Hei kaikki!
Olen parhaillaan miettimässä, kuinka asettaa seinäkaapit saadakseni mukavan tv-tason..
Kysymys on, kuinka paljon seinäni kestää?
Edellytykset:
* Kaksi IKEA-seinäkaappia, joiden päällä on liimapuulevy, johon TV asetetaan
* Seinä on koottu osb+kipsistä
* TV painaa 30 kg

Mitä minun tarvitsee ottaa huomioon? Vinkkejä ruuvityypistä?

/C.

Olen varmaan asentanut muutaman franskruvi seinän tukipuihin. Osittain pitkä lauta koko seinäkaapin alle, kuten 45/70 tukipuu, joka päättyy 10-20 cm kaapin reunasta. Ja osittain tällainen ruuvi kaapin sisällä, ehkä jollain kulmaraudalla niin kiinnitetään itse kaappien sivuihin eikä ohueseen takaseinään.

En suosittele tätä rakennetta ilman samanaikaista tukijalkojen asettamista alle. Kaappirunkojen materiaali ei kestä suuria kuormituksia, ja jos joku istuu sen päälle, on melko suuri riski, että se menee päin h----tä.

Ehkä ei se siisti leijuva ulkonäkö, jota haluat, mutta ei tarvitse laittaa jalkoja joka paikkaan, vaan riittää ehkä yksi joka toisen kaapin alle.

Vaihtoehtoisesti voi mahdollisesti laittaa parit oikein paksut kulmaraudat (vähintään 15 cm) jokaiseen kaappiin, mutta se ei välttämättä näytä niin mukavalta.

(Olen muussa tapauksessa itse rakentanut kaksi samanlaista penkkiä ja nähnyt, mitä nämä joutuvat kokemaan lähes 6 vuoden aikana, ja voin sanoa, että yksikään näistä ei olisi selvinnyt ilman tukea.)

Nyt kukaan ei ole istuutunut kaappeihimme (koputan puuta), joten ne ovat säilyneet ehjinä.

Mutta jos on riski, että joku istuu niille (etkä halua tukijalkoja), niin ehkä seuraava ratkaisu toimii.

Asetat säännön kaapin alle tavalliseen tapaan, lisäksi kiinnität kulmakiinnikkeet kaappeihin seinän tukipuihin ranskalaisilla ruuveilla. Kaappien ulkoreunoissa kiinnität kulmakiinnikkeet kaapin "kattoon" ja kiinnität näiden kautta kaappeja liimapuulevyyn (tosin vaatii, että se on hieman paksumpi). Ja siellä missä 2 kaappia kohtaavat toisensa, vahvistat tavallisella puulla ja poraat reiän läpi ja asetat pultin kaappien, puulevyjen ja kulmakiinnikkeiden läpi.

Pitäisi kestää, kun lapset kiipeävät penkille...

- M

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.