Minun täytyy kiinnittää teräspalkki tiiliseinään. Teräspalkki auttaa kantamaan parven painoa, joten on tärkeää, että se kiinnittyy kunnolla (suurin osa painosta lepää kuitenkin parven keskikohdan alla kulkevalla seinällä, tämä kiinnitys koskee parven nurkkaa - teräspalkin toinen pää lepää pystysuorilla seinätolpilla). Minua on neuvottu käyttämään 10 mm paksuja kemiallisia ankkureita, 4 kpl. Bauhausissa minua auttoi kaveri, jonka asiantuntemukseen en ole täysin varma, että voin luottaa, joten haluaisin varmistaa, että minulla on oikeat välineet ennen kuin poraan reiän ja ruiskutan massan sisään.

Minulla on Fischer FIS VS 300 T -massa ja Fischer Betonieksploraattori FBN II 10/5 K (10x71) FZV (kuva alla). Voinko käyttää näitä?
Metallikulma kiinnitettynä tiiliseinään tukemaan teräspalkkia, kaksi reikää ankkurointia varten. Betonikiila kiinnikkeellä ja mutterilla, käytettäväksi teräspalkin kiinnittämiseen tiiliseinään.
Etiketti, jossa lukee "fischer Betongexpander FBN II 10/5 K (10x71) FZV", kuvassa näkyy myös viivakoodi ja piirros kiinnikkeestä. Fischer Betongexpander FBN II 10/5 K -pakkauksen ohje, jossa näkyy asennuskuvia ja mittoja 10x71 mm.

Tuo on betonilaajennuspultti eikä kemiallinen ankkuri. Veikkaan, että se tulee murtamaan tiilen, jos yrität asentaa sellaisen laajennuspultin tiileen.

Kiitos. Silloin minun vaistoni oli oikea siis. Harmi, ettei voi luottaa "asiantuntijoiden" neuvoihin rakennustavarataloissa.
Joten mistä löydän kemankkurin (mitä lukee pakkauksessa)? Sitä juuri pyysin Bauhausista... - ja jos ei toimi, kun pyytää sitä, niin minun täytyy löytää oikea itse.

Kemiallinen ankkuri on 2-komponenttinen "liimaa/massaa", joka ruiskutetaan reikään ja sitten yleensä laitetaan sisään kierrevarsi, joka katkaistaan sopivaan ulkonemaan.

Valitettavasti en tiedä, mistä yksityishenkilö voi hankkia tätä. Itse ostan HILTIlta
http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_catnavigation.jsf?lang=sv&nodeId=-43449

EDIT: Huomasin, että sinulla oli Fischers kemiallinen ankkuri, sitten olisin ostanut sopivan kierrevarren ja käyttänyt putkilon, joka sinulla on. Kaverilla Bauhausissa ei ehkä ollut kovin paljoa tietoa. Ja älä unohda puhaltaa porausreikää puhtaaksi pölystä ennen kuin laitat ankkurimassan.

Viimeksi muokattu:
Minulla on myös kasa (Bauhausista):
Patruuna-ankkuri Fischer FIS VS 300 T kartonki, ohjeet näkyvissä paketissa.
Voinko käyttää tätä, mutta ostaa kierretangon ja mutterin (tarvitseeko prikka myös?)?

C
Massa mitä sinulla on on oikeat tavarat, mutta laajennusruuvit ovat väärät. Tarvitset täydentää kierretangolla tai ankkuriholkilla (joka on sisältä kierteinen ja ulkoa uurrettu). Niitä löytyy yleensä rautakaupasta. Tarvitset myös reikäharjan ja puhallusvälineen, jotta saat reiät puhtaaksi ennen massan levittämistä (tärkeää). Ostin harjan mutta käytin putkea, johon puhalsin manuaalisesti. Toimii hyvin, kunhan ei haittaa saada koko kasvot täyteen tiilipölyä :)
Huomaa, että on tärkeää, että reiällä ja tangolla on oikea halkaisija ja syvyys, jotta välimatka on oikea. Muistaakseni on taulukko massa-pakkauksessa.

P.s. mutta tuossa seinällä käyttäisin varmaankin tavallista tulppaa ja ruuvia. Toisaalta siellä on leikkausvoimia - ruuviliitokseen ei kohdistu vetovoimia, toisaalta se kestää silti huomattavasti enemmän kuin hitsiliitos, jos sinulla on 4 kpl 8 mm ruuvit riittävällä pituudella.

Viimeksi muokattu:
aha, suuri kiitos teille kaikille. Niin todella hienoa voida tarkistaa asioita ihmisiltä, joilla on tietoa.
Mitä suositella (mikä on vahvempaa), kierrevarsi vai ankkuriholkki?
Pitäisikö minun käyttää prikkaa mutterin alla?
Kaksi reikää teräspalkissa osuu laastin/sauman kohdalle tiilien välillä. Onko sillä merkitystä vai onko se yhtä vahva joka tapauksessa? Jos ei, oletan, että voin porata uusia reikiä kiinnityspalaan teräspalkissa muualle, missä ne ovat varsinaisten tiilien kohdalla (?).

C
Holkki valitset, kun ei toimi kiinteän tapin kanssa, joka työntyy ulos seinästä. Esimerkiksi, jos palkkisi menee kahden vastakkaisen seinän väliin, niin palkkia ei voi "liittää" tappeihin.
Prikka mutterin alla on aina hyvä.
En usko sen olevan yhtä vahva, mutta riittävän vahva, jos jotkut ruuveista menevät saumaan. Näyttää olevan vahvaa laastia.

Jos olet huolissasi kantavuudesta, sinun kannattaa ehkä tarkistaa hitsaussaumaa, kuten kuvassa näkyy. Näyttää hieman heikolta suhteessa palkin mittoihin. Mutta ehkä se on vain tilapäinen?

yksi hitsaussauma tehtiin uudelleen (he olivat asettaneet kulmateräksen väärin päin, joten he leikkasivat sen ja hitsasivat sen uudelleen oikeaan suuntaan). Sanoin, että sen pitäisi kannatella parvea... hitsaussauma ei ole tarkoitettu tilapäiseksi -tarkoittaako tämä, että minun pitäisi (vielä kerran, sillä minun oli pakko tehdä niin, kun tajusin, että kulmateräs oli asetettu väärin, mitä en tajunnut ennen kuin sain palkin paikoilleen) laskea se alas ja raahata se (5 kerrosta) takaisin teräsyritykseen tuplavarmistusta varten? En halua, että se kaatuisi... Onko olemassa mitään tapaa tarkistaa, että sauma on tehty voimakkaasti?

Ylin kerros hitsisaumasta oli löysä (voisiko se johtua siitä, kun se jäähdytettiin - he tekivät niin, koska aioin kuljettaa sen autossa). Tässä on lähikuva saumasta:
Lähikuva metallin hitsisaumasta, jossa on värimuutoksia ja löysä yläkerros.

Jos pystytukipylvään asettaminen palkin alle ei onnistu, sinun ei tarvitse huolehtia:)

C
Ei ehkä mitään vikaa itse liitoksen toteutuksessa, mutta se näyttää olevan vain sauma palkin yläosassa. Olisin itse sijoittanut kulmateräksen palkin kulmaan, jotta voisi hitsata neljältä reunalta tai vähintään kaikilta kolmelta reunalta. Tai vielä parempi, ruuvata seinään kiinni pala L-palkkia luodakseni "hyllyn", jonka päälle palkki voisi levätä ja sitten ruuvata tai hitsata palkin hyllyyn. Olisin lisäksi asentanut palkin "pystyyn".

Mutta mutta, mahdotonta sanoa tietämättä, millaisia kuormituksia sinulla on. Tarkoitin vain, että se näyttää hieman epäsuhtaiselta, mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö se voisi täydellisesti sopia tarkoitukseensa. Anteeksi, jos pelästytin sinut :)

Viimeksi muokattu:
S
puikkohitsaamalla hitsiin muodostuu yleensä kerros.
aiotko suojata teräksen korroosiolta jotenkin?

Ajattelin porata, kun palkki on paikallaan (uskon, että saan porakoneen mahtumaan jopa sisempien reikien kohdalla) ja sitten laittaa ruuvin bankin läpi. Joten oletan, että se ei ole niin tarkkaa, käytänkö lankavartta vai ankkurihylsyä.

cpalm:n ehdottaman vaihtoehdon suhteen, jossa käytetään ruuvia ja tulppaa, toimisivatko nämä:
Muovipakkaus, jossa on viisi suurta ruuvia ja harmaata seinätulppaa, 10 mm, keltaisella ja punaisella pakkauksella. Pakkaus, joka sisältää kiinnitystulpan ja ruuvin, eriteltynä mittoineen ja havainnollistettuna käyttökuvilla seinän kiinnityksessä.

Voinko käyttää näitä harjana ja puhalluslaitteena (harja on tarkoitettu ruostumattomille pilleille, puhalluslaite koostuu ruostumattomasta pillistä, halkaisija 8 mm) ja puhallusjuttua, joka on tarkoitettu puhdistamaan pumppu Scoobassani, eli itsestään liikkuvassa lattianpesulaitteessa :)?

tarvitseeko palkki ruostesuojata? En ole ajatellut sitä (seuraan rakennuskonsultilta saamiani ohjeita, en tiedä tällaisista asioista, joten on vaikea ajatella itse :). Valitettavasti ei tilaa millekään tolppalle palkin alla...

cpalm - kun tarkoitat pystysuoraa, en oleta, että tarkoitat vertikaalista? Ajatus on, että se asennetaan horisontaalisesti, leveämpi puoli (150 mm) pystysuorassa ja kapeampi (50 mm) horisontaalisesti (pystysuoran alaosassa). Ongelmana hitsisauman kanssa ilmeni juuri siksi, että he hitsasivat kiinni palan sen sijaan, että olisivat hitsanneet uuden kulmateräksen...? Hmmm, nyt en oikein tiedä kuinka toimin (en todellakaan halua purkaa sitä ja palata takaisin teräsfirmalle, mutta en uskalla ottaa riskiä, että se ei ole kunnossa.

Ruostesuojauksen suhteen, tarvitseeko minun maalata jotain, ja jos kyllä, oletan, että minun on yritettävä irrottaa se (sen toinen pää on melko tiukasti kiinni parven ja kahden pystysuoran seinätolpan välissä), jos myös maalaan puolelle, joka on seinää vasten. Palkki ei kanna parven pääpainoa, sillä sen tekee seinä, joka on suoraan alla. Palkki on noin 1 metrin päässä seinästä, jonka päällä parvi lepää, ja tarkoituksena on tasapainottaa se parven puolikasta ja tukea aaltopeltiä (kyllä, luitte oikein, en minä ole alunperin rakentanut parvea), jonka päällä parvi lepää.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.