Olen aloittelija tässä rakennusasiassa.
Aion rakentaa uuden portaan verannalta. Kolme ostettua vangstycken, 5 askelta normaalilla askelkorkeudella, cc noin 44.

Veranta on vanhasta betonista. Siinä on korjauskohta aivan reunalla, mihin ajattelin asentaa vangstycken. Olen ollut hieman huolissani siitä, kuinka järkevää on porata siihen, koska se on lähellä reunaa. Olen nyt lukenut, että 8 mm poraus tulisi olla vähintään 8 cm reunoista. Tämä ei toimi ollenkaan. Tämä on enemmän 3,5. Halkeama, joka voi näkyä, on mielestäni vain rappaus, mutta en tiedä. Porasin poravasaralla.

Olenko ymmärtänyt väärin vai pitäisikö vain miettiä uudelleen? Mitä voi tehdä? Kiinnittää pystysuorat rimat alemmas seinään, johon portaat sitten kiinnitetään?

• Metallinen kulmarauta kiinnitettynä vanhaan betonialustaan, jossa näkyvissä halkeamia. Kulmarauta on kiinnitettynä puiseen osaan ja betoniin.
  • Kolme puista vangrunkorakennetta, vesivaaka niiden päällä, betoniaskelmat alla. Taustalla betoninen seinä ja terassi.
S Sigward sanoi:
Olen aloittelija tässä rakentamisessa.
Aion rakentaa uudet portaat verannalta. Kolme ostettua porraslankkua, 5 askelmaa normaalein askelkorkeuksin, cc noin 44.

Veranta on vanhasta betonista. Ulkoreunalla on korjauskohta, johon ajattelin kiinnittää porraslankut. Olen ollut hieman epäileväinen siitä, kuinka viisasta on porata siihen, koska se on lähellä reunaa. Olen nyt lukenut, että 8 mm poralla pitäisi olla vähintään 8 cm etäisyys reunasta. Tämä ei siis toimi ollenkaan. Etäisyys on enemmän 3,5. Halkeama, joka voi näkyä, luulen että se on vain rappaus, mutta en tiedä. Porasin poravasaralla.

Olenko ymmärtänyt väärin vai pitääkö vain keksiä uusi tapa? Mitä voisi tehdä? Kiinnittää pystysuorat palkit alempana seinässä, johon portaat sitten kiinnitetään?