Olen etsinyt foorumilta, mutta en ole saanut selville, miten OSB-levy tulisi kiinnittää sisätiloissa rappaamaton tiiliseinä (ei ulkoseinä). Pitäisikö minun käyttää asennusliimaa (PL600?) ja kiinnittää lisäksi muutama proppu ja ruuvi paikoilleen?

Syy on se, että aion laittaa OSB-levyn eteiseen, ja puolet seinästä on rappaamaton savupiippu, toinen puoli on runkoseinä. Joten ensimmäisessä kerroksessa haluan käyttää OSB:tä, sitten laittaa kipsilevyn.

Suunnitelmana on käyttää runsaasti asennusliimaa rappaukseen ja sitten Hiltillä kiinnittää levy naulatulpilla, jotta liima vaikuttaa - eli luotan, että liima hoitaa tehtävän.

Näin vinkkejä laattaliimasta ym., mutta minulla on monta tuubia asennusliimaa, joista haluan eroon, ja toivon, että ne ovat samanveroisia.

pl400 istuu kuin kallio, ei huolta siitä... Voisin väittää, että riittää kun kiinnittää sen ruuveilla. Alligatorplugi ja muutama ruuvi hoitavat homman...

Mutta ihmettelen, miksi osb, miksei vain kipsi? Onko syynä saavuttaa oikea korkeus, jolloin kipsi on halvempaa? Eihän kiinnittämisessä muurattuun seinään ole mitään ongelmaa, vai?

Nyt oli paikallaan, viimeinen 110 OSB:stä, huh.
Minulla oli paljon PL600:aa ja se toimi, seinässä oli paljon vanhoja kiinnitysreikiä, joten laitoin uudet kiinnikkeet ja ruuvasin myös OSB:n paikoilleen. (Merkitsin liimatäplällä ja painoin levyn paikalleen, sitten porasin ruuvia varten).
Kipsin liimasin sitten OSB:hen, koska ruuvit, joita minulla oli, olivat hieman liian pitkiä, mutta muutaman ruuvasin paikalleen saadakseni painetta liimalle.

Syynä OSB:hen on se, että olen käyttänyt sitä johdonmukaisesti kaikkien seinien takana, sitten oli vain puolet seinästä laasti/muuri, loput kehikkoa. Nyt OSB-levyt loppuivat ja se tuntuu hyvältä.

Nyt on tärkeää, että voitamme tänä iltana, niin päivä on täydellinen.

Nyt olen samassa tilanteessa kuin pbengtsson oli. Huoneessa on kattolyhty, yhden metrin sivuseinästä on koolattu ja loppu on rapattu sekä vanhat tapetit ovat kiinni. Sivuseinä on sisäseinä. Tarvitseeko vanhat tapetit poistaa ennen kuin kiinnitän OSB:tä ja sitten kipsiä? Syynä OSB:n käyttöön on saada kipsilevy vakaaksi koolatulla osalla, koska se tullaan sitten tasoittamaan ja maalaamaan. Tarvitaanko muovikalvo seinän ja OSB-levyn väliin?
Onko ok käyttää puukuitulevyä kipsin ja rapatun seinän välissä, vai onko täysin väärin, kun ajatellaan, että se on orgaanista materiaalia, joka voi imeä kosteutta.
Ulkoseinälle tulee pelti+aluskate+lautaverhoilu+eriste+muovikalvo+OSB+kipsi.

Se mihin sinun tulisi keskittyä, on saada OSB kiinnitettyä rappaukseen. Mutta minulla oli tiiliä rappauksen takana (mikä mahdollisti kiinnikkeet), mitä löytyy sinun rappauksesi takaa? Vanhemmissa taloissa on joskus rappaus tehty ruo'on, oljen tms. päälle.

Tärkeää on, että OSB:lle saadaan kiinnityspisteet noin 30-40 cm välein, jotta levy saadaan painettua liimalla tiukasti alustaan.

Kevytbetoniseinä on rappauksen takana. Ajattelin laittaa proppuja seinään, sitten ruuvata levyn ja sitten liimata+ruuvata kipsilevyn levyn päälle.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.