Hei, aion rakentaa tukimuurin puutarhaan Lecaharkoista (=ensimmäinen muuriprojektini). Olen valanut betonisen jalan, jolle muurata harkot, ja nyt pohdin, miten parhaiten kiinnitän muurin jalkaan. Aion käyttää Lecaharkkoja, joissa on uudentyyppiset "kevennysreiät". Mietin siksi, että poraisin raudoitustankoja jalkaan, jotka ulottuvat harkkojen reikiin.

Sitten täytän reiät laastilla (tai jollain muulla sopivalla materiaalilla).
Lecablockki, jossa on kaksi isoa, suorakulmaista reikää, käytettäväksi tukimuurin rakentamisessa puutarhassa.

Lecaharkkojen kanssa suositeltu laasti on Flexoheft M5, mutta se kestää 8 mm maksimisaumapaksuuden. Siksi se ei vaikuta sopivalta käyttää. Onko kenelläkään vinkkejä, mitä käyttää raudoitusten valamiseen porattuihin reikiin ja Lecareikiin. Betoni? Laajeneva betoni? Ja onko sopivaa käyttää Flexoheftiä harkkojen ja jalan välissä vai pitäisikö käyttää jonkin muun tyyppistä laastia sauman tekoon?

Eikö täällä foorumilla ole kokeneita "murare"?

En ole tämän alan asiantuntija, mutta tavallinen betoni luulisi toimivan?

Sent from my GT-S5570I using Byggahus

Quist sanoi:
Onko kenelläkään muita vinkkejä siitä, mitä käyttää raudoituksen kiinnittämiseen porattuihin reikiin perusmuurissa?
Tähän käyttäisin kemiallista ankkuria/ankkurimassaa, jos haluat siitä todella vahvan.

Kemiallinen ankkuri pohjaan, ja tavallinen sementti/betoni lohkojen reikiin.
Tuleeko siitä korkea tukimuuri? Maahan voi kohdistua suuria voimia.
Voit valaa 12 mm raudoitusraudoituksen, joka taivutetaan suuriksi kaariksi sisäpuolelle maahan täytön yhteydessä.
Ankkurina

Kiitos vastauksista!
En ollut koskaan kuullut kemankkurista ennen, mutta se vaikuttaa olevan oikea tuote.
Seinästä tulee noin 1,2 metriä korkea. Olen suunnitellut noudattaa Weberin ohjeita kiinnittämällä sisäänpäin "vinotukia" ruostumattomasta teräksestä. Katso kuva.
Tiilimuuri, jossa on snedstagit ja makadami alla, rakenteen kulmassa. Näyttää muurin suunnittelun ja rakentamisen Webersin ohjeiden mukaan.
Tässä ohjeessa seinä rakennetaan suoraan tiivistetyn sepelin päälle, mutta olen kuten sanottu valanut anturan maksimaalisen vakauden saavuttamiseksi.

• Tykkään
corre
  • Laddar…
Käytin laastia Byggmaxilta, se tarttui perhanasti kun jouduin irrottamaan kaksi kiveä avatakseni autotallin oven uudelleen...

Kuulostaa hyvältä :)
Tarkoitatko lohkojen ja levyn välillä vai?

Juuri niin

Sent from my LT15i using Byggahus

Mikael_L
Käyttää kemankiinnitintä on liian kallista,
Ota 10 mm raudoitusrautapaloja. Tee 20-30 mm reiät ja valaa ne kiinni muuraus- ja rappauslaastilla, B
Muurata muuraus- ja rappauslaastilla B.

Niin minä tekisin, mutta kuten tiedät, en ole tässä asiassa mikään ammattilainen. :blushing:

Mikael_L sanoi:
Kemankare är ju för dyrt,
80kr för 150ml och 129kr för 280ml på biltema. Ei niin kauhean kallista mielestäni.

Stickan56
Kemankarit ovat rahan haaskausta. Poraa reiät ja kiinnitä raudoitusraudat laastista ja vedestä tehdyllä sörssillä. Tukimuuri tulisi mieluiten kallistaa sisäänpäin noin 12 astetta. Täytä kengän ja muurin sisäkulma laastilla noin 1,5 kiven korkeuteen.

Terveisin Stickan

• Tykkään
OskarLund
  • Laddar…
Mikael_L
MaZtoR sanoi:
80kr för 150ml och 129kr för 280ml på biltema. Inte så farligt dyrt tycker jag.
Kemankkuri on mahtava kapistus, eikä lainkaan erityisen kallis, kun se on perusteltua.

Mutta tässä puhutaan noin 20 metriä pitkästä tukimuurista, johon siis tarvitaan suurempi määrä ankkurointeja, jolloin se ei ole enää niin halpaa.
Minä käyttäisin lyhyitä raudoituspaloja, suuria reikiä ja valaisin ne kiinni vähän laastilla.

Jos haluaa kiinnittää esim. 8mm tai 10mm raudoituksen, kuinka suuri reiän halkaisija täytyy porata?
Porasin kerran 10 tai 12 mm reikiä, täytin hieman pikamassalla, mutta sitten oli täysin mahdotonta saada 6 mm kierrepuikkoa alas! Joten olen laskenut, että reiän täytyy olla huomattavasti suurempi kuin se, mikä aiotaan valaa siihen.

En ole muurari, mutta minusta kuulostaa "overkillilta" käyttää kemankkureita! Puhumme valetun perustuksen ja ensimmäisen kerroksen lecatiiliskarvasta, periaatteessa kaikki maasta tuleva paine tulee vaikuttamaan muuriseinään sivusuunnassa. Tällöin huolestuisin enemmän muurin muiden kerrosten saumoista, jotka ovat vain laastilla kiinni.

Jos olisin tehnyt saman muurin, olisin tehnyt suunnilleen kuten Stickan56 ehdottaa; valaa kiinni tapit ensimmäiseen kerrokseen, kallistaa muuri 10-12 astetta sisäänpäin ja mielellään täydentää vinojohteilla Webersin kuvan mukaan.

• Tykkään
hemmamekk
  • Laddar…
Mikael_L
qvistillä on uudet weberin lecaharkot
Lecablock, jossa on kaksi pystysuoraa aukkoa, käytetään rakentamisessa. Taustana keskustelu Leca-blockien käytöstä ja kiinnittämisestä.
(Olen käynyt siellä katsomassa)

Pohdimme hieman, miten parhaiten kiinnittää ne, ja ajattelimme, että ehkä on parasta laittaa kiinnike perustukseen, niin että se nousee yksitellen Leca-harkon onteloon.
Ja sitten kaataa kauhallinen laastia/betonia onkaloon, jolloin muodostuu kakku, joka ympäröi vahvikekiinnikettä, ja kakku puolestaan ​​ympäröidään harkon ontelolla.
Tämä pitäisi toimia, eikö vain?

Sitten on kysymys, tarvitseeko kiinnikkeen edes olla valettu, jos hän poraa 8mm reiän ja iskee 8mm raudan sisään, niin sen pitäisi riittää, eikö?

• Tykkään
nitram83 ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.