Hei,

Meillä on rappattu lecamuuri. Muurille täytyy asentaa aita. Mietin, voisiko joku auttaa minua älykkäällä ratkaisulla siitä, kuinka parhaiten kiinnittää aidantolppien rakennuskiinnikkeet lecaan? Onko olemassa nopea, älykäs ja kätevä ratkaisu?

Ajattelen käyttää kyllästettyä tolppaa 70x70, joka asennetaan rakennuskiinnikkeeseen.

Seuraava ongelma on, että osa muurista ei ole vaakatasossa, vaan laskee melko jyrkästi alas korkeuserojen takia. Kuinka tehdä aidan tolppa suoraksi... onko olemassa kallistettava kiinnike, tai taivutetaanko kiinnike niin, että se on pystysuorassa?

Kiitollinen kaikista vinkeistä!

Jonkinlainen hyvä expander ehkä?

Voitko piirtää hyvin yksinkertaisen periaatekaavion, ehkä se on helpompi vastata.

Hei,

Kiitos ajastasi. Tässä on hieman lisätietoa siitä, mitä haluan tehdä:

1. Haluan kiinnittää TT-muototuen Lecamureniin (katso liitetty kuva). Parhaalla mahdollisella tavalla. Toimiiko reikätiiliankkuri ja ranskalainen puuruuvi tämän kiinnittämiseen?

2. Kun se on paikallaan, haluan kiinnittää aitatolpat kiinnikkeeseen. Aidan tulee olla noin 90 cm korkea ja tolppien valmistua painekyllästetystä puusta, koko 70x70. Toimiiko ranskalainen puuruuvi tolppien kiinnittämiseen kiinnikkeisiin?

3. Joissakin kohdissa on korkeuseroja, ja siellä muuri kallistuu. Mietin voinko taivuttaa/kallistaa tolpan kiinnitystä niin, että siitä tulee pystysuora?

Kiitos etukäteen!

Terveisin, Christian

• Metallinen TT-formstöd-kiinnike, jossa on reiät, käytettäväksi Lecamuurin pylväiden asennukseen.
En ole asiantuntija tässä. Mutta olen ymmärtänyt, että ammattilaiset käyttävät usein ns. "kemialliset ankkurit", jos kiinnityksen on oltava todella hyvä. Se on siis massa, suunnilleen kuten plastic padding.

Kun menet vähän ammattimaisempiin rakennusmarketteihin, siellä on hieman erilaisia ​​variantteja (kysyisin varmaankin, mikä variantti sopii, sillä se tuntuu olevan oma tiede).

Olen itse käyttänyt sitä kerran, kun jäähdyttimen pidike kaatui kellarissamme. Oli toivotonta saada se kiinni betonikiviperäiseen seinään, josta se koostui. Kemiallisilla ankkureilla oli mahdollista ripustaa takaisin 50kg painava jäähdytin lyhyen ajan kuluttua.

Kuten sanottu, se muistuttaa plastic paddingia, mutta vaikuttaa toisaalta paljon kestävämmältä, kovettuu nopeammin ja tulee (kalliilla) järjestelmällä, joka sekoittaa sen oikein samalla kun työnnetään se reikään.

Käytin kemiallista ankkuria kiinnittämään tolppakenkiä lecaanimuurissani. Käytin Sikan versiota tavallisessa liimatuubissa (sellaisessa, joka asetetaan pistoolikahvaan). Muistaisin, että se maksoi noin 300 kr. On myös lasiampulleja, jotka laitetaan reikiin ja murskataan. Ne maksavat ehkä viisikymppiä.

Istuu kuin valettu!;)

boerje.jpg

• Tykkään
TickyNucker
  • Laddar…
Se oli myös se sikavariantti, jota käytin (jota pidin kalliina mutta hyvänä). Se ei ole oikeastaan tavallinen liimatuubi, vaikka se siltä näyttääkin. Kärki sisältää jonkinlaisen labyrintin, jossa 2 komponenttia (molemmat tulevat eristettynä samasta reiästä tuubissa) sekoitetaan.

Lasipullot sain käsityksen, että niille tarvittaisiin erityinen laite. mutta ehkä se oli vain, jotta saatiin tarkka lasin murskaus?

Mitä minulle selitettiin, niin se olisi vain murskata ne. Sehän ei ole ongelma, kun on rakennushelat murskaamiseen. Sitä pitää kyllä sekoittaa myös, koska lasiampullissa on kaksi ampullia. Kuten sanot, se on kaksikomponenttituote.

/fredrik

Kiitos vastauksistanne ja erittäin kaunis kuva, näyttää todella vahvalta! :)

Tarvitsenko todella käyttää kemiallisia ankkureita? Eikö riitä kevytbetonitulpat ja ranskankin ruuvi? Aitauspaalut tulevat olemaan noin 90 cm korkeita.

Joo, appiukko pystyi päästämään irti ja se pysyi paikallaan!:D

Takaisin osa, joka on muurattu korkeammaksi, on kiinnitetty erikoisruuveilla ja tulppilla, jotka ostin beijersiltä tähän tarkoitukseen. Ne olivat myös todella kalliita, en muista kuinka paljon ne maksoivat, mutta se oli useita satoja kruunuja siitä pienestä varastosta. Se ei ollut yhtä vakaa kuin kemiallinen ankkuri.

Jos kyseessä on korkea muuri, käyttäisin ehdottomasti kemiallista ankkuria ja tolppakenkiä, ajattele, jos joku nojaa aitaan ja se antaa periksi? Leca on melko huokoista, joten voi olla ongelma saada jotain muuta kiinnittymään. Kemiallinen ankkuri lecamuuriin on hyvin jämäkkä, se on kuin tolppakengät olisivat valetut muuriin.

Se on myös suhteellisen vähän työtä, poraa reikä, ruiskuta kemiallista ankkuria, paina alas kiinnikkeet ja varmista, että kemiallinen ankkuri täyttää.

Aion laittaa enemmän kiinnikkeitä laattaan ja muuriin, aion ehdottomasti ostaa vielä yhden patruunan!

/fredrik

Lisäys:

Käytin tällaisia:

• Metallinen U-muotoinen kiinnike, jossa on raudoitustanko.
Olet tietenkin täysin oikeassa. Tarkoitatko sitten kiinnikkeitä, jotka löytyvät esim. Jula:lta "gjutpinne":n kanssa. Kuinka vahva poran koko tarvitaan? Kuinka syvälle minun täytyy porata? Kuinka kauan kestää, että se kuivuu?

Funkybase sanoi:
Olet tietenkin oikeassa. Tarkoitatko sitten beslagia, joka löytyy esim. Jula:sta "gjutpinne":n kanssa.
Jep, katso yllä oleva lisäys.

Funkybase sanoi:
Minkä paksuinen poranterä tarvitaan?
Käytin 25 mm, se oli se mitä minulla oli, ehkä hieman vähemmälläkin olisi voinut toimia. Mainittakoon, että minulla oli pilarikengät suuremmille pilareille (95x95).

Funkybase sanoi:
Kuinka syvälle minun täytyy porata?
Ihanteellisinta olisi porata niin syvälle, että ne voi asettaa pohjaan asti, mutta on varmaan vaikeaa porata niin suurella tarkkuudella. Luulen, että laitoin teipin palan poranterään, jotta näin kuinka syvälle minun piti porata, ja porasin noin puoli senttiä syvemmälle. Reiässä kertyy paljon pölyä, joten paineilma olisi ollut hyvä olla. Minulla sitä ei ollut. Massa ei halunnut tarttua kosteana reikiin seinämiin pölyn vuoksi, mutta se ei näyttänyt vaikuttavan tulokseen. Laitoin pari listaa muurin ja pilarikengän alaosan väliin kiinnittääkseni pilarikengän korkeussuunnassa.

Funkybase sanoi:
Kuinka kauan aikaa kuivumiseen tarvitaan?
Riippuu lämmöstä. Kuivumisprosessi on suhteellisen nopea. Nykyisten lämpötilojen kanssa muistaakseni noin vuorokausi (mutta saatan olla väärässä). Sitä (sikaa) voitiin käyttää melko alhaisissa lämpötiloissa, kunhan varmistettiin, että kemiallinen ankkuri oli lämmin sitä käytettäessä.

Jos muurissa ei ole liikaa kallistusta, investoisin siihen, että poraisin suoraan alas yrittämättä katkaista tappeja.

/fredrik

Keksin myös porata suoraan alas kaltevuuteen, ei huono idea...

25 mm, ei huonot mitat, eikö olekin vaikea porata niin paksusti. Ehkä on fiksua esiporata pienemmällä mitalla?

Ei yleensä ole hauskaa porata isompaa reikää kivimateriaaliin, mielestäni se vain iskee ja jumittaa usein. Mutta se helpottaa, kun on oikeat työkalut, sain lainata ison Atlas-Copco:n isän firmasta, mutta toisaalta leca on aika haurasta.

/fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.