Leca-materiaaliin pitäisi pystyä poraamaan tavallisella puuporalla 25-30 mm. Sen jälkeen pora ei todennäköisesti enää sovi puulle.

Jos reikiä on vain muutamia, sen pitäisi toimia, riippuu hieman kuinka kova rappaus on. Voi ehkä auttaa, jos esiporataan rappauksen läpi karkeimmalla betoniporalla, mitä on. Kannattaa kokeilla ainakin.

/fredrik

Kiinnitetäänkö itse tolppa tolppakenkään porakärkiruuvilla?

Kyllä, tai läpipultti. Ne, jotka löysin, eivät olleet reiät vastakkain, joten siitä tuli ranskalainen puuruuvi. Olisi varmaan ollut todella hankalaa porata niin suoraan myös...

/fredrik

Pitäisikö käyttää iskuporakonetta vai riittääkö pelkkä tavallinen porakone lekaan tehtäviin reikiin? Olen vähän huolissani, että lohkot halkeavat.

Funkybase sanoi:
Pitäisikö käyttää iskuporakonetta vai riittääkö pelkkä tavallinen porakone reikien tekemiseen lecaan? Olen hieman huolissani, että lohkot halkeavat.
Lecaa pitäisi voida porata tavallisella poralla. Iskuporakone saattaa ehkä rikkoutua jotakin kuten sanot...

Osta kuitenkin kunnollinen ja terävä poranterä, joka kestää, äläkä mitään 20-kpl:ta hintaan 29 kr :)

/K

Mahtavaa kiitos, vielä yksi kysymys. Tarvitseeko niin voimakkaaseen poraan ostaa erityisen istukan??

Totte_S
Funkybase sanoi:
Huippua kiitos, yksi kysymys vielä. Tarvitseeko ostaa erikois chuckia näin vahvaan poraan??
"Varsinaiset" porat karkeammissa mitoissa ovat jyrsittyjä kiinnitykseltään, joten ne sopivat useimpiin 13 mm chuck. Mutta huomaat sen kyllä, kun löydät poranterän hyllystä ;)

Liittyen aiemmin ketjussa käsiteltyyn aiheeseen kemiallisista ankkureista
hempularen sanoi:
Lasiaineiden avulla luulin, että olisi tarvinnut erityisen laitteen. mutta ehkä se oli vain lasin tarkkaa murskaamista varten?
Kun asensin laitteita pesutuvissa vuokrataloissa, käytimme kemiallisia ankkureita lasiampulleissa. Murskasimme ampullin kierretyllä tangolla, jolla oli kuusikanta yhteen päähän, jotta voimme vetää sen alas "kemiallisessa aineessa" ruuvimeisselillä, samalla sekoittuen hyvin reiässä. Kun se oli kovettunut, kierrety tanko jäi paikoilleen, vain kiinnitettävä mitä halusi mutterilla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.