3 575 lukukertaa ·
7 vastausta
4k lukukertaa
7 vastausta
Kestävyys LECA - Uunin Perustus
Hei!
Aion muurata oman tulisijan sisäosan kevytsoraharkoilla ympäröitynä. Meidän tulisi kuitenkin nostaa uuni, joka painaa noin 130 kg, noin 40 cm korkeammalle. Sillä on jalat, jotka ovat noin 40 cm, joten kokonaiskorkeus olisi noin 80 cm.
Ajattelin käyttää uunin jalkojen "perustana" LECA-harkkoja, koska koko rakenne tulee seisomaan puulattialla ja haluan pitää painon mahdollisimman alhaisena. Olen harkinnut käyttää 19x19x59 cm LECA-harkkoja pystyssä neljänä jalkana ja sitten lyhentää niitä tarvitsemaani korkeuteen (noin 40 cm). Vahvistaakseni rakennetta lisää olen ajatellut muurata jalat yhteen LECA-paloilla, joiden mitat ovat 9x19xpituus pystyharkkojen välissä. Mitä mieltä olette tästä? Toinen vaihtoehto, jota harkitsen, on asettaa harkot päällekkäin, eli kaksi vierekkäin ja sitten kaksi päälle toiseen suuntaan. Mitä mieltä olette?
Aion muurata oman tulisijan sisäosan kevytsoraharkoilla ympäröitynä. Meidän tulisi kuitenkin nostaa uuni, joka painaa noin 130 kg, noin 40 cm korkeammalle. Sillä on jalat, jotka ovat noin 40 cm, joten kokonaiskorkeus olisi noin 80 cm.
Ajattelin käyttää uunin jalkojen "perustana" LECA-harkkoja, koska koko rakenne tulee seisomaan puulattialla ja haluan pitää painon mahdollisimman alhaisena. Olen harkinnut käyttää 19x19x59 cm LECA-harkkoja pystyssä neljänä jalkana ja sitten lyhentää niitä tarvitsemaani korkeuteen (noin 40 cm). Vahvistaakseni rakennetta lisää olen ajatellut muurata jalat yhteen LECA-paloilla, joiden mitat ovat 9x19xpituus pystyharkkojen välissä. Mitä mieltä olette tästä? Toinen vaihtoehto, jota harkitsen, on asettaa harkot päällekkäin, eli kaksi vierekkäin ja sitten kaksi päälle toiseen suuntaan. Mitä mieltä olette?
Paino ei ole lainkaan ongelma lekablockille, mutta voi olla vaikeampaa saada koko rakenne täysin vakaaksi pystysuorilla blokeilla. Esim. jos kaatuisi ja ottaisi vastaan liettä vasten.
Kiitos vastauksesta. Kyllä, olen myös ollut hieman huolissani siitä, että se voi olla epävakaata asettaa lohko pystyasentoon, vaikka muuraisin ne yhteen ja vahvistaisin hieman raudalla. Nyt näyttää siltä, että laitan kaksi lohkoa yhteen suuntaan pohjalle ja sitten kaksi toiseen suuntaan niiden päälle, kuten hirsirakennuksessa tai "#" merkissä. Aion myös tässä vahvistaa muutamalla raudoituksella rakenteen läpi laastilla, sillä 130kg uuni ei ole asia, jonka haluat kaatua 80cm alas lattiaan…. 
Mutta 35 kg tarvitsee vain hieman yli 1 cm2 jakautuakseen. 100x100mm kestäisi 3 tonnia.
Klikkaa tästä vastataksesi