1 272 lukukertaa ·
5 vastausta
1k lukukertaa
5 vastausta
Kierrerigidiys siltasektiossa
Hei..
Olen rakentanut noin 20 m pitkän ponttonilaiturin, jonka osiot on rakennettu kahdesta pitkittäisestä tukirakenteesta 45x145, pituus 5,2 m. Osiot ovat 1,2 m leveitä ja niissä on kävelypinta 22x95. Lisäksi on keskitukirakenne 45x90. Ongelma on, että ne haluavat kiertyä (vääntyvät) kun niiden yli kävelee. Miten voin estää tämän ja lisätä rakenteen vääntöjäykkyyttä pituussuunnassa?
Ystävällisin terveisin Krister
Olen rakentanut noin 20 m pitkän ponttonilaiturin, jonka osiot on rakennettu kahdesta pitkittäisestä tukirakenteesta 45x145, pituus 5,2 m. Osiot ovat 1,2 m leveitä ja niissä on kävelypinta 22x95. Lisäksi on keskitukirakenne 45x90. Ongelma on, että ne haluavat kiertyä (vääntyvät) kun niiden yli kävelee. Miten voin estää tämän ja lisätä rakenteen vääntöjäykkyyttä pituussuunnassa?
Ystävällisin terveisin Krister
Kun opiskelin insinööriksi, meille opetettiin, että tehokkain tapa lisätä kiertojäykkyyttä suorakulmiossa/neliössä oli asentaa risti, eli tukia kulmasta kulmaan. Minulla ei kuitenkaan ole omaa kokemusta tämän käytännön soveltamisesta.
Remontoija
· Västernorrland
· 2 viestiä
Ok..kiinnostavaa..kirjoitat että olet ajanut FEM sillä...mitä se tarkoittaa?
Joten parempi tulos saadaan ajamalla useita diagonaaleja verrattuna kulmasta kulmaan?
45x45 antaa 60% lisää jäykkyyttä...voittaako vielä lisää kasvattamalla esimerkiksi 45x70?
Joten parempi tulos saadaan ajamalla useita diagonaaleja verrattuna kulmasta kulmaan?
45x45 antaa 60% lisää jäykkyyttä...voittaako vielä lisää kasvattamalla esimerkiksi 45x70?
Remontoija
· Västernorrland
· 2 viestiä
Voisi sanoa, että FEM on tietokoneistettu lujuusarviointi.
Sen pitäisi tietenkin jäykistyä, mitä karkeampaa puuta käytät "tukemiseen".
Uskon, että siitä tulisi jäykin, jos laittaisit kaksoisdiagonaalit tai ristit kerran leveyttä kohti. 45 asteen kulmassa.
Eli risti jokaisella 1,2 metrillä.
Jos laitat pitkän >5,2m diagonaalin, se on suurimmaksi osaksi suora tai lähellä yhdensuuntainen muiden tukipuiden kanssa.
Optimaalinen ratkaisu on siis jossain näiden kahden vaihtoehdon välissä. Ehkä jotain samankaltaista kuin aiemmin lataamassani kuvassa?
Sen pitäisi tietenkin jäykistyä, mitä karkeampaa puuta käytät "tukemiseen".
Uskon, että siitä tulisi jäykin, jos laittaisit kaksoisdiagonaalit tai ristit kerran leveyttä kohti. 45 asteen kulmassa.
Eli risti jokaisella 1,2 metrillä.
Jos laitat pitkän >5,2m diagonaalin, se on suurimmaksi osaksi suora tai lähellä yhdensuuntainen muiden tukipuiden kanssa.
Optimaalinen ratkaisu on siis jossain näiden kahden vaihtoehdon välissä. Ehkä jotain samankaltaista kuin aiemmin lataamassani kuvassa?
Klikkaa tästä vastataksesi

