Mutta jos sinulla on plywood, miksi käyttää fermacelliä sen päällä? Fermacell väittää, että se on ok kylpyhuoneessa ilman plywoodia, mutta minä käyttäisin plywoodia ja tavallista kipsilevyä, koska fermacell ei oikeastaan tarjoa mitään lisäarvoa plywoodin päällä. Fermacell (vai käytätkö heidän H2O-levyjään) ei ole kosteudenkestävämpi kuin tavallinen kipsilevy ja homehtuu yhtä nopeasti kosteuden vaikutuksesta.
Itse jatkaisin ja tulen tekemään sen toisessa kylpyhuoneessa, käyttämällä märkätilakipsiä lasikuitupinnalla paperin sijaan. Minulla oli talven yli molempien hukkapaloja ulkona, tavallinen kipsilevy oli vain jauhoa mustalla paperilla, kun taas märkätilakipsi näytti samalta kuin silloin kun laitoin palat ulos.
Sitten minun täytyy varmaan ostaa uusi terä ensin. En ole kovin innostunut vahingoittamaan terääni sinisestä Boschistani. Luultavasti joudun sahaamaan ulkona.
Halpa terä jula/biltema:sta hoitaa homman. Sahasin sisällä, täysin ok imurin kanssa, mutta kuulonsuojaimet olivat pakolliset. Ääni on kova, kun leikkaa fermacell:ia.
Mutta, jos sinulla on vaneri, miksi fermacell sen päälle? Fermacell väittää, että se on ok kylpyhuoneissa ilman vaneria, mutta minä käyttäisin vaneria ja tavallista kipsilevyä, koska fermacell ei vaikuta juuri mihinkään vanerin päällä. Fermacell (tai jos käytät heidän H2O levyjä) ei ole kosteudenkestävämpi kuin tavallinen kipsilevy ja homehtuu yhtä nopeasti kosteassa.
Jatkaisin, ja aion tehdä niin toisessa kylpyhuoneessa, kosteudenkestävällä kipsilevyllä, jossa on lasikuitupinta paperin sijaan. Minulla oli molempia jäännöspaloja ulkona talven yli, tavallinen kipsilevy oli vain jauhoa mustan paperin kanssa, kun taas kosteudenkestävä kipsilevy näytti samalta kuin kun laitoin palaset ulos.
Suositellaan edelleen kosteudenkestävää kipsilevyä vyöhykkeellä 1 ja Fermacell on mainittu siinä. Innostuin hieman kätevästä 600 mm leveydestä. Pidän myös siitä, ettei siinä ole tasoitusreunaa, mikä tekee sekä kosteussuojan että laatoituksen helpommaksi.
Suositellaan edelleen märkätilakipsiä vyöhykkeellä 1 ja Fermacell on siinä mukana. Pidin sen kätevästä 600 mm leveydestä. Tykkään myös siitä, että ei ole mitään tasoitereunaa, mikä helpottaa sekä märkätilakalvon että laatoituksen kanssa.
600, kyllä, mutta levyt painavat kuin 2000 leveät normaalikipsit. Suorat reunat ovat mukavia, mutta sinun tulee liimata ne Fermacell-saumaliimalla. Jos päädyt siihen, minulla on 10 putkea ylimääräisenä, kun minulla oli vähän epäonnea ajattelussani ...
En usko, että niitä pitäisi liimata märkätilasovelluksiin. Olen nyt liian väsynyt, mietitään sitä lisää huomenna, mutta kaikki on valmista kipsausta varten, joten olisi kiva päästä alkuun.
Mitä tulee fermacelliin, niitä ei pitäisi liimata yhdessä vedeneristeen kanssa. Olen ollut yhteydessä heihin, ja he sanovat, että se on täysin turhaa, kun käytetään vedeneristettä
Mutta, jos sinulla on vaneria, miksi fermacell sen päälle? Fermacell väittää, että se on ok kylpyhuoneessa ilman vaneria, mutta itse laittaisin vanerin ja tavallisen kipsin, koska fermacell ei ilmeisesti lisää mitään vanerille. Fermacell (tai käytätkö heidän H2O-levyjään) ei ole kosteusrankaisevampi kuin tavallinen kipsi ja hometuu yhtä nopeasti kosteudessa.
Jatkaisin kyllä, aion tehdä sen toisessa kylpyhuoneessa, kosteustilakipsillä, jossa on lasikuitupinta paperin sijaan. Minulla oli molemmista palasia ulkona koko talven, tavallinen kipsilevy oli vain jauhoa mustalla paperilla, kun taas kosteustilakipsi näytti samalta kuin kun laitoin palat ulos.
Kosteustilakipsi lasikuitupinnalla ei kai ime, mikä käsittääkseni voi olla ongelma, kun folion liima kuivuu liian hitaasti. Katsotaanpa GVK:n listaa https://www.gvk.se/godkanda-produkter/vatrumsskivor/, niin ei ole monta levyä, jotka imisivät. Nyt valinnan tekeminen tuli vaikeaksi.
Joo, ajattelin käyttää Kiiltoa ja tilaan varmaan Kakelplattan.se:stä
Näen sen kuitenkin haittana, että pitkät sivut ovat upotetut, koska levyjä ei kai pitäisi tasoittaa, kun käytetään folioa, ja silloin on vaikeampi laittaa laatat siististi.
Joo, ajattelin käyttää Kiilto ja tilaan todennäköisesti Kakelplattan.se
Näen kuitenkin haittapuolena uppoasennetut pitkät sivut, sillä levyjä ei varmaan pitäisi tasoittaa kun käytetään kalvoa, ja silloin laattojen asettaminen kauniisti on vaikeampaa.
En tiedä, onko tasoittaminen sallittua vai ei.. Kannattaa selvittää!
@TeroM miten rakentaisit seinän? Vaneri ja kipsilevy ja märkätilakipsi suihkuun/kylpyyn?
Viime kerralla kun remontoitiin kylpyhuonetta, ei ollut vielä kehitetty vanerilevyä seinän taakse, joten silloiset seinät oli koolattu cc 30 ja käytettiin Byggmaxin märkätilakipsiä ja LIPin kalvojärjestelmää.
Minulla on nyt kylpyhuone suunnitteilla, ja mietin tänään vaneria, samaa levyä Byggmaxilta ja todennäköisesti LIP system 27. Pidän LIPistä, koska kalvoliima on kaksikomponenttityyppiä ja kovettuu kuivumisen sijaan. Käytän myös, kuten viimeksi, märkätilakipsiä koko huoneessa, ei vain vyöhykkeellä 1. Muistan, että edellisessä remontissa vaadittiin märkätilakipsiä vyöhykkeellä 1 ja ulkoseinille. Tulevassa kylpyhuoneessa suurin osa seinistä tulee olemaan vyöhykkeellä 1 tai ulkoseinillä joka tapauksessa. Tavallista kartonkikipsiä vain katossa.
Mitä saumojen tasoittamiseen tulee, siitä voi selvitä ilman, jos käytetään enemmän laastia laattojen alla, mutta on pieni työ vetää kierros sementtipohjaista tasoitetta (joka on hyväksytty laattojen alle) saumoihin, sillä niiden ei tarvitse täyttyä ja olla täysin sileitä kuten tavallisissa sisäseinissä ja katoissa, joissa saumojen tulee olla näkymättömiä maalattaessa tai tapetoitaessa.
Mietin sitä tasoitteen käyttöä, mutta eikö voisi sen sijaan käyttää vähän fix:iä saumoissa folion asentamisen jälkeen ja antaa sen kuivua ennen kuin laittaa laatat?
Löysin kuvan, jonka otin normaalikipsistä verrattuna Byggmaxin märkätilakipsiin sen jälkeen, kun levyt olivat olleet ulkona yli puoli vuotta sateessa ja tuulessa. Arvaa kumpi on kumpi ...
Nyt olet kyllä saanut minut ajattelemaan, TeroM! Täytyy varmaan istua alas ja laskea vähän.. minun laskelmani on jo alkanut karata käsistä, joten mitä väliä jos se karkaa vähän lisää
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.