Hei..
Olen rakentanut noin 20 m pitkän ponttonilaiturin, jonka osiot on rakennettu kahdesta pitkittäisestä tukirakenteesta 45x145, pituus 5,2 m. Osiot ovat 1,2 m leveitä ja niissä on kävelypinta 22x95. Lisäksi on keskitukirakenne 45x90. Ongelma on, että ne haluavat kiertyä (vääntyvät) kun niiden yli kävelee. Miten voin estää tämän ja lisätä rakenteen vääntöjäykkyyttä pituussuunnassa?

Ystävällisin terveisin Krister

Kun opiskelin insinööriksi, meille opetettiin, että tehokkain tapa lisätä kiertojäykkyyttä suorakulmiossa/neliössä oli asentaa risti, eli tukia kulmasta kulmaan. Minulla ei kuitenkaan ole omaa kokemusta tämän käytännön soveltamisesta.

Kuten Gabbe1 sanoo, diagonaalien asentaminen lisää jäykkyyttä. Olen piirtänyt sillan osan Inventorissa ja tehnyt FEM-analyysin sekä diagonaaleilla että ilman.

Lisäämällä 45x45 kuvan mukaisesti, se lisää jäykkyyttä noin 60 %.

• FEM-analyysi laiturin suorituskyvystä ilman ja diagonaalien kanssa, värikoodattu jäykkyysasteen mukaan.
  • 3D-malli laiturin osasta FEM-analyysillä, joka näyttää jännityksen ilman ja kanssa 45x45 mm ristikkäisraudoituksia. Näyttöjä on värikoodattu.
  • Tykkään
Gabbe1
  • Laddar…
Ok..kiinnostavaa..kirjoitat että olet ajanut FEM sillä...mitä se tarkoittaa?
Joten parempi tulos saadaan ajamalla useita diagonaaleja verrattuna kulmasta kulmaan?
45x45 antaa 60% lisää jäykkyyttä...voittaako vielä lisää kasvattamalla esimerkiksi 45x70?

Voisi sanoa, että FEM on tietokoneistettu lujuusarviointi.

Sen pitäisi tietenkin jäykistyä, mitä karkeampaa puuta käytät "tukemiseen".

Uskon, että siitä tulisi jäykin, jos laittaisit kaksoisdiagonaalit tai ristit kerran leveyttä kohti. 45 asteen kulmassa.
Eli risti jokaisella 1,2 metrillä.

Jos laitat pitkän >5,2m diagonaalin, se on suurimmaksi osaksi suora tai lähellä yhdensuuntainen muiden tukipuiden kanssa.

Optimaalinen ratkaisu on siis jossain näiden kahden vaihtoehdon välissä. Ehkä jotain samankaltaista kuin aiemmin lataamassani kuvassa?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.