat kiinnitetty seinään, sora pohjana.
D Derbyboy sanoi:
En usko että se toimii olemassa olevien reikien kanssa, mutta muut saattavat tietää paremmin. En olisi ottanut riskiä.

Ottaisin vahvemman poikkileikkauksen, kuten 45x220. Silloin voit asettaa pultit 10-12 cm alas. Kiinnitä portaat takaa pitkittäiseen (45x220). Käytä pitkiä ulkokäyttöön tarkoitettuja ruuveja. Sitten poraat 4 reikää puuporalla. Sen jälkeen nostat rakenteen ylös ja poraat betoniporalla pultteja varten. Voit käyttää pahvia takana. Se ei haittaa.
Kuulostaa vakaalta. Se saattaa olla ratkaisu. Ei voi haitata olemassa olevilla kulmilla 45x220? Enimmäkseen esteettinen ehkä.

D
Se toimii varmasti myös kulmien kanssa. Se ei luultavasti ole yhtä vahva kuin kaksi 120-140 ruuvia takareunassa, mutta tulevaisuudessa se on huomattavasti helpompaa säätää tai vaihtaa vaunun rungon.

• Tykkään
Sigward
  • Laddar…
J
Nyt en ole asiantuntija, mutta olen rakentanut samanlaisen kerran ja tein saman mahdollisen virheen, jonka luulen sinun tekevän. Eikö sinun pitäisi aloittaa portaiden ylin askelma yksi askelma terassin tason alapuolelta? Nyt tulee käymään niin, että joku voi helposti astua ohi vahingossa ja se voi mahdollisesti näyttää oudolta. Ehkä se on erilaisia tapoja tai koulukuntia? Jos sahaat ylimmän kulman pois, ongelma katoaa myös.

J Jocke Best sanoi:
En ole asiantuntija, mutta olen rakentanut samanlaisen kerran ja tein mahdollisesti saman virheen, jonka luulen sinun tekevän. Eikö sinun pitäisi aloittaa portaikon ylintä askelta terassin tason alapuolelta? Nyt saa askeleen, johon joku voi helposti astua vahingossa ja näyttää ehkä oudolta. Ehkä erilaisia tapoja tai kouluja siinä? Jos sahaat ylimmän kulman pois, ongelma häviää.
Joo, mutta ehkä, minusta tuntuu, että tämä on yleisempää näin, mutta ehkä olen väärässä. Hyvin kokematon kuten sanottu, harkitsin sitä vaihtoehtoa, mutta ajattelin, että se näyttäisi hieman oudolta.

D
Äh mitä hittoa Sigward, en usko että näytät kovin kokemattomalta. Olet ainakin ostanut rakennuskulmat ja kolme vaununosaa ja aiot käyttää vesivaakaa.

Voi kai tehdä molemmilla tavoilla.

Jos lasket vaununosia yksi pykälä, sinulla tulee olemaan betoni taustana ensimmäisen askelman takana.

Jos sinulla on, kuten nyt, sinulla on pieni "tasanne" ylhäällä samalla korkeudella terassin kanssa.

Sulje silmäsi ja mieti, mikä näyttää parhaalta.....

• Tykkään
Sigward ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.